Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
r-bert

elmotor

Rekommendera Poster

jag har läst lite om elmotor och då står det tex 13 kg dragkraft är det samma som att man har en våg mellan brygga och båtoch då skall vågen visa 13kg full effekt  ,och iså fall vilken storlek på elmotor skall jag ha till min ht 5#2 meter väger cirka 600kg ,och hur länge räcker ett 75amp batterie på full effekt resp lägsta effekt mvh robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Endura 36 passar bra. För båt max 950kg, 16,3kp i dragkraft. Drar max 36A så grovt räknat 75A/36A=2timmar i max fart. På locket finns en förbrukningstabell som är rätt ok när man är ute. Bra pris finns bla hos www.hjertmans.se.

Om du är i saltvatten bör du skölja av den vid hemkomst då den är gjord för sötvattensavnändning men den fungerar lika bra i saltvatten. Alla delar tål inte salt under en längre tid.

/

Senast ändrad av hansalo | 04 april 2008 | 21:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt en Endura 40. Många säger att de fungerar bra i Saltvatten. Fabriken säger att de inte gör det utan hänvisar till Riptideserien som mig veterligen inte finns i Sverige. De är vita.

Det mesta har jag rostskyddat men jag lurar lite över axeln. Jag ska ha den som reservmotor och kan ju fetta in axeln så att det blir tätt mot huset, frågan är om det behövs? Motorn kommer att sitta på hela säsongen.

Någon som vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Livslängden i saltvatten bör väl bli lite kortare. Men man bör väl också komma ihåg att salthalten i svenska vatten är betydligt lägre än på många andra håll i världen. Men jag håller mig till Hjälmaren och Målaren med Minn Kota 55 V2 Copilot (fjärrkontroll).

Riptide kan man väl annars importera fördelaktigt från USA. Importerade min därifrån.

post-29234-1394235476,3203_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en Minn kota 30 till en liten gummibåt på ca 3.5m. Det är den minsta i deras serie av elmotorer.

Till den hade jag ett fritidsbatteri på ngnstans runt 70Ah.

Räknade ut med specen på motorn, att det skulle räcka till ca 2timmar på full effekt (5 lägen), men gick man ner o körde på läge 3, el 4, så räckte det uppåt 4timmar. Dvs dom drar som satans på högsta effekt. O inte är det så jättestor skillnad heller mellan läge 4 & 5 kan tilläggas!

Dock så ska du vara medveten om, att dessa motorer inte ger ngra direkt drömhastigheter.

Med våran båt, kom vi upp i ca 2-3knop med den motorn med båten full. Dvs knappt över roddhastighet.

Skaffade senare en 2hk utombordare, och hastigheten dubblades direkt.

Så ska man bara puttra runt i vassen funkar det. Men med en större båt och man vill komma fram samma vecka så vette tusan...

Däremot som extramotor vid tex fiske el dyl är det säkert trevligt.

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...