Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Gäst laxoringen

körkort för och emot

Rekommendera Poster

Gäst laxoringen


en undersökning här vem är för och vem är emot körkort på sjön

 


Ja eller Nej

 

MVH Lax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Emot = Nej till körkort!

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krav på körkort för nästan alla båtar – åldersgräns på 15 år Tre körkortsklasser och åldersgräns på 18 år för snabba båtar. Dessutom får polisen större möjlighet att kontrollera båtar och förare, uppger SVT Rapport. Bara mycket små och långsamma båtar ska få köras utan körkort. Det handlar om regeringens nya förslag till båtkörkort. Det blir tre klasser, uppdelat efter storlek och fart. Förarna måste dessutom vara minst 15 respektive 18 år, uppger SVT Rapport. Undantag föreslås gälla för personer som fyllt minst 55 när den nya lagen träder ikraft – eller bor permanent på öar utan bro- eller färjeförbindelse. Bakom det nya förslaget står näringsdepartementet. Bakgrunden är att allt fler människor ägnar sig åt båtliv samtidigt som båtarna blir större och snabbare. – En ny kategori människor och en ny kategori båtar på sjön gör att vi vill skapa tryggare och säkrare förare på sjön, säger Torstensson till Rapport. Sjösätts 2011 Även båtägare uppges vara nöjda med förslaget, som föreslås träda i kraft den 1 april 2011. Polisen tycker också att förslaget är bra. Det kommer dessutom att ge sjöpolisen större möjligheter att kontrollera både båtar och förare, inklusive göra nykterhetskontroller. – Vi inom sjöpolisen är positiva. All utbildning är braför säkerheten, säger Tomas Eriksson, gruppchef för sjöpolisen, till Rapport. Förslaget kommer nu att skickas ut på remiss till en rad myndigheter, bland dem polisen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen

lägger till för mig oxå NEJ

 

MVH Lax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns redan två trådar ang. körkort...det borde räcka med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen

det här inlägget är bara ja eller nej för körkort på sjön MVH Lax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NEJ!!!

 

Men det räcker inte att göra sin röst hörd här, vi måste börja säga ifrån offentligt! Frågan är bara hur det ska göras på bästa sätt?

 

Mvh

Labbibia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att väcka allmänhetens uppmärksamhet på frågan är ju ganska lätt. Bara att blockera infarterna till exempelvis Mälaren med ett gäng SMÅ fritidsbåtar fullkletade med banderoller med argument MOT detta idiotiska förslag (Naturligtvis så meddelas Aktuellt och Rapport om vad som är i görningen och varför) På så sätt kommer garanterat frågan att få den uppmärksamhet den förtjänar och de klåfingriga makthavarna kommer med största sannolikhet att börja väta sina pekfingrar för att se åt vilket håll vinden blåser!

 

Senast ändrad av labbibia | 05 april 2008 | 01:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ärligt talat så tror jag väl att det bara är nej sägarna som bryr sig om att svara på dessa för och emot trådar som poppar upp med jämna mellanrum här. Å dom tror tydligen att dom talar för alla båtägare.
Så var det också när förarbevis för snöskoter och jägarexamen infördes som krav i Sverige. Ett litet fåtal protesterade i början men idag är det ingen som ifrågasätter vare sig förarbeviset eller jägarexamen. 
Flertalet båtägare är nog för eller bryr sig inte om dom måste skaffa ett körkort för att föra sina båtar.

För mig kvittar det i alla fall. Vill staten ha ett körkort för båt så skaffar jag ett. Svårare än så är det inte....

 


Så mitt svar blir jaha.... 

 

Senast ändrad av Robbe | 05 april 2008 | 01:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett talande exempel är väl detta.
Idag kan en person som överhuvudtaget aldrig satt sin fot på en båt gå in i en Marina och köpa en 9 meters båt som toppar 38 knop och sen ge sig ut på sjön. Det finns inga krav på att denna person vet skillnaden mellan styrbord och babord eller ens på vilken sida man ska föra båten på vid möte.
Han/hon behöver inte kunna väjningsregler eller var man ska köra när man ser röda och gröna prickar. Inte heller behöver han / hon veta vad en farled är eller hur man navigerar med sjökort och kompass då plottern går sönder. Saker som jag tycker är självklara att alla som för en båt borde klara av...
 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du alldeles rätt i! Vem som helst som har råd kan köpa en (snabb) båt. Men....Vem som helst som har råd kan köpa en (snabb) bil också. Och ge sig ut på vägarna!  Vilket ju händer titt som tätt. Det som är relevant här är ju VARFÖR vi ska införa båtkörkort? Har de allvarliga olyckorna med snabba motorbåtar ökat lavinartat? Har de överhuvudtaget ökat om man ser till antalet olyckor som sker på sjön totalt? NEJ!

 

 Vem/vilka är det som råkar illa ut på sjön? Av vilka orsaker? Fulla äldre män som ramlar överbord när de ska pissa och kanot/kajakpaddlare som tippar runt är överlägset överrepresenterade i olycksstatistiken. Kanske är det DE SOM BEHÖVER NÅN SLAGS BEHÖRIGHET?

 

Nej, det finns förmodligen MASSOR med båtägare som inte kan väjningsreglerna till sjöss, men det spelar faktiskt ingen roll! Berätta för mig hur många dödsolyckor per år det sker i Svenska vatten beroende på att folk inte kan väjningsreglerna? Den regeln är möjligen intressant för försäkringsbolagen, men inte för gemene man, som faktiskt har vett att hålla undan för andra flytetyg oavsett vad som står i sjölagen beträffande väjningsregler.

 

SÅ, ge mig ett vettigt argument till att vi ska beröva människor en av de sista friheterna vi har i det här landet!

 

Mvh

Labbibia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk i Sverige protesterar inte.

Ett kuvat folk som bugar och tar emot.

 

Mer skit

Mer pålagor

 

Bugar och tackar.

 

 

Jämför med franska bönder, de vågar säga ifrån, där får man ta hänsyn till deras åsikter.

 

Här i Sverige ???????

 

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få köra bil, både snabb och osnabb, måste man ha körkort. För att få köra stor bil (lb) måste man göra ytterligare prov, både teoretiska och praktiska, å skaffa ytterligare ett körkort. För att få koppla ett släp till denna lastbil måste man göra ytterligare ett prov. Så det går inte att jämföra med att gå in på en marina och köpa en båt där det inte ens krävs ett simborgarmärke.
 
Sen verkar det ju lite konstigt att friheten på sjön skulle upphöra om man måste ha ett bevis som visar att man har dom grundläggande kunskaperna i sjövett. När man väl kommer ut på sjön med detta körkort så är nog känslan densamma som tidigare.
Förresten så har väl sjötrafiken varit reglerad med regler och föreskrifter långt innan den landbaserade trafiken fick några som helst regler.  
 
Problemet är nog den omtalade friheten på sjön hos vissa båtägare. Så länge man delar skärgården med andra kan man inte kräva oinskränkt frihet. Likaså kan man inte kräva frihet och undandra sig ansvar att kunna de grundläggande reglerna om man samtidigt kräver att samhället ska rycka in och undsätta en då man kört på grund eller hamnat i sjönöd.
Det är inte enbart döda och svårt skadade man ska räkna utan man måste också ta i beaktande alla resurstimmar som sjöräddningen lägger ner på onödiga utryckningar som beror på okunskap hos båtägare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta reda på fakta först

Sjöfartsverkets egna statistik borde väll gå att lita på?

 

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____6827.aspx

 

2002-2007 för fritidsbåtar

 

Antalet omkomna nu lägre än tidigare

Antalet allvarligt skadade något högre

Antalet skadade högre

Antalet sjöräddningsinsatser LÄGRE

 

Ändå har antalet fritidsbåtar ökat mycket kraftigt.

OBS antalet rapporterade kan även bero på bättre rapportering senare år.

 

Mer statistik

http://www.sjofartsverket.se/pages/12332/Diagram.pdf

 

 

Gäller att hålla sig till fakta och inte spekulationer.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill väl istället säga:
Antalet omkomna obetydligt lägre (4 mindre än 2006)
Antalet skadade betydligt fler (23 fler än 2006)
Antalet sjöräddningsinsatser 10 färre än år 2006 men ändå 352 st.
 
Just fakta ska vi hålla oss till och där är det väldigt liten skillnad om vi läser statistiken du hänvisar till. Men man säger ju att statistik är som en bikini som visar mycket men döljer det väsentligaste.
 
352 sjöräddningsinsatser är 352 för mycket speciellt om vi räknar tidsåtgång för varje insats. Synd att den uppgiften inte finns med.
 
Men som sagt är jag inte speciellt brydd om båtkörkort eller inte och blir inte speciellt upprörd vad som än händer.
 
Mvh
Robert 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag kan en person som överhuvudtaget aldrig satt sin fot på en båt gå in i en Marina och köpa en 9 meters båt som toppar 38 knop och sen ge sig ut på sjön.

 

För att få köra bil, både snabb och osnabb, måste man ha körkort.

Men Du kan likväl gå in till en bilhandlare och köpa en snabb bil, sätta dig bakom ratten och köra iväg! Det förändrar inte körkortskravet på.

-----------------------------------------------------

Om jag förstått förslaget rätt så kan man fortsättningsvis efter ett eventuellt införande framföra en båt som är 9,99 meter lång och toppar 14,9 knop utan någon som helst kompetens eller åldersgräns. Anser Ni som är för ett körkortskrav att dessa båtar inte innebär något som helst problem på sjön?

 

''Obligatoriskt behörighetsbevis för fritidsbåt ska gälla båtar vars skrovs längd är minst 10 meter långa eller som med motordrift kan framföras med en hastighet av minst 15 knop. Åldersgräns 15 år.''

Detta innebär väl samtidigt att ett antal båtmodeller fortsättningsvis kan framföras i högre hastighet än 15 knop upp till 12 meters längd utan behörighetskrav? Hur många segelbåtsmodeller finns det som är goda för hastigheter över 15 knop?

 

Sjölagen finns idag och den reglerar både hastighet, väjningsregler och nykterhet på sjön och den gäller dessutom alla fartyg och båtar som färdas på vattnet! Se till att den efterföljs istället för att införa ytterligare pålagor i form av körkort för båtar, så är problemet löst!

Jämförelsen som en del har gjort med snöskoterförarbeviset är väl knappast relevant, då vi i Sverige inte har någon övergripande ''skogslag'' som direkt reglerar trafiken i skog och mark så som sjölagen gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, tycker också att det är ganska otroligt. Anledningen är väl att för många politiker själva ägnar sin semester åt att kajka runt i skärgården och då gärna med ett par snapsar i magen. Annars hade det funnits promillgräns och möjlighet för polis och KBV att göra stickprovskontroller för länge sen. Den obligatoriska båtregistriringen togs ju bort efter ett bara några år.
 
Skillnaden mellan bil är väl att man får köpa men inte köra och det finns väl inget förslag att man inte ska få köpa en båt även om man saknar körkort för båt? Kör man bil utan körkort gäller inga försäkringar och man får själv ersätta alla skador man orsakar andra och sig själv. Det kan bli miljonbelopp om man skadar någon svårt.
 
För skotertrafik gäller terrängkörningslagen (all terrängkörning på barmark förbjuden med vissa undantag) plus hastighetbegränsning på max 70 km/h. Sen har skoterförare alltid väjningsplikt mot allt från skogsmöss och skidåkare till älgar. Det finns även en promillegräns som är densamma som för bil och möjlighet för polis att göra rutinkontroller. Kör man ändå i fyllan blir man av med körkortet för bil men man får av någon lustig anledning behålla förarbeviset för skoter??\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ /> Skulle vara intressant att se in i huvudet på de lagstiftarare som kommit på detta.
I början kunde man köra utan förarbevis och göra sig skyldig till olovlig körning utan att straffas då lagstiftaren GLÖMT skriva in en straffsanktion i lagstiftningen! Men det är ändrat nu...
 
Poblemet med den nuvarande sjölagen är att den är gammal och kom till stånd då fritidsbåtar inte fanns varför den inte helt anpassats till dessa båtar.
 
Jaja, intressant debatt det här och det blir spännande att se vad som händer i framtiden.
 
Mvh
Robert 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

''Poblemet med den nuvarande sjölagen är att den är gammal och kom till stånd då fritidsbåtar inte fanns varför den inte helt anpassats till dessa båtar.''

Några enkla tillägg och lite enklare justeringar för att anpassa sjölagen till dagens situation, är nog billigare för staten än att införa ett obligatoriskt körkort!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samt promillegräns 0,2 för alkohol.

 

 

Detta har jag inte statistik för och gissar.

Många sjöräddningsinsatser gäller för folk med dålig ordning på sin båt eller sådana som haft otur att det gick sönder samt en del onyktra klantar.

Kommer inte förändras med ett körkort, möjligen årlig kontrollbesiktning.

 

Vore väl bra eller?

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart JA!

Vad är ni rädda för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...