Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
lisa-triss

CAV-filter

Rekommendera Poster

Köpte ett vattenavskiljande CAV-filter till min båt i vintras och ska nu montera det.

Filtret har två par ut/ingångar, 1 och 2 märkt in och ut och lika med 3 och 4.

Filtret ska sitta inline på matarledningen, spelar det någon roll för flödet i filtret om man ansluter till 3och4 och pluggar 1och2 eller  kan man göra vilket som.

Anledningen är att det passar mig bäst att ta in/ut slangarna på högersidan och det blir då

3och4. Bäst att fråga före jag kapar slangen.

 

/Lisa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll, så länge du håller dig till flödespilarna. CAV är avsett för att kunna ta in slangarna från vilket håll som heslt.
 
///Bengt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kopplar enligt pilarna,så kommer föroreningar

från tanken att lägga sig på filtret, och vattnet att passera

filtret innan det lägger sig i glas, eller metallkoppen. Vi som

är i branschen kopplar alltid tvärt om, så att vattnet och

föroreningarna först går ner i koppen, och att bränslet

sedan går upp genom filtret. Fråga mig inte varför dom

har gjort så här. På vattenavskiljare utan filter blir det

dock rätt om man kopplar enligt pilarna. Jag byter massor

av sådana filter varje år, och ibland så är filtret nästan helt

täckt av geggamoja från tanken, om det är kopplat enligt

pilarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag är inte helt överens med Rollen. Filtret sitter där, som

jag ser det, för att just fånga upp partiklar och gegga

från tanken. Om denna gegga lägger sig på bottnen 

av koppen täpper den till avtappningen för vattnet.

Detta kan då medföra att du måste tömma koppen

genom att montera bort densamma vilket innebär

luftning av bränslesystemet som kan vara lite bökigt.

(det är nog med att göra detta vid filterbyte, så

roligt är det inte att göra i tid och otid)

Om nu filtret inte klarar en säsong utan måste bytas

halvvägs är det nog snarast tanken som är i behov

av rengöring

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vitsen med glaskoppen är väl att man ska se

föroreningar och vatten innan det är för sent.

Självklart ska man göra rent tanken om den

är förorenad. Jag tycke ändå att det är bättre

om geggan ligger i koppen än på filtret. Oavsett

var den ligger måste man ta isär hela vatten-

avskiljaren för att göra rent. Vad är det som är

så besvärligt med luftning. Det är väl det minsta

problemet. Sitter vattenavskiljaren över bränslenivån

måste man ju lufta även om man tömmer den via

pluggen eller kranen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det finns flera garvade varvsgubbar som också kopplar tvärtom mot pilarna. Minsta lilla skit eller vatten så syns det direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ett av båtvärldens oförklarade mysterier. Att mer eller mindre motorkunniga gubbar kopplar vattenavskiljaren mot tillverkarens uttryckliga anvisningar har jag undrat över i åtminstone 20 år. Det måste finnas ett skäl varför tillverkaren ritat pilarna på ett viss sätt,  men också en anledning till att så pass många anser att det diametralt motsatta är riktiga!? Båda metoderna verkar dessutom fungera!
I min båt hade den säkert mycket erfarne motorinstallatören kopplat filtret baklänges och det funkade, men  å andra sidan hade han också gjort avgasinstallationen på ett sätt som gjorde att kylvattnet i vissa lägen rann tillbaks genom avgaskröken och ner på topplocket. Vad resultatet efter tio år blev får den motorkunnige räkna ut själv. Men dyrt blev det.
Jag har ingen aning om vilket sätt att koppla vattenavskiljaren som är det rätta men jag har valt att följa pilarna. 
/Greip 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för olika tankar kring hur man bäst koppla bränsleslangarna till vattenavskiljaren! Följa pilarna eller ej...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...