Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Gäst laxoringen

båtkörkort

Rekommendera Poster

Vi har redan idag krav på förare som rattar båtar större en 12 x 4 M = Kustskepparintyg.

 

Ser inte heller att några helt outbildade köra som svin i en oljetanker..

 

Dessa krav tycker jag är fullt tillräckliga, och om d nu är så som vissa tror att alla bara skiter i o ta förarintyg. Ja varför händer inte flera olyckor till sjöss? Jag tror att dom allra flesta i nuläget har någon form av utbildning till sjöss. Är man intresserad av båtar så har man nog ett intresse av att kunna framföra dessa så säkert som möjligt.. Sedan om det är erfarenhet eller skolbänk som i dessa fall legat till grund för att vi faktiskt har d så bra till sjöss som vi faktiskt har d är en fråga i sej...

 

Men herregud Lastbil Vs båt nej nej nej.. En Lastbil körs i dom flesta fall inom ett yrke och ska då tilläggas att d inte är någon enkel eller billig historia att ta lastbilskort i daggsläget. Och tittar man på olycksstatestiken där så är den hur hög som helst. Vi har inget sånt problem i båtvärlden, och d var väl just d som gjorde att vi fick införa dessa nya körkort. Statestiken var väl på väg upp i takt med att fler, större och snabbare lastbilar gjorde entre och åkerinäringen växte sej stor..

 

Vi har stora och snabba båtar till sjöss men inte ökar olyckstatestiken för dessa och d är d enda jag lyssnar till just nu.. Statestik o verklighet, hurvida man upplever saker o ting..

Jag finner d säkert att tuffa runt med min lilla båt i mina hemma vatten, åker ju inte specielt långt mer en kanske en gång om året och inte upplever jag d som något vilda western..

 

Men tror på flera kontroller av fyllan och buskörningen, inte ett körkort för buskörning och fylla kommer att finnas där iaf vare sig man gillar d eller ej...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har också svårt att förstå upprördheten.

De som har snurrebåt eller snipa kommer inte att beröras, att jämföra med förslagen tidigare som handlat om ända ner till 7m och 7 knop

 

Och alla som har god erfarenhet av sjön borde ju klara minst ett förarintyg galant. Om man inte redan har det, om inte av rent intresse så ger det ju ofta en hel del rabatt på försäkringen ! Då är ju båtfolket (som verkligen ÄR båtfolk) redan hemma ?

Man behöver ju då inte gå den dyra kursen, det räcker med att komma till och betala provförättaren. Så har man gjort i vår båtklubb. Ett förarintyg är inte svårt, om man som nämnts här har sunt förnuft och viss sjöerfarenhet. Inte kustskepparexamen heller. Så var klämmer skon egentligen ?

Är man kanske innerst inne rädd för att få sina kunskaper testade ? Är alla upprörda människor egentligen rädda för att det skall visa sig att man trots allt inte besitter de kunskaper man tror sig ha ? Men det är ju just därför förslaget lagts....

 

Redan idag är det ju som sagt körkortskrav på båt över 12x4m, oavsett fart. Det är sällan någon som ifrågasätter. Vad man gör nu är ju bara att utvidga detta något, så man täcker in en del av den kategori som är överrepresenterad i olycksstatistiken. Att man sedan kommer att få bukt med ALLA problem i och med detta är dock ingen som har sagt. Parallellt måste man ju bygga ut kontrollapparaten också.

Men att göra tvärtom - bygga ut kontrollapparaten först - kan inte motiveras om det inte finns några lagar att kontrollera mot. Titta bara på problemet med promillen på sjön och hur svårt det egentligen är för KBV att plocka folk för det.

 

Bättre att se positivt på de små steg som tas på vägen till ett säkrare sjöliv, istället för att se negativt på allt man INTE gör.

 

Senast ändrad av IngemarE | 05 april 2008 | 10:37

 

Senast ändrad av IngemarE | 05 april 2008 | 11:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 24fots segelbåt så om jag har förstått det rätt behöver jag inte båtkörkort men jag har sedan flera år tillbaka ett förarintyg taget genom ABF som jag tyckte var en självklarhet att ta o det var faktiskt både intressant o givande att ta förarintyget o inte var det speciellt dyrt heller tycker jag . Nu vet ju jag inte vad det är för skillnad på förarintyg o båtkörkort men oavsett tycker jag att alla borde ha minst förarintyg iaf .

 

Senast ändrad av Rock | 05 april 2008 | 11:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen

ska det vara kort på sjön så ska alla ha det som du säger. har väl inget imot körkort på sjön men jag blir så f-b när bara vissa ska ha körkort . därför är jag motståndare till båtkort

 

MVH Lax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Menar Du verkligen alla ? Alltså även de med roddbåtar i den lilla fjällgölen ?

Det tror jag egentligen inte Du menar. Inte om man släpper principerna och använder sunt förnuft. Någonstans måste gränsen dras. Skall Ni som är motståndare till båtkörkorten få någon som lyssnar måste dessutom nivån höjas och argumenten baseras på saklighet och inte personligt tyckande och principer. Något annat biter inte.

 

Tycker snarast de flesta inlägg från upprörda båtägare bottnar i någon försvarsreaktion kopplat till Jantelagen: Om JAG måste avkrävas bevis på mina kunskaper skall minsann alla andra också få göra det ! Men det har inget med sunt förnuft och resonemang att göra, utan mer princip och prestige. Och är det inte just principer och prestige som kan förblinda människor och skapar tillbuden på sjön ? Alltså egentligen det man vill komma åt. Reaktionerna här tyder ju på att man trampat på denna ömma tå.....\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-surprised.gif\ border=\0\ alt=\Surprised\ title=\Surprised\ />

 

Nej, måla nu inte allt så nattsvart. För de allra flesta blir det ju ingen praktisk skillnad !

 

Senast ändrad av IngemarE | 05 april 2008 | 11:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen

alla blir ju hårt men håller med dig om en eka i en liten pöl ska ju kunna klara sig utan kort. men vart går grännsen för pöl och sjö. vi har kustbevakningen på våra kuster och dom stora sjöarna men alla andra tusetals sjöar vem ska hålla övervakningen där att folk har båtkort??

 

MVH Lax

 

Senast ändrad av laxoringen | 05 april 2008 | 12:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej nu har jag i en annan tråd här hittat följande länk http://www.rorgangare.se/2_batkorkortet.html o på den länken står bla följande :

 

Personer som kan visa upp ett förarintyg, kommer automatiskt att kunna få ett båtkörkort klass 1.

 

Personer som kan visa upp kustskepparintyg, eller högre yrkesmässig nautisk kompetens, kommer automatiskt att kunna få ett båtkörkort klass 2.

 

Personer som kan visa upp höghastighetskort, eller högre yrkesmässig nautisk kompetens, kommer automatiskt att kunna få ett båtkörkort klass 3.

 

Så som jag ser det så är det ju bara att tex kvittera ut  ett klass 1 kort om men redan har förarintyget osv . Så för oss som redan har nautisk kompetens via tex förarintyg , kustskeppare mm så är ju detta inte något stort problem om jag förstått det hela rätt men sedan skall ju tilläggas att det står ju inget om vad det kommer att kosta om det kommer att kosta att uppgradera sitt förar intyg till klass 1 osv . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


DET är som sagt en annan fråga. Och KBV finns ju inte ens i den näst största av våra sjöar.
 
Men som jag skrev tycker jag inte man kategoriskt kan säga nej till ett förslag bara för att det inte kan kontrolleras till 100%. Eller ens 50%. Vi har ju t ex hastighetsbegränsningar på vägar där det aldrig åker någon polis också.
 
Kan Båtkörkortet spara om så bara något enda liv per år så är det värt det. Och även om jag till 95% kör båten i en sjö där varken KBV eller polisen finns så tycker jag ändå det är motiverat med båtkörkort. Inte för att jag tror de som tar polarns båt och utan vare sig körkort eller omdöme blåser hem från vår lokala hamnkrog i 25 knop kommer att åka fast i någon större utsträckning. Inte till att börja med i alla fall.
Men det faktum att man det finns ett regelverk kommer att ge möjligheten i alla fall. Den finns inte idag. Och någonstans måste man börja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men jag kommer att få slanta fram ca 5000kr och sätta mej på skolbänken några dar för att få fortsätta köra min båt. = 35 knop och då måste jag ha ett högfartsintyg, d hjälper asså inte att jag bara inehar förarintyg o kustskeppare. Jag ska ha ett högfartsintyg för min enormt snabba och farliga räserbåt som på pappret gör 35 knop på topp. en fart jag aldrig nyttjar.. Det är d som gör mej flyförbannad och retar gallfebern på dom allra flesta tror ja..

 

Samt att 55 och öbor får fribilljett är ju förjävligt bara d. håller med öringen att det ska faanimej vara rättvist i så fall och då är d väl lika bra att alla börjar om från början så får vi se hur mycket ni hurrar om ingen slapp undan alla var tvungna att lasta fram stora penga påsen för att få fortsätta att åka båt..

 

Är så jävla emot detta ogenomtänkta skitförslag av så många anledningar att ja inte orkar dra d igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

5000:- ? Vad har Du fått det ifrån ?

 

Ingen av de kurser jag gått (förarintyg, kustskeppare, VHF, radar o.s.v.) har kostat över 2000:- inkl. alla böcker och material. Och om man redan har kompetensen är det ju bara att göra provet, vilket kostar hundralappar. Jag kommer inte över 30 knop med nuvarande båt, men funderar på att lägga provet bara för att det kan vara bra att ha.

 

Men uppenbarligen hade jag alltså rätt i att irritationen verkar bottna i helt andra saker....

 

Senast ändrad av IngemarE | 05 april 2008 | 14:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett manöverintyg för högfartscert kostar mellan 3000 och 5000kr d har jag redan kollat u seru.. Sedan tillkommer kostnader för resor hotel etc och då är vi snart uppe i 10 000kr för vissa. Kursen tar ca 2 dagar och är en blandning mellan teori och praktik..

 

Jag kommer förmodligen gå kursen i göteborg dvs ca 30mil tur o retur varje dag d blir 60 mil totalt och en förlorad inkomst för dom 2 dagarna jag får ta ledigt för att åka på kursen..

 

Denna kurs kommer förmodligen kosta mej runt 6000kr då snålt räknat. För att få fortsätta köra en båt jag i åratal har kört utan problem och tycker du iså fall att d är rättvist eller rimligt???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den utformning som nu ligger kan man ju köra båt upp till 10 meters längd och upp till 15 knops fart utan vare sig kompetens eller ålderskrav. I begreppet kompetens ligger väl att hålla sig någorlunda ajour med sjölagen och de delar av den som berör det egna båtlivet. Eftersom nu många ska undantas att avkrävas denna kunskap, hur blir det då med ansvarsfrågor vid olyckstillfällen? Kommer de som inte lagligen avkrävs körkortsutbildning att kunna hävda att de inte vet vad som gäller i olika situationer eller ska de följa en lag som de inte har några som helst krav på sig att ens känna till att den finns?

 

Som reglerna är idag måste Du åtminstonde ha kännedom om sjölagen och följa dess regler, även om Du formellt får köra båt upp till 12 x 4 meter utan krav. Med körkortskravet fråntar man på ett tydligt sätt de undantagna ansvaret att själva ta reda på vad som gäller, då är det ju lixom fritt att bara blåsa på i sina 14,5 knop...

 

Edit:

Jag känner mig inte trampad på tån och är inte speciellt upprörd eftersom jag, om det utlovade hålls, kommer att kunna kvittera ut en styrlapp mot den kompetens jag hittills har skaffat mig, men ska det nu införas ett körkort ska det väl göras så att det möjligen ska bli säkrare för alla att färdas över våra vatten och det ser jag inte att dagens förslag kan hjälpa till med i den utformningen som ligger! Jag tycker mer det verkar som om det är de som är för införandet av körkortet, som inte riktigt har kläm på vad de vill uppnå! Visst att rädda ett enda liv, men det stora antalet båtolyckor med dödlig utgång sker ju av sådana som ändå inte berörs...

 

Senast ändrad av Rovarn | 05 april 2008 | 15:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen

sen när detta är klart så ska den som behöver ha ett förarbevis ha detta med sig och då har man sin legtimation på kortet förmodar jag . men den som inte behöver nån kompetens på sjön behöver väll inget leg med sig vad jag vet. så skulle det  minsta man kan begära att dom övriga blir skyldiga att ha ett giltigt leg med sig ut på sjön .

och om man blir av med sin båtkort på grund av öveträdelse så kan dom ju ta båtkortet och då får man inte köra sin båt mer men vad ska dom ta av dom övriga efter en bot.  den som inte behöver ett båtkort kan tuffa vidare som inget hänt eller ??. därför menar yttligare ett argument att alla ska kort på isåfall. eller så kan man ju köpa en segelbåt tills man fått tillbaka kortet \Sealed\

hoppas ni fattar vad jag menar \Smile\

 

MVH Lax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, vem ska boten ställas på om de som ''lagligt'' kör körkortslöst t.ex. blåser på i sina 14,5 knop inom hastighetsbegränsade områden om förövaren inte kan/vill legitimera sig?

 

Vad jag vet har vi ännu inte något krav på att vi Svenskar måste kunna legitimera oss överallt, men detta är kanske första steget mot det totala kontrollsamhället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Bara en liten detalj alltså.............
 
 
Hur många nautisk utbildning skall växlas in mot nya kortet?
 
Är det någon som inbillar sig att det är bara att skicka ett brev till Sjöfartsverket med en kopia på min nautiska kunskaps- papper och att jag sedan får gratis tillbaka det nya körkortet? 
 
Göm det! Det kostar administration och en stämpelavgift och de kommer att registrera att du har körkort Det registret kommer att samköras med allt som de kan/får/vill samköra med.
Det finns inte personal nog som kan skirva ut alla kort så det kommer att kosta dels skattevägen dels i form av direkt avgift.
 
KUL! 
 
Är det det vi vill ha bara för att ev. kunna stoppa en å annan fartdåre som blivit med båt?
 
De kan stoppas idag med gällande regler! 
 
Återigen skall den stora massan straffas och anpassa sig till dumheter och få kostnader istället för att sätta åt de få rötägg som det är frågan om. 
 
När skall vi svenssons vakna och sluta acceptera sådan inställning och låta de styrande genomföra dem?
 
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra om man läser hela tråden innan man hänvisar till andra trådar med SAMMA information... Men mönstret går igen. Ju längre ner i en tråd man kommer, ju mindre orkar folk läsa längre upp i tråden. Bättre och bekvämare att upprepa...

 

Senast ändrad av Reine | 05 april 2008 | 19:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte riktigt hajat vilka båtar denna lag ska gälla... Min är 4.7m och gör 20 knop, innefattas den i detta förslag??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs längre upp i tråden....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken finns till och med att kompetensen bland fritidsbåtfolket kommer att urholkas kraftigt i och med införandet av obligatoriskt körkort!!

 

Jag såg att dagens frivilliga kurser förarbevis och kustskepparexamen ska upphöra och ersättas med körkort klass 1 respektive klass 2 redan 2009. Förhoppningsvis kommer dessa kort inte att bli dyrare än dagens frivilliga dito, men om så blir fallet innebär det kanske att flertalet som har båt under 10 meters längd som går saktare än 15 knop inte kommer att utbilda sig överhuvudtaget! Blir körkortet bara obetydligt dyrare än dagens kurser kommer nog gemene man, som inte på grund av båttyp behöver ta det, anstränga sig för att ta det så där bara för att båtkompisen gör det.

 

I dag ses det väl nästan, åtminstone bland majoriteten av fritidsbåtägarna, som en mer eller mindre självklarhet att ta det där förarbeviset, oavsett vilken båtstorlek man har, om inte annat för att träffa likasinnade och umgås ett tiotal kvällar under icke-säsongen. Vem vill starta och framförallt, vem vill gå en studiecirkel och lära sig om navigering och väjningsregler till sjöss i fortsättningen om det inte ger ett enda dyft tillbaka?

 

En annan fundering jag fick iom. laxens inlägg ovan, ponera att båtkortet kopplas till bilkortet så att detta kan dras in vid eventuell överträdelse.

Om då två båtägare i exakt lika båtar, 9 meter långa och gör max 14 knop, vid samma tillfälle gör sig skyldiga till exakt samma överträdelse som enligt lagen ska innebära indraget bilkörkort, eller för den delen höga böter. Den ene båtägaren har tyckt att han ska ha kunskaper och har tagit båtkörkort och den andre har inte tagit båtkörkort och har ingen legitimation med sig. Hur blir påföljderna i detta fallet, drar de bilkörkortet, eller ger böter till den som har utbildat sig och den outbildade klarar sig?

 

Senast ändrad av Rovarn | 05 april 2008 | 19:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen


bäst att köpa en liten snipa då och icke ha förarbevis hehe . en bra fråga rövarn. tänk vilken kostnad det kommer att bli för skattebetalare när  jurister ska lagskriva om konstiga tillbud på sjön . yttligare ett argument för att alla ska båtkort

 

MVH Lax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, ta för säkerhets skull inget båtkörkort om det inte är absolut tvunget!

 

Är det det resonemanget vi vill ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas priset blir rejält högt.

 

Då kan man skryta med att man är högfartspilot på sjön

 

 

 

 

 

DEDU

 

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, och just den kursen för 800 kr går nu och kursdeltagaren har följande information att ge, troligen kommer informationen från kursledaren som borde vara insatt:

 

''Nu är kursen påbörjad och det var både kul och lärorikt. Här Klicka här ... finns information om var och vem som utför denna utbildning. Fick reda på idag att sjöfartsverket kommer att ta över denna utbildning i framtiden och då kan priset för denna kurs hamna på mellan 7-12000 kr. För mig kostar hela kursen inkl. teoriprov 800 kr så passa på om möjlighet finns att gå denna kurs innan det blir superhögt pris för denna kurs.''

 

Alltså en höjning från dagens dryga 4300 kronor (det dyraste alternativet som idag finns i tråden Du hänvisar till) till framtida 7-12 000 kr. Jag skulle förvånas mycket om utbildningarna för körkort klass 1 och 2 inte följer samma mönster. Än mer skrämmande blir jämförelsen med de 800 kronor som Gesse betalar, då handlar det om att efter ett obligatorium öka priset 10 gånger...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dina förhoppningar ser ut att kunna bli verklighet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Rock skrev:

 

Okej nu har jag i en annan tråd här hittat följande länk http://www.rorgangare.se/2_batkorkortet.html o på den länken står bla följande :

 

Personer som kan visa upp ett förarintyg, kommer automatiskt att kunna få ett båtkörkort klass 1.

 

Personer som kan visa upp kustskepparintyg, eller högre yrkesmässig nautisk kompetens, kommer automatiskt att kunna få ett båtkörkort klass 2.

 

Personer som kan visa upp höghastighetskort, eller högre yrkesmässig nautisk kompetens, kommer automatiskt att kunna få ett båtkörkort klass 3.

 

Så som jag ser det så är det ju bara att tex kvittera ut  ett klass 1 kort om men redan har förarintyget osv . Så för oss som redan har nautisk kompetens via tex förarintyg , kustskeppare mm så är ju detta inte något stort problem om jag förstått det hela rätt men sedan skall ju tilläggas att det står ju inget om vad det kommer att kosta om det kommer att kosta att uppgradera sitt förar intyg till klass 1 osv . 

 

 

Bra om man läser hela tråden innan man hänvisar till andra trådar med SAMMA information... Men mönstret går igen. Ju längre ner i en tråd man kommer, ju mindre orkar folk läsa längre upp i tråden. Bättre och bekvämare att upprepa...

 

Senast ändrad av Reine | 05 april 2008 | 19:40

 

Nu var det ju så att jag hänvisade till just denna tråd för att visa att det kanske inte är så JÄVLA mycket tjafsa om båtkörort när man redan har någon form av nautisk kompetens utan att det går att uppgradera sin nautiska kompetens till motsvarande klass i båtkörkortet , sedan att just du inte kan uppgradera ditt förarintyg till ett klass 3 kort hör för fan inte hit . Denna diskution om båtkörkort gör mig så illamående , att ni som har sportbåtar skall kunna fortsätta att tro att inga regler gäller för er o att det är okej att dra förbi en segelbåt precis framför nosen eftersom segelbåten inte är så snabb o ni troligen hinner förbi framför . SKÄRP er o lär er väjningsreglerna , just därför tycker jag att förarintyg eller dyligt vore obligatioriskt . 

 

Någon JÄVLA ordning måste vi väll ändå ha till sjöss , vi måste ju ha lite respekt för sjön o alla olyckor som händer iaf . Man måste ju få känna sig säker på sjön det är ju trots allt det viktigaste i denna diskution .

Senast ändrad av Rock | 05 april 2008 | 21:53

 

Senast ändrad av Rock | 05 april 2008 | 21:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var iofs. ett rörigt inlägg, men jag tror jag lyckades tyda det.

 

Det handlar inte så mycket om oss som redan har kompetensen och kan kvittera ut våra körkort, utan mer om framtida båtägare och dess framfart på sjön. Är det rimligt att undanta en stor massa av båtägarna (under 10 meter och 15 knop) så som förslaget ligger?

 

Alltså, 10 meter och 15 knop utan åldersgräns! Känns lite som att ingen riktig tanke ligger bakom, om en 9,5metersbåt som gör 14 knop och väger 4-5 ton rammar en styrpulpetare eller en HT-båt i 6-7-metersklassen på grund av okunskap och avsaknad av utbildning, är då inte detta ett misslyckande med båtkörkortet? Det är ju i stort sett samma regler som finns idag, men då till en högre kostnad och ytterligare en administrativ koloss som ska finansieras på ett eller annat sätt.

 

Visst måste vi ta vårt ansvar, och det gäller även seglare, men kan Du hänvisa till de olyckor som faktiskt sker och koppla dem till de båttyper som körkortet handlar om så att en minskning av dessa kan bli möjlig med det båtkörkortförslag som nu ligger? Annars är det väl ett stort slag i luften...

 

För övrigt:

''att ni som har sportbåtar skall kunna fortsätta att tro att inga regler gäller för er o att det är okej att dra förbi en segelbåt precis framför nosen eftersom segelbåten inte är så snabb o ni troligen hinner förbi framför . SKÄRP er o lär er väjningsreglerna , just därför tycker jag att förarintyg eller dyligt vore obligatioriskt .'' 

låter mest som det allmänna segelbåtsgnäll som funnits i alla tider... Läste i någon av alla(!) trådarna här om någon som tyckte att de som var mot körkort saknade vettiga argumet och förde debatten på en låg och osaklig nivå, jag tror den typen av inlägg är ganska jämt fördelad mellan lägren!

 

Senast ändrad av Rovarn | 05 april 2008 | 22:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mera kontroll skulle ge säkrare sjötrafik, om man tittar på serien kustbevakarna på kanal5 så märker man största problemet är sjöfylleri, på andra plats kommer fartsyndre, båda vet att de gör lagbrott, så ska problemet lösas måste det ske på annat sätt. Båtutbildare kommer at säkra sina jobb ett par år frammåt. De flesta utbildare är på blå sidan. Jag har själv förarbevis men jag yttrade mig för att säga vad jag tycker.

 

Senast ändrad av johnny70 | 05 april 2008 | 22:38

 

Senast ändrad av johnny70 | 05 april 2008 | 22:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...