Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Ringhede

Protest www.namninsamling.com/batkorkort

Rekommendera Poster

Här är länken till en riktig namninsamling mot båtkörkortet

Gör din röst hörd till detta nya vansinne

www.namninsamling.com/batkorkort

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är bra med båtkörkort. Var skall jag skriva på?

Aftonbladet har en omröstning. 75% har svarat JA

Senast ändrad av Gantika | 05 april 2008 | 08:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Majoritet av svenska folket var även vid folkomröstningen 1955 för att fortsätta kör på vänster sida.

Många som röstar på aftonbladets sida har inte själva båt eller brukar inte vara till sjöss eller har heller inte tagit del av olycksstatistiken för att bilda sig en uppfattning av vad som är problemet.

Tråden heter protest och om du är för så behöver du inte bry dig om att protestera då det inte är en omröstning.

mvh Roland

Senast ändrad av Ringhede | 05 april 2008 | 08:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det behövs någon form av utbildning, så jag skriver inte på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker också att det behövs utbildning speciellt för förare av snabbående båtar. Det har ju talats om, 30 knop. Även båtar som går betydligt saktare är ju många gånger en säkerhetsrisk.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det bra med utbildning, men den finns ju redan. det förarintyg som vi har idag fungerar utmärkt, med de olika steg så finns. Men det är väl lite fult att klubbarna själva kan tillsammans med studieförbund ordna den utbildningen. titta på olyksstatestiken många av de som drunknar nyktra, sker under nätfiske i liten båt och över 55år. Hur kommer man åt dessa???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller inte med om detta nya vansinne. Någon form av utbildning behövs och hittills har vi båtåkare inte inte levt upp till att utbolda oss själva. Båtkortkort behövs och jag tycker att den nivå som är föreslagen är lagom.

Passada

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer till fullo, dessutom borde man iaf. diskutera om

en ny straffskatt på bensin/diesel för fritidsbåtar.

Då försvinner ännu en stor del av dem som inte har

på sjön att göra.

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är Du nog ute och seglar på djupt vatten, med ditt skatteförslag får vi nog bort helt fel klienterie.

Du vill alltså ta bort de som med egna surt förvärvade pengar köpt sin båt och betalar sin soppa med skattade pengar och behålla ''pappas pojke'' som lånar farsans 35-fotare, 6 ton och god för 30 knop som firman äger, och ger sig ut i skärgården?

Jag tror nog att de som idag offrar mycket annat i livet för att kunna tillbringa några sommarmånader i båt på sjön är såpass rädda om den båt de äger att det inte är dom som ställer till så mycket förtret för alla er självutnämnda experter och allvetare inom det marina regelverket och hur man ska bete sig på sjön. Det skulle iofs. vara kul att höra jargongen från er när bara rikemansfolket är kvar som enda motorister på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoringen

bra skrivet rövarn

MVH Lax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta blir faktum.

Min hustru vill inte gå några båtutbildningar.

Hon har körkort för bil och högutbildad (fil kand i ledarskap 2005) så det är inte intelligens som saknas.

Kör båten ibland när jag är med.

Oftast 5 knopsområden då jag pysslar med annat eller ibland i lugnare områden i marschfart ca 20 knop.

Hon behöver alltså inte navigera, bry sig om sjömärken mm eftersom jag är med i båten.

MEN hon får sedan inte köra båten!

Dessutom skulle hon avkrävas båtkörkort för höghastighet eftersom vår båt gör max ca 33-5 knop. Även om hon bara skulle styra båten i 5-knopsområden.

Hur smart är detta?

Alltså kommer vi bryta mot lagen för sådan här idioti kan inte vara klok.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoringen

har sakt samma här hemma jag och frugan brukar åka ut och trolling fiska och då kör hon båten 2-3 knop medan jag plockar med fiske sakerna. ska hon oxå gå kurs för det ??????

MVH Lax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sannolikt behöver inte styrman ha körkort under ledning av en ombordvarande körkortsinneharvare.

Det är inte farligare än att slå på autopiloten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm! Om käringen min inte har körkort för bil och vi är på en tillställning där jag av någon anledning hamnar i ett tillstånd så jag inte själv kan köra hem, inte tusan får hon då ratta bilen hem under ledning av mig som körkortsinnehavare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns bara en lösning på problemet. Byt hustru.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inför trängselskatt mellan midsommar till augusti ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där var något av det..... osmartaste.... jag har hört. Skall folk som kör drägligt lida? T ex pensionärer längs kusterna som skall ut med sin snipa och dra makrill. Skall dom pröjsa ÄNNU(!) högre skatt för drivmedel med sina små pensionspengar? Eller dom som tar sig till och från jobbet med båt?... Det är ju verkligen att börja i fel ända...

Utbildning - JA

Högre skatt - NEJ

Senast ändrad av Jonbeee | 05 april 2008 | 17:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt uteslutet i hans fall, med hans utseende har han stora problem att ens hålla kvar den han har!!!

\Wink\

OBS! Detta är bara ett plumt skämt, jag har inte en aning om hur Roland ser ut!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Asgarv.

Hehe

Sånt tål jag allt.

Men inte när de ger sig på och oförmyndigar oss på sjön.

Hustrun lika vacker som jag och rättskruvad så man får hålla på med båtfixande o så.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...