Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Daniel_B

Kapellpriser...

Rekommendera Poster

Var och hörde mig för vad ett nytt kapell till min båt skulle kunna kosta idag...

Höll på och trilla baklänges! 8 - 10000kr ville de ha.

Det är ju mer än vad jag köpte båten för.. \Yell\

Nog har de vett att ta betalt för tygbitarna, för så avancerat kan det ju inte vara att sy ihop ett kapell..? Bara man har rätt maskin för jobbet och gamla kapellet som mall..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det är dyrt.

Men dom vill väl tjäna pengar, och på båttillbehör m.m går det.

Sen kan jag tänka mig att en riktig symaskin kostar en hel del också.

Tror inte dom köper sina grejer på biltema direkt.

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väkommen till båtlivet \Smile\

Som vanligt kostar allt flera hundra procent mer när det har med båtar att göra.

Konstigt att det inte ploppat upp nån aktör på marknaden som dumpar priserna och snor åt sig en stor del av marknaden i ett nafs. Jag arbetade för några år sedan själv på ett företag som sålde slangar, slangklämmor (RF ABA) Rostfria rördetaljer (T.ex. muffar adapters och bussningar mm.) När man jämförde våra priser med båttillbehörshandlarnas höll man på att baxna. trots att det ofta var exakt samma fabrikat på grejerna, så hade de flera hundra procent i påslag på priserna...

Med kapell kanske det kn vara svårt att hitta alternativ, men men mycket annat finns det stora pengar att spara på att kolla med t.ex rörfirmor, slangfirmor mm. när man behöver nått till sin båt.

Senast ändrad av nafen | 04 april 2008 | 06:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag fixat maskin, öljetter, nålar och alla tillbehör för ett väldigt rimligt pris, saknas faktiskt bara tyget som jag ska försöka jaga ifatt, blir dock att prova på vanligt tyg först och göra några testkapell att malla och öva mycket med. Begagnade lite äldre maskiner duger utmärkt som kan ta skinn, tjockare tyger m.m. behöver inte kosta mycket för att lära sig!

Mycket handlar om att våga prova sig fram. Måste man vara expert för att bli expert? :)

Annars kan du ju höra runt lite och försöka skaffa kontakter inom syområdet och se ifall du kan ta hjälp ifrån någon som har verktygen och kunskapen o komma någon tusenlapp billigare, annars har jag också hört att det är dessa priser som gäller nu, förr och kommer hålla sig däromkring i framtiden också.

Förhoppningsvis hittar du något bra alternativ!

Senast ändrad av Mauen | 04 april 2008 | 10:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fenomenet har jag också lagt märke till. Så fort något har med båtar att göra så blir det svindyrt! Minsta lilla grej som man kan köpa billigt på bildetaljfirma tex, mekonomen kostar mkt mer i en marin affär. Jag älskar båtlivet och den frihet det ger. Men nog måste väl kostnaderna gå att skära ner för båtdelar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till verkligen!\Money

8 är Ok men 10 för din båt är nog lite i saftigaste laget. Men tyvärr inget överpris. Till råga på allt så verkar kapellmakarna ha fullt upp under vår och sommar så priset lär ytterligare stiga.

(Jag fick gjort två kapell till vår båt under förra årets lågsäsong och fick hosta upp 30 tusen inomhusförvaring under mallning/tillverkning.) Det är bara att bita i det sura äpplet eller göra någon själv. Jag skulle kunna tänka mig att du kommer undan med 1000 - 1500 i materialkostnad   30 - 40 timmars arbete. Det är ganska jävligt att först göra bågarna sedan malla kapellet i plast, överföra mallen till tyget, klippa, sy, prova för att slutligen färdigsy och sätta öglor mm. Men å andra sidan får man mycke soppa för 8 - 10 tusen. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du lite humm eller känner någon som har det om tyg o sömnad så tycker jag du ska fixa det själv.  Precis som Nitro säger så får du ju rätt mycket pengar över till annant även om du får lägga några timmar på det.

Sen att de har vett att ta betslt för det antar jag beror på att det inte finns så jättemycket konkurrens på marknanden samt att folk är villiga att betala för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lät sy ett helkapell till min lilla snipa ca. 5 m. lång. Fick ett för 6000 inkl. moms. tyckte att det var värt varenda öre. En mycket duktig kapellkvinna som kom till båten och provade 2 ggr. dessutom. det sitter perfekt. Det kunde jag aldrig klarat själv.\Smile\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..vi syr ihop lite företagsekonomi i denna tråd .

Timmar är det som är kostsamt , vi gissar att en erfaren kan göra kapellet på halva tiden ..

15-20 timmar i dit fall ..  Lågt 15 x 300kr moms = 4500 moms = 5625kr

( HOPPAS ALL VET VAD MOMS INNEBÄR ) om inte så går dom pengarna direkt till stadsfinanerna och kommer iNTE företaget till godo )

VA ??....300kr  moms i timmen !!!!!  säger då en del .

Arbetsgivare avgift , sociala avgifter , hyra, telefon, frakter, osv,osv,osv,osv,osv,till slut LÖN .

Som trådskaparen sa lite hastigt , 10.ooo  ..de kostade min båt !?!?!

BRA .. du fick båten billigt , hade du köpt båt för 800.ooo ..hade kapellet varit billigt DÅ???

-referensramar är inte alltid till sin fördel, när man inte har en helhetsbild !!!!!!

//JCC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoringen

har sytt ett nytt kapell själv nu i vår och det kostade ca 4000 kr för matrieal och en gammal industrisymaskin för 1000 kr . tyg tråd plastruta dragkjedjor öljetter band för bakrutan .

MVH Lax

Senast ändrad av laxoringen | 04 april 2008 | 20:40

post-10001020-1394235410,3135_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du ingen bild när kapellet är färdigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte hålla med om att det är dyrt, vi pratar om en tillverkning av en måttanpassad produkt framtaget i ett ex, vad du betalat för båten är ju helt ointressant, fast jag förstår hur du tänker när du använder båtpriset som referens. Räkna själv baklänges som en insändare beskriver här ovan, arbetstid,material, skatter etc .

Jag har sett alldeles för många hemmatillverkade kapell för att vara övertygad om att det blir inget bra.

Vad för man för 8000 kr idag ? 4 bra däck till bilen, en kostym, en halv 42 plasma, en halv dator med tillbehör, och då pratat vi om serietillverkade produkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går ju allltid rykten.

Ett jag hörde var om någon som arbetade på SAS tog med sej gamla kapellet till Hongkong.

Där tog man isär det, kopierade, sydde ett nytt och sydde ihop det gamla för en spottstyver av vad det kostar i Sverige.
Jag bjuder på affärsideen.
Att mäta upp ett kapell är tjänsteproduktion som måste göras på plats. Att kopiera ett kapell är varuproduktion som kan göras var som helst. Får man snurr på verksamheten så har man efter ett tag en samling kapell modeller. Borde finnas ekonomi om men ser till  båtmarkadens storlek och tillverkningskostnader i Sverige.   
Någon som har en kontakt? Hongkong eller Baltikum?\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />

Senast ändrad av BengtC | 05 april 2008 | 08:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lägger glädjeligen resterande pengar efter jag sytt mitt eget kapell på ex. motordelar/service istället till min gamla penta i båten. Kapellet har man ju ej uppe vid soliga dagar ändå när man e ute eller beträder båten. O andra sidan ska det ju inte se för taskigt ut heller enligt min åsikt men med nytt och fräsht kapelltyg så blire det nog fint mos med lite syövning.

Men sen finns det ju de som gärna lägger dessa pengar ändå och anser sig ha råd med ett nytt kapell, men som sagt om några säsonger eller dylikt kanske det spricker, eller blir dåligt i övrigt och nytt kapell måste på, mer jobb eller mer pengar? Är nog rätt så individuellt det där. Jag tänkte iaf prova och ge detta en chans. Om inte annat så vet man ju det i framtiden.

Senast ändrad av Mauen | 05 april 2008 | 09:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som med ALLT annat listan kan göras hur lång som helst, lägga golv, måla,serva bilen, bygga hus. laga båten.sy kapell, laga datorn, sy gardiner mm mm mm mm

Kan man i många fall välja att görat själv.

Egen tid anser jag dock inte alltid är gratis, det finns så mycket annat jag vill annat göra på min fritid, eller så jobbar jag lite mer med det jag är bra på och betalar någon annan att göra vad den är bra på.

Man skall ju komma ihåg att man betalar ju inte bara för arbetstid , material etc utan även för en kunskap , jämför arbetslönen med vad en auktoriserad bilverkstad tar i timmen, 800 kr plus moms !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoringen

tycker som du sy själv ta det lungt bara så fixar du det själv

MVH Lax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart du ska testa Mauen det tycker jag du syr kapell och gardiner mm så skruvar jag din Aq115\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...