Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Elniklas

Provstarta min Searay på land

Rekommendera Poster

Har precis köpt en Searay 250 sd och har tänkt att starta den på land För att göra service på den.Fråga 1  Det sitter ett vatten intag under soffan bak som det går ner en slang till en 3 vägs ventil,från ventilen går det en slang till sjövattenpumpen och en ner till drevet går det att ansluta en vattenslang med tryck dit och få cirkulation på vattnet eller måste man ha en spolmuff på drevet istället  ( Bravo 3 ).Fråga 2  Måste man använda Mercruisers drevolja eller finns det någon motsvarande olja som går bra. / Elniklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAG är tyvärr  osäker på just Bravo3, själv skulle jag bara skicka in vatten via vattenintaget på drevet med en spolmuff och trädgårdsslang med tryck !!!!

Blir den naturliga vägen liksom !!!!!

( om jag inte har helt fel så är din koppling till för att rensa ut saltvatten efter körning innan båten ska in i hallen igen )

Du ska inte mixtra med drevoljan , ditt drev är på tok för dyrt för att välja bort en olja som man vet funkar !!!!!!!  .. är det värt det ??????????

//JCC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja

Som Jocke skrev så är med all säkerhet extra anslutningen till för att renspola motorn med sötvatten efter avslutad körning för att få ur ev saltvatten, och detta kan så vitt jag vet endast göras med motorn igång och utan att vatten tas in via drevet - ventilen från drevet stängd (vattenpumpen - impellern sitter vid motorn på bravo 3) så det bör ju gå alldeles utmärkt.

(Är tyvärr ej 100% säker)

Var själv och tittade på flera 250's innan jag köpte 270'n, och några av dem hade just denna koppling.

Beträffande oljan så använder jag de av marinhandlarna rekommenderade typerna som uppfyller kraven, har aldrig köpt något särskilt fabrikat just för att tillverkaren skriver det - de vill ju sälja sitt eget.

PS:

Får man fråga var du köpte din båt ?

(kanske har kollat på den själv)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag tror så borde det gå att sätta vattentryck på anslutningen under soffan men det är ju dumt att prova så det får nog bli en spolmuff.Jag köpte den i Lysekil/Elniklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...