Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
jberg

Är jeanneau bra seglare?

Rekommendera Poster

hej!

funderar på att lämna motorbåtslivet och börja segla. jag har tittat på nya båtar av märkena bavaria, elan, dehler, hanse och jeanneau i 36 fots klassen. jag har fastnat mest för jeanneaun sun odyssey 36i.

jag tänkte höra om det är någon som vet om detta är en bra seglare?

eller är de andra märkena bättre seglare?

jeanneau 36i finns även som performance modell med större segel och djupare köl, är det värt att köpa en sådan modell på en gång för att inte bli besviken framöver?

är jeanneau god kvalitet?

tacksam för seriösa svar!

mvh

jberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på din fråga när du inte beskriver vad du prioriterar när det gäller seglingen så mitt svar får bli generellt.'
Först, Jeanneau bygger ingen skit och är väl att anse som en av de bättre av de sk storproducenterna.
Hade jag att välja mellan 36i och 36i performance hade jag definitivt valt den senare. Djupare köl ger roligare och mer segling. Skillnaden mellan grundgående 1,47 och 1,94 alt 2,10 märks på kryssen. Men som sagt jag vet inte vad du tycker är viktigt.
 Sen kan jag ju tycka att denna modell känns lite omordern med sin stora genua, 33kvm, och förhållandevis lilla storsegel 30kvm. Här tycker jag Hanse 350verkar bättre riggad med stor på drygt 35kvm och självslående fock på 29kvm. Enklare segling men kanske inte lika effektivt under 3m/s. Hansen är oxå en något tyngre båt ( 10%).
Så för att summera; Jeanneau har en tratition att bygga lätt och starkt. Välj med djup köl och större segel om du prioriterar seglingsegenskaper.  Liten besättning kan tröttna på att dra runt en genua och då kan självslående vara ett alt. (se hanse 350 eller 370)
Som vanligt när det gäller segling kan alla frågor besvaras med, -Det beror på....  ;-) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HEj

Jeanneau och beneteau är storvarv från Frankrike med stora volymer och hyffsad kvalitet. Om du tittar på Sun odyssey 36i och vill ha lite bättre segling hade jag tittat på Sun fast 37, som ingår i samma familj. Sen är frågan vad du prioriterar, speca upp fem punkter samt pris så kan jag säker hjälpa dig bättre. Om man är villig att ta något begagnat finns ju många roliga alternativ för ca: 1.2-1.5milj. Sun fast seglar bra.

ex:

X-362s

Dehler 36 (sq)

Beneteau First 36.7-40.7 (blir ju lätt hemmablind)

Hanse 350 alt 371

Dufour (varning för återförsäljaren bara)

Mvh

Carl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för snabba och bra svar! anledning att jag fastnat för jeanneau 36 var pga att jag gillade designen och planeringen ute och inne. jag prioriterar egentligen både komfort och goda seglingsegenskaper. då jag åkt motorbåt tidigare (vilka jag anser mer bekväma än segelbåtar\Surprised\) vill jag ha en bekväm båt, men samtidigt vill jag ha en god seglare. med andra ord går extremerna bort, dvs en bekväm segelbåt som är en dålig seglare eller en god seglare utan bekvämligheter.

ang pris på båt räknar jag med ca 1,3M, helst ny alternativt max 4-5 år gammal.

givet dessa förutsättningar, vad skulle ni välja för modell i 36 fots klassen?

mvh

jberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla nya Dehler 34:an den är helt ok invändigt och skall tydligen vara en snabb seglare. 5 knop redan vid 3m/s. Sen har jag även tittat på Sun Odyssey 36i. Men den är ju inte alls lika snabb som dehler 34:an. Men mer komfort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Dehler 36

http://www.blocket.se/vi/15622252.htm?ca=15_s

X-362s (något gammal modell)

http://www.blocket.se/vi/15526635.htm?ca=15_s

Sun Odyssey

http://www.blocket.se/vi/13892348.htm?ca=15_s

http://www.blocket.se/vi/14671481.htm?ca=15_s

Min personliga favorit bekväm och snabb.

http://www.blocket.se/vi/14815418.htm?ca=15_s

Mvh

Carl

Senast ändrad av Carlf | 06 april 2008 | 12:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag är ägare till en Jeanneau 36i sedan mars 2008.

Jag stod inför tankarna att köpa en perfomence båt men valde att köpa den som standard med 1,95 m köl. Jag valde också att göra vissa ändringar.

Inga segel levererades med båten utan jag köpte laminerade segel med fullattor i Sverige ( lazy Bag). Storen har fått en större akterrunda för att maxa segelytan. Vi köpte inte genua utan en 110% fock som skotas med takvincharna (2 st Harken ST40) i stället för ST32 på en 1 meters takskena. Storen körs med tysk skotning på de två aktre vincharna. Med denna lösning har vi fått ett enkelt system för enkla slag plus att vi tar bättre höjd. Båten har sedan utrustats med ett akterstagssträckare och en totalmaxad ratt. Till i år har vi kompletterat med en genaker (80-155 graders)

I sin helhet är vi mycket nöjda med båten och tycker att den seglar mycket bra. Kan därför rekommendera båten.

Om du behöver utrustning till en Jeannau 36i som bl.a. är omnämnt ovan hör av er till Elbe Marin. (elbemarin@telia.com)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej.

farsan har en en sun ody...... 40-03 och det är nog den bästa båten jag har seglat med och specielt i hård väder och riktigt starka vindar.ända felet med den är att jag inte själv har råd med en lika dan.

fiske token

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en Jeanneau Sun Odyssey 34.2.
Jag uppfattar att den är en helt ok seglare för sin form.
Det jag uppskattar mest är att den är lättseglad, sen att man blir omseglad av slankare modeller bryr jag mig inte om.
Det är nog ett val man får göra, antingen bra utrymmen men lite klumpig eller trång och snabbseglad.

/marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menarf du med att det är varning för återförsäljare för Dufour?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Har sedan Juni 08 seglat vår Jeanneau 36i som kom från varvet i Frankrike då.

Har under denna 1,5 säsong seglat båten 1224 distans i mycket skiftande väder.

Vi gick från motorbåt tillsegelbåt och är mycket nöjd med vårt val. Vi vill gärna ha bra segling men ochså en komfort ombord och av de båtar vi valde på kom vi fram till att Jeanneau hade det mesta på vår prioriteringslista.

Hade jag kunnat valt idag igen hade jag nog tagit den kortare kölen för djupet 1,98 stänger oss ute från en del hamnar och en del seglingsrutter. Vi seglar mycket neråt Danmark/Tyskland och fakriskt så finns det en hel del hamnar vi inte kommer in i pga djupet.

Kvalitteten på båten är vi klart nöjda med. Allting känns rejält och det har inte varit några större problem med den . Lite småfel har funnits men det har Navark i Helsingborg tagit hand om och skött på ett ypperligt sätt.

Hör av dig igen om du vill ha lite tips och mer tankar om båten.

Hälsningar från PERSPICACE/ Jeanneau 36i/Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seglar en Sun Fast 35 sedan 2005 och är mycket nöjd. En begagnad SF35 är ett bra alternativ till en SO36i enligt min mening

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...