MisterM 0 Postad 3 April , 2008 Jag funderar på att köpa en SeaRay som är 10 år gammal. Det sitter en Mercruiser 7,4L V8 i den. Den har gått 7 år i Florida och 2 år på västkusten. Problemet är att den är sjövattenkyld. Har pratat med en kille på en marina. Han sa att det spelar ingen roll, eftersom det tar minst 25 år innan blocket rostar sönder. Jag är lite skeptisk eftersom jag alltid hört att man bör ha sötvattenskylning. Tacksam för synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 3 April , 2008 Normalt skal det inte va någro problem med blocket. Värre dock med manifold o raisers. Har inte dessa bytts på 10 år så e det HÖG TID!!! I Florida räknar dom med 2-4 år på raisers och 3-5 på manifold. Går motorn bra o har bra kom,p ser inte jag några problem med en sådan motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MisterM 0 Postad 3 April , 2008 Är Mainfold och raisers samma sak om limpor och knän? De är i alla fall bytta 2006. Drevet är renoverat för 40.000kr förra året. / M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 3 April , 2008 ..är drevet ett Bravo 3 ????? ¤ 40.000 LÅTER FÖR MYCKET ANNARS .. ! ( du ska nog be å få se kvitton på det ?!?!?!?!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MisterM 0 Postad 4 April , 2008 Det är ett Bravo 3 drev. Är de mycket dyrare att reparera? Det var tydligen glapp mellan drevet och skölden, så de hade varit tvungna att lyfta ut motorn också. Jag kan inget om sådant här, så jag är tacksam för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjunet 0 Postad 4 April , 2008 25 år innan ett block rostat sönder! Helt fel, Jag fick byta mitt i höstas. Motorn en cheva 4.3 V6 båten från -99 , tog alltså 8 år. Båten har två motorer och den andra är så gott som rostfri inne i blocket. Ska du vara helt säker så får du lyfta bort en topp och inspektera. Det enklaste sättet är annars att provköra båten hårt i 15-20min och hålla koll så att inte temperaturen stiger, kolla sedan så att det inte finns vatten i oljan (grå) . Man kan också koppla en genomskinlig vattenslang mellan vattenlimpan och termostathuset och se så det inte kommer luftbubblor (kompressionen går ut i vattenkanalerna inte bra) Om du är osäker själv så ta med någon som är kunnig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 4 April , 2008 Sönderrostad på 8 år låter smått otroligt. Skulle nog mistänka att motor o avgas har varit rejelt missköt. Det e detta som e svårt för en köpare att veta, har förra ägaren bytt limpor o knän i tid eller har han kört tills vatten har börjat läcka in i motorn, för stt sedan byta o sälja snabbt innan motorn rasar?!. Skulle se den säljare som går med på att du skruvar loss topparna för att kolla för att sedan skita i köpet?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjunet 0 Postad 4 April , 2008 Inga problem med att en motor rostar sönder på 8 år i florida, det kan gå fortare, jag vet! Min motor hade fått små hål rostporer i en cylinder ut i vattenkanalen, med följande fenomen. Komprossionen trycktes ut i vattenkanalen och pressade bort kylvattnet i toppen så motorn gick varm. Min båt är annars i mkt bra skick och den andra motorn har inte detta problem. Varför detta hände vet jag inte men det gjode så. Jag skrev att om man ska vara säker så måste man lyfta en topp. Naturligtvis kan du tillåta att en kund vill lyfta en topp (om du är säljare exempelvis). Du som ägare/säljare kan ju välja verkstad, kunden får betala. Skulle båten vara som ägaren/säljaren har sagt och inga problem visat sig, är det bara för kunden att köpa båten (detta får man komma överens om innan) Låt säga att din båt ligger i prisklassen 500.000 eller uppåt, vad är då ett topplyft och tillbakamontering om man vill vara säker. Det är ju klart att om det vimlar av köpare och inga båtar till salu så blir ju läget ett annat. Men tittar man på bla. blocket så vimlar det av båtar och då kan kunden ställa krav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 4 April , 2008 Tycker det låter precis som mitt förra inlägg. Vatten har läckt in i ena motorn, ägaren har upptäckt det och bytt avgas på båda motorerna. Resultat en motor förstörd den andra helt ok. Tibaka till frågan: Jag tycker fortfarande det är helt ok at köpa en 10 år gammal råvatten kyld motor, som sagt kolla kompression, du skriver att limpor mm byttes 2006. Har motorn körts 1-2 säsonger effter bytet ,så skulle det funnits en vatten läcka innan bytet som hunnit göra skada/ej åtgärdad, kommer detta att visa sig vid en komp test. Senast ändrad av BerraS | 04 april 2008 | 18:09 Senast ändrad av BerraS | 04 april 2008 | 18:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 8 April , 2008 Har den rostsat sönder på 8 år så är den duktigt misskött. Vår båt gick sina första 10 år i Florida, är nu 18 år med orginal havsvattenkyld motor. Visst vi har fått fixa en del med motorn men inget som har med havsvattenkylningen att göra. Är väldigt överreklamerat att ha sötvattenkylning, ofta har folk strul med det, igensatta växlare mm,... Tom, knä och limpor är OK ännu... Ingen aning om när dom byttes men inte under dom 8 år båten har varit i Sverige.... Gick dom första 4 åren på V-kusten och dom senaste 4 på O-kusten sen den kom till Sverige.... En motor kan vara slut efter två år om den inte är skött så att sötvatten kylning skulle vara ngn, garanti för att motorn är bra stämmer inte, finns så mycket annat som påverkar och kan hända... Märks ju om en motor är kass, kolla kompet, lyssna, kolla rök, känn på kraften mm,.... Att kräva att en säljare ska demontera motorn är rätt magstararkt, skulle aldrig jag göra. Faktum är ju att en bensinare på över tio år har inget större värde... Thats it... Får ha med i budgeten diverse renoveringar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser