lisa-triss 0 Postad 4 April , 2008 Köpte ett vattenavskiljande CAV-filter till min båt i vintras och ska nu montera det. Filtret har två par ut/ingångar, 1 och 2 märkt in och ut och lika med 3 och 4. Filtret ska sitta inline på matarledningen, spelar det någon roll för flödet i filtret om man ansluter till 3och4 och pluggar 1och2 eller kan man göra vilket som. Anledningen är att det passar mig bäst att ta in/ut slangarna på högersidan och det blir då 3och4. Bäst att fråga före jag kapar slangen. /Lisa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Benke01 0 Postad 4 April , 2008 Spelar ingen roll, så länge du håller dig till flödespilarna. CAV är avsett för att kunna ta in slangarna från vilket håll som heslt. ///Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 4 April , 2008 Om man kopplar enligt pilarna,så kommer föroreningar från tanken att lägga sig på filtret, och vattnet att passera filtret innan det lägger sig i glas, eller metallkoppen. Vi som är i branschen kopplar alltid tvärt om, så att vattnet och föroreningarna först går ner i koppen, och att bränslet sedan går upp genom filtret. Fråga mig inte varför dom har gjort så här. På vattenavskiljare utan filter blir det dock rätt om man kopplar enligt pilarna. Jag byter massor av sådana filter varje år, och ibland så är filtret nästan helt täckt av geggamoja från tanken, om det är kopplat enligt pilarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 4 April , 2008 Hej Jag är inte helt överens med Rollen. Filtret sitter där, som jag ser det, för att just fånga upp partiklar och gegga från tanken. Om denna gegga lägger sig på bottnen av koppen täpper den till avtappningen för vattnet. Detta kan då medföra att du måste tömma koppen genom att montera bort densamma vilket innebär luftning av bränslesystemet som kan vara lite bökigt. (det är nog med att göra detta vid filterbyte, så roligt är det inte att göra i tid och otid) Om nu filtret inte klarar en säsong utan måste bytas halvvägs är det nog snarast tanken som är i behov av rengöring Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 4 April , 2008 Vitsen med glaskoppen är väl att man ska se föroreningar och vatten innan det är för sent. Självklart ska man göra rent tanken om den är förorenad. Jag tycke ändå att det är bättre om geggan ligger i koppen än på filtret. Oavsett var den ligger måste man ta isär hela vatten- avskiljaren för att göra rent. Vad är det som är så besvärligt med luftning. Det är väl det minsta problemet. Sitter vattenavskiljaren över bränslenivån måste man ju lufta även om man tömmer den via pluggen eller kranen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 4 April , 2008 Jag tror det finns flera garvade varvsgubbar som också kopplar tvärtom mot pilarna. Minsta lilla skit eller vatten så syns det direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Greip 51 Postad 5 April , 2008 Det här är ett av båtvärldens oförklarade mysterier. Att mer eller mindre motorkunniga gubbar kopplar vattenavskiljaren mot tillverkarens uttryckliga anvisningar har jag undrat över i åtminstone 20 år. Det måste finnas ett skäl varför tillverkaren ritat pilarna på ett viss sätt, men också en anledning till att så pass många anser att det diametralt motsatta är riktiga!? Båda metoderna verkar dessutom fungera!I min båt hade den säkert mycket erfarne motorinstallatören kopplat filtret baklänges och det funkade, men å andra sidan hade han också gjort avgasinstallationen på ett sätt som gjorde att kylvattnet i vissa lägen rann tillbaks genom avgaskröken och ner på topplocket. Vad resultatet efter tio år blev får den motorkunnige räkna ut själv. Men dyrt blev det.Jag har ingen aning om vilket sätt att koppla vattenavskiljaren som är det rätta men jag har valt att följa pilarna. /Greip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LottaKent2 3 Postad 14 Juni , 2019 Tack för olika tankar kring hur man bäst koppla bränsleslangarna till vattenavskiljaren! Följa pilarna eller ej...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser