Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Sparre

Fyrtaktare ej bränslesnålare än tvåtaktare?

Rekommendera Poster

Läste ett test av 115-hästare i Vi båtägare i marsnummret.

 

Lite förvånad blev jag över förbrukningssifrorna. Jag har alltid trott att tvåtaktare generellt var betydligt törstigare än motsvarande fyrtaktare. Testet visade inte på några större skillnader.

 

Tvåtaktarna är lättare, har snabbare acceleration och är deessutom billigare i inköp och service.

 

Varför välja fyrtaktare är min spontana reaktion?

 

Bästa köp tror jag att Mercury Optimax utsågs till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det var väl några år sen fyrtaktare var snålare än tvåtaktare.

Dagens tvåtaktare har ju betydligt modernare teknik och är både ekonomiskt och miljömässigt lika effektiva som fyrtaktarna. Som du säger är dom också lättare.
Enda anledningen att köpa en fyrtaktare är väl ljudvolym och vibrationer men där är tvåtaktarna snart också ikapp... Prismässigt ligger dom dock idag ganska lika.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min egen reflektion är när man tittar på blocket, så vekar andra hands värdet på en båt med 4t högre mot 2t oavsett om den har insprutning eller ej. tror inte gemene man har den kollen idags läget. //Iggy :o)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla varianten av 2-taktare är betydligt mer törstig än en 4-taktare samt betydligt sämre för miljön då stor andel bränsle släpps ut tillsammans med avgaserna.

 

Ny 2-taktare med insprutning har säkert samma andrahandsvärde som en 4-taktare dock inte de gamla törstiga varianterna av 2-taktare.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del nya moderna 2-taktare med direktinsprutning har fortfarande hög ljudnivå på högre varvtal och även lite ryckigare gång än 4-taktare på lägre varv. En 4-6 cylindrig 4-taktare har väldigt mjuk gång i stort sett hela varvtalsregistret. Har själv en 4-takt, Yamaha F115, och den har mjuk och fin gång på lägre varvtal, på tomgång hörs den nästan inte alls. På högre varv och fullgas är gången fortfarande jämn och fin men bullrar, som alla utombordare, en hel del på fullgas.

Det är inte helt givet att 2-taktare med direkinsprutning är så värst mycket snabbare i accelerationen än de bästa 4-taktarna. Och inte givet att de har högre toppfart heller. Det är bara att läsa tester på utombordare så ser man detta.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 04 april 2008 | 16:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Kanon, har idag skrivit på för köpet av en Mercury Optimax 75 hp. Tycks ha varit ett bra beslut.\Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inget försvar alls i dessa klasser för att köpa en 4-taktare. Dom direktunsprutade 2-taktarna har för länge sedan sprungit om 4-taktarna och är nu herre på täppan..

 

D som nu försvarar 4-taktarnas existens är småsnurrorna, men om några år så får vi säkert se mordärna 2-taktare även där..

 

Och vem är egentligen villig att betala extra bara för att få en slöare, tyngre och dyrare motor??

 

Hade valet varit mitt hade d blivigt en Mercury Optimax...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att ljudet på  4 taktare är betydligt behagligare än på direktinsprutade 2 takt, kanske inte skiljer så mycket i decibel men ljudet är på nåt sätt råare i en 2 taktare.

Andrahandsvärdet är  som nån skrev högre på 4 takt.

Skulle många köpa en bil med  2 taktare?  jag är tveksam.

Var och en är nog lycklig i sin tro, och jag i min.

SNART ÄR DET BÅTSÄSONG YYYYIIIIIIPPPPPIIIIIEEE\Cool\\Laughing\\Smile\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med föregående talare ni kan ju köpa en bil med tvåtakt-själv så trollar jag med en 140 suzuki 1,86 liter i timmen hehehhheheheehhe drar ju mindre än grabbens lilla fyrhjuling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade för ett par år sedan en direktinsprutad tvåtaktare men bytte till en fyrtaktare för jag var väldigt missnöjd med den höga ljudnivån på låga varvtal samt att den genererade mycket vibrationer. Bytte förra sommaren till en fyrtaktare och vilken skillnad.

Bränsleförbrukning samma mellan direktinsprutad tvåtakt och fyrtakt. Acceleration bättre på tvåtaktarn. Service kostnader dyrare på fyrtakt. Ljudnivå samma på varvtal över 1000-1500rpm. Tomgångsljudet och vibrationer knappt märkbara på fyrtaktaren men bedrövligt på tvåtaktaren. Gillar man att trollingfiska eller bara glida fram lite långsamt över en spegelblank sjö en varm sommarkväll så är det enligt mig fyrtakt som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evinrudes E-tec har i mitt tycke det bästa av både 4-2 takt. Både vrid från början till den tysta gången och låga bränsle förbrukningen. Hade Evinrude Europa tagit efter USA med 7 års garanti hade det nog inte sålts så många andra motorer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya 2-takts utombords motorer får väl inte säljas idag va? !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är 2-taktare med förgasare som inte får säljas nya längre. Var väl 1 jan 2007 förbudet trädde i kraft. Det handlarna hade i lager fick de sälja slut på men de fick inte ta in nya från distributören el tillverkaren och sälja.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej så är det ja, men så nu är det insprutare istället då ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst, 2-takt med direktinsprutning som Evinrude E-Tec, Mercury Optimax, Tohatsu TLDI uppfyller miljökraven så de får ju säljas nya förstås.

Observera att Yamaha har slutat sälja sina direktinsprutade (HPDI) i Europa (men inte i USA) p g av de hårdare miljökraven (lägre bullervärden som de måste uppfylla).

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...