Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
weedogt2

Lackfärg som verkligen tål vatten?!

Rekommendera Poster

Jag ska måla om min båt och funderar på val av färg. Min förra båt målade jag med International Perfection (2-komponent). Det blev himla snyggt men färgen tål ju inte vatten! Nära vattenlinjen blir det små, små trista blåsor med tiden. Andra jag har pratat med bekräftar att den färgen inte är bättre än så.

 

Det finns en liknande 2-komponetsfärg från Hempel som heter Poly Best. Men på den står det för hårda material över vattenlinjen. Betyder det att också denna inte riktigt tål vatten?

 

I båtaffären får jag vaga svar... dom läser bara för mej vad det står på burken och det kan jag ju lika gärna göra själv.

 

Finns det någon båtfärg (som inte kräver professionel utrustning) som verkligen tål vatten?

 

Någon som vet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen lack som tål att vara konstant under vatten. International Trilux eller Hempel Hard Racing Extra är att rekommendera om du vill ha en hård bottenfärg (vit botten är snyggt)!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen

epoxigrund

 

MVH Lax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billack är ju i princip samma sak som en tvåkomponentslack för marint bruk (t.ex Perfection eller Poly Best) så jag håller nog inte med om att det skulle vara bättre. En båt som normalt förvaras uppe på land kan mycket väl lackas under vattenlinjen, men annars skulle jag föredra annan färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag sprutmålade (vanlig billig elspruta) själv om

min båt för ca. 15 år sedan med IP 2-komp.

Jag valde en mörkblå kulör till skrovet trots att jag vet att rött och blått

är det absolut sämsta färgvalet även till en båt eftersom dom mattas

av mycket snabbt.

 

Är supernöjd med resultatet än idag, inga blåsor och knappt någon nedmattning.

Gör naturligtvis en sedvanlig polering med efterföljande vax

varje vår som håller hela säsongen ut.

 

Jag har iofs. en ganska bred/hög snobbrand (vit) närmast vattenlinjen men inte heller

den tenderar ha några blåsor utan är superblank och fin.

Skulle det om några år bli aktuellt med en ny ommålning på denna eller

någon annan båt så väljer jag IP's igen.

 

Jag gissar att dina blåsor snarare kommer sig av

bristande förbehandling innan IP lades på.

 

 

MVH

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att dina 'blåsor' snarare kommer sig av

bristande förbehandling innan IP lades på.

 

Min förbehandling var denna: Mycket noggran slipning av skrovet. Sedan två lager med Internationals egen 2-komponents grundfärg. Jag slipade mellan skikten. Sedan två lager lack (med slipning mellan). Jag var också mycket noga med rengöring och borttagning av damm mellan.

 

Jag kan inte se att det var bristande förbehandlning. Möjligen finns det faktorer som temperatur, fuktighet i luften etc med i bilden, jag jobbade utomhus runt midsommar ungefär.

 

Jag har inte haft något problem med lacken utom just vid vattenlinjen där ju vatten kommer på lacken nästan hela tiden.

 

Under vattenlinjen målade jag med 3 lager 2-komponents International Gelshield. På detta sedan 2 lager Trilux. Och där har resultatet varit perfekt.

 

En kompis i båtklubben sa något om att han visste en billack som klarade vatten mycket bra. Alltså i linjen med vad som sades i ett inlägg oven. Ska se om jag kan få fatt på klubbkompisen igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen

jag lackade en båt för ett par års sen med bilfärg 2-komp och fick oxå vatten blåsor vid vatten linjen. botten epoxy grundade jag och där var det inga problem

 

MVH Lax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orsaken till blåsor kan vara att laminatet innehåller en viss mängd fukt eller att det är osmosrelaterat dvs liknande böldpest.
 
Har de som fått blåsor förbehandlat med epoxi? Var skrovet ordentligt torrt?
 
Det är troligare underlaget och förarbetet som är boven och inte färgen. Vad finns i blåsorna när man sticker hål på dem? Luktar det ättika? 
 
Skulle tro att en epoxibehandling under vattenlinjen kan hjälpa.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Problemet som jag ser det är att lacken inte är vattentät. Det tränger in vatten i lacken och när solen ligger på i vattenlinjen expanderar de mycket små vattensamlingarna och det är dem som spräcker lacken. Har inget med plastpest att göra. Håller med om att om man har en trailerbåt som man tar upp efter varje båttur så fungerar vilken lack som helst eftersom det tar lång tid för vattnet att tränga genom lacken.
/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se att det var bristande förbehandlning. Möjligen finns det faktorer som temperatur, fuktighet i luften etc med i bilden, jag jobbade utomhus runt midsommar ungefär.

 

 

Då har du säkert förklaringen till blåsorna där.

Själv jobbade jag under båthus en varm Juni-dag.

Började tidigt på dagen så lacken var nästan helt

torr när kvällen och natten kom.

 

Kan samtidigt berätta om min allra första bil som

jag sprutlackerade om, också med en billig enkel

el-färgspruta. Stod utomhus på landet.

Såg jättefin ut när jag lämnade den färdiglackad

på kvällen.

Dagen efter när jag kom för att beskåda jobbet

märkte jag att den nylackade bilen fungerat utmärkt

som mygg-flug-trollslände-fångare.

Fundera dessutom på varför jag döpte bilen till Jaffa !

 

hahaha....MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du säkert förklaringen till blåsorna där.

 

OK, men varför visar sej bara blåsorna vid vattenlinjen då? Båten i övrigt (skrov, däck och inredning) är perfekt utan blåsor och annat.

 

Att lacken blir som ett flugpapper med insekter har ju knappst med blåsor att göra heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hansalo har gett det svaret som stämmer enligt vad tillverkarna brukar svara. Och de borde ju veta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...