Gäst laxoringen Postad 5 April , 2008 du ser på kusbevakarna och du tror på allt du ser där du måste ha klart för dig att tv5 vinklar pogramet för att det ska locka många att titta på det. jag jobbar idiellt med tillsyn här på vänern och har goda kontakter med kusbevakningen här och dom tittar inte på pogramet för det är så sne vinklart MVH Lax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 5 April , 2008 Precis som om Big Brother såpan skulle varit helt normala människor. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 5 April , 2008 Kustbevakarna på kanal 5, tillåt mig småle! Så en dokusåpa ska sätta normer för hur samhället ska agera och fungera, Svenska folkets sexvanor ska regleras efter vad vi fick se i Big Brother...? Haha, tror inte det Du... Stäng TV'n och kliv in i cybervärlden istället! Jag håller med om att en ökad kontroll skulle få en effekt som de flesta önskar, men den effekten når vi inte med ett införande av det förslag som nu ligger! Hur ska Du, med lagda förslag, komma åt det som enligt Kanal 5 anses vara det största problemet sjöfylleriet? Det finns inte ens med i det lagda förslaget! Senast ändrad av Rovarn | 06 april 2008 | 00:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 590 Postad 6 April , 2008 Nej, lagda förslag handlar om båtkörkort. I lagen om bilkörkort finns heller inget om rattfylleri. Det är en annan del i lagen. Precis som det parallellt diskuteras om promillegräns. Den diskussionen är inte död, och det ena utesluter inte det andra. Men även där finns väldigt många som tycker lite alkohol är mer OK på sjön än på vägen. Ganska många tydligen, med tanke på hur diskussionerna gick när det förslaget debatterades högst. Men det hela är komplicerat och allt införs/löses inte på en dag. I promillefallet måste man t ex se över vem som får ta proverna, alla är ju överens om att det inte fungerar annars. Och det är en alldeles egen process med sina lagändringa. Att av princip säga nej till ett förslag bara för att det inte löser ALLT och blir exakt lika för ALLA anser jag fortfarande vara trångsynt. Då kommer man aldrig någonstans. Om man börjar här, vem har sagt att man inte utökar omfattningen neråt eller tar bort undantagen om man ser att dessa är överrepresenterade i återstoden av olyckstillbud ? Egentligen vet ju alla att det inte FINNS något förslag som ensamt och på en gång skulle lösa alla problem. Man kommer aldrig fram om man inte vågar ta första steget. För Ni vill väl att man skall komma fram (=minska sjöolyckorna), eller....? Någon som har ett bättre förslag (som är vattentätt) ? Senast ändrad av IngemarE | 06 april 2008 | 08:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 6 April , 2008 Bättre förslag? Skitenkelt! Justera dagens gränser på kustskepparn till att gälla10 meters längd och max 15 knop och vips, ett obligatorium som jag tror de flesta skulle kunna acceptera! Helt vattentätt och billigt för staten. Låt sedan sjöfolk vara delaktiga i en anpassning av sjölagen till dagens behov med promillegräns och ev. höghastighetskompeskrav motsvarande dagens intyg, mm, mm. Sen är vi ju en bra bit framåt, mer vattentätt än körkortsförslaget iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskbullen Postad 6 April , 2008 Ja, eller varför inte totalförbjuda båtar över sju meter!? Vi har ju sedan lagar och regler som säger vad vi får köra på sjön, olyckorna kommer inte att minska med ett körkort. Ändra gärna reglerna, men ett körkort - båtkörkort? Det låter nästan som ett sinnestest. Aaah, karlsson har inget båtkörkort! Nej varför ska jag ha det? Jag bor bara på båten och det går inga färjor hit! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskbullen Postad 6 April , 2008 En annan sak som jag tänkte på. Jag är uppväxt ovanför Gävle och fiskade massor i min ungdom, många gör det än. Man tog båten ut till havs, ofta en rejäl båt på c:a 8 meter. Folk gör det än. Nej se till att deras båtar bara får vara 7 meter och kolla sedan hur ofta det kommer att bli incidenter där sjöräddningen får rycka ut. Om dom hinner! Senast ändrad av Fiskbullen | 06 april 2008 | 11:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 6 April , 2008 Sjöfolket är en remissinstans i frågorna http://www.sxk.se/verksamhet/politik/till Riksdagens trafikutskott.pdfhttp://www.sxk.se/verksamhet/politik/yttrande_sjofylleri_2006.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser