Gäst Fiskbullen Postad 3 April , 2008 Hjälp till att skapa ert eget båtfakta wiki. Möjligheternas faktabank kan skapas här och för efterkommande är det ett stort steg att ta klivet ut. Nu kan det inte bli enklare. Det är ett helt nytt koncept och kul vore det väl att få vara med från början. Det spelar ingen roll om man ger en slags fakta som man själv tror på, men är lite fel. Den kan ändras så att det blir riktigt av någon annan som kan. Så kom gärna in och testa http://nangilima.se/~norre/batwiki/index.php/Huvudsida Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskbullen Postad 3 April , 2008 http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=6711 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 4 April , 2008 Vi har ju en hel del båtwiki/fakta här också... bara att titta i menyerna till vänster, eller leta runt bland inläggen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 4 April , 2008 Inte jämförbart. Först skall man leta upp kanske ett halvdussin trådar som är relevanta. Sedan skall man läsa igenom mängder av irrelevanta tramssvar och tuppfäktande innan man kan sortera ut det betydelsefulla. Man ger ofta upp... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 4 April , 2008 Jag skrev för flera år sedan en artikel om Albin nova på wiki http://sv.wikipedia.org/wiki/Albin_Nova Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 4 April , 2008 Jag håller delvis med dig, ett forum är inte en faktabank i den bemärkelsen. Jag var själv inne på att starta ett båt-wiki, ( http://www.maringarderoben.se/forum/index.php?topic=2185.0 ), i samband med att vi drog igång maringarderoben.se, men jag insåg att det kom att kräva oerhört mycket tid och flera aktiva admins med olika specialkunskaper inom båtämnet om ett dylikt wiki skulle ha något värde. Annars tror jag att risken är stor att det likt dessa forumen blir tuppfäktande mellan artikelförfattare som är av olika åsikt om hur vissa grejer ska vara, eftersom ett wiki är uppbyggt på användarnas egna initiativ att skriva artiklar. Rena självklara fakta såsom längd och bredd på olika båtmodeller borde det inte bli några problem med i ett wiki, eller blir det det ändå? Men jag önskar lycka till och jag hoppas jag har fel i mina funderingar så att Ert wiki kommer att fungera! Senast ändrad av Rovarn | 04 april 2008 | 13:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskbullen Postad 4 April , 2008 Hej Rövarn. Ert? Nej det är inte mitt utan det är norre som startat upp wikin. Jag tycker att komceptet är intressant och har ingen aning om det kommer att fungera, det vet inte Dan (norre) heller. Men som Eilean skriver, så om det fungerar. Så kan man hänvisa till faktabanken direkt utan att behöva sitta och läsa igenom varenda tråd som kommer upp, vid ett sök. Jag tycker att det är värt ett försök iaf. Diskussinerna kommer ju att vara kvar här på forumena och ge upphov till fakta som sedan byggs upp i wikin. Kommer det inte att fungera, så märks det snart. Men om det gör så, så kommer vi i all framtid att ha fakta som vi kan hitta direkt. Skriver man fel fakta, så ändras den av nästa som anser sig ha rätt. Diskussionen kanske finner att båda har rätt och experter finns det ju gott om Nej tanken är väl mest att man själv kan få upplysning om att hur t.ex montera septitanken. Så vi får se som sagt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 4 April , 2008 Som jag sa: Jag önskar lycka till till den som startat detta och hoppas det kommer att fungera! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskbullen Postad 4 April , 2008 Tackar, jag mailade dig också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 4 April , 2008 Jag ser det, tror jag...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BengtC 0 Postad 8 April , 2008 Idén är väl aldeles utmärkt om den får uppmärksamhet. En wiki är ju ett mkt snabbare sätt att söka info än ett diskussionsforum. Sedan är ju välkänt att man inte kan lita på informationen i wikipedia även om den i och för sej har lika hög kvalitet som National Encyclopedin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskbullen Postad 8 April , 2008 Nej det finns ju inget som säger att det är exakt fakta, utan sådant som vi båtägare själva tycker eller diskuterar fram genom forumena. Det är vi själva som lägger in det vi tycker och kan ändras när som helst. Jag har själv härjat omkring där med flera andra och Dan, eller norre som han heter i nicknames. Som startade det hela, drog igång det på eget bevåg och jag hoppas att det kan bli den hjälp till nykomlingar som söker fakta och är hungriga på mer. Gå in och testa, vettja. /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 9 April , 2008 En klar killnad mellan Wiki och ett forum är att på Wiki ska man inte lägga in för mycket personliga omdömen utan helst bara fakta (kan ju vara omdömen det mer tex seglingsegenskaper) Jag fick på tafsen när jag försökte mig på lite positiva omdömen om Novan när jag skrev min artikel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskbullen Postad 9 April , 2008 Nu har hamnen.se gått in eftersom man tycker att det börjar likna något, sailguide är visst eller kanske tillfrågad men jag har inte hört något. Vore bra om fler aktörer ställer sig bakom, det är ju ändå vi forumsklottrare som bygger upp wikin Jag vidhåller att den kan bli en enorm källa för sökare efter fakta så som den ser ut idag och växer gör den ju hela tiden. Diskussionen har hållits här http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=6711&st=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maximannen 0 Postad 9 April , 2008 Är du här nu igen ?? Att du aldrig kan hålla vad du lovar.. du skulle ju inte visa dig här mera Du har ju dina riktiga vänner på Fendern har du sagt ju .. Senast ändrad av maximannen | 09 april 2008 | 16:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 9 April , 2008 *asg* Hur kom radiogarderoben in i det här sammanhanget...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 9 April , 2008 Ja det undrar jag med. Kan det vara en trojan tro. Masken startade det som vanligt. Som jag skrev tidigare och även till Lena på guiden så häng på tåget nu. Hamnen.se har kontaktat (norre) och vill göra något av det här. Wikin alltså och eftersom det är vi som skapar alla trådar och diskussioner, samt att det är våra erfarenheter som blir grund för det som byggs upp där. Så vore det inte mer än rätt ifall även garderoben ger sin syn på det hela och möjligtvis blir en del i sammanhanget. Vi är ju ett hundratal som figurerar runt på saiterna, men istort samma ena hela tiden. Så, skicka ett meddelande till norre eller Lena eller Hamnen och säg att även ni är intresserade att samarbeta, kanske saiternas namn finns med där. Har du kollat? Undrar vem som lade in det förresten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maximannen 0 Postad 9 April , 2008 Lägga ner ?? Orven Rövarn?? vad menar du? har du drucket nu igen? Radiogarderoben?? var kom den ifrån? tror du det är jag som väljer musik där så har du fattat det fel de oxå.. det gör dom som sänder de olika programen. Skål Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 9 April , 2008 Skål själv. Nej jag vet inte vilka eller vem som bestämmer musiken. Ärligt talat har jag heller aldrig varit inne där, men snacket om den lyfter ju upp det. (Reklam alltså) Man kanske skulle gå in någon gång, vilken frekvens sänder ni på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 9 April , 2008 Vi sänder alltid på högsta frekvens... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 9 April , 2008 Det är väl bara acdc för hela slanten eller? Inget för oss gamlingar alltså, som blev hörselskadade till Sven Ingvars och då inte p.g.a att det spelades högt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 9 April , 2008 Just nu är det inte bara AC/DC, nu är det ATP-Show i dryga timmen till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 9 April , 2008 ATP. Ja där ser du, pensions program hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 16 April , 2008 Ja då var det klart att hamnen tar över, med vilka får vi se. Sailguide är tillfrågade och intresse fanns enligt rykten. Hoppas guiden med blir en del i det hela och att du fick tag i norre Lena. Garderoben, ja Rövarn du har själv snackat med norre och har kontakt med han. Hoppas att faktabanken nu blir det vi hoppats på och att alla kan hitta informationen man söker där så småningom. Ett sätt är ju att länka direkt till informationen om frågor ställs. Vi får se En länk kan se ut så här. Någon frågar t.ex om utbildning? Ja då länkar man hit http://nangilima.se/~norre/batwiki/index.php/Kategori:Utbildning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 8 Maj , 2008 Ok, nu har man gått ut och nästa vecka läggs den nya Hamnen wiki ut. Vet inte vilka som är involverade, men tror att sailguide är det. Vi får se /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pettolajnen 0 Postad 18 Maj , 2011 Finns en ny båtwiki som lanserades idag: http://www.svenskabatmarknaden.se/Batwiki Senast ändrad av Pettolajnen | 18 maj 2011 | 18:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser