Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Dumpdidump

Är Johnsson 90 hk från -00 en bra snurra?

Rekommendera Poster


Är intresssrad av att köpa en 5,5-metersbåt med en Johnson 90 hk -00. Vad är era/din erfarenhet av denna utombordare kring denna årgång? Ungefärlig bränsleförbrukning i marschfart? Kända problem? etc.

 

Tacksam för den hjälp jag kan få, hittar dåligt med info vid sökning på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är den körd, hur är den servad är frågor som du bör ställa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Säljaren har själv inte ägt båten länge. Skulle tills jag kom och tittade på båten kolla över dokumentationen på service etc. Säljaren känner föregående ägare väl och skulle om inte annat eftersöka servicedokumentation på den marina som båten har servats på årligen.

 

Han kunde dock inte svara på några andra allmänna frågor om motorn, ex förbrukning eller var bästa marschfart låg.

 

Senast ändrad av Dumpdidump | 03 april 2008 | 21:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en vanligt 2-taktare, eller en Ficht?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga! Nästa!  \Laughing\

 

Gjorde en inte helt vetenskaplig undersökning på Google genom att söka på följande johnson 90 ficht -00 review fick dock endast träffar där Evinrude 90 ficht -00 var så nära jag kom. Min fråga är därför finns Ficht för Johnsson 90 2000?

Om ingen har svaret på detta utgår jag utifrån träffresultatet vid sökning att motorn är en sk vanlig 2-taktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte säljaren svara på så elementära frågor börjar man undra. Du borde provköra den och själv göra en bedömning om båt och motor. Varför säljer han efter så kort ägande? Tror det var evinrude som hade ficht motorer (insprutning) inte Johnson. Evinrude hade enligt andra trådar här på MG problem när de lanserade ficht tidigt 2000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljaren köpte båten (sin första båt) under sena augusti förra året (minns ständigt regnväder). Han ska nu enligt egen utsago flytta och bygga nytt hus. Därav försäljningen och den ringa kunskapen om utombordaren.

 

Frågor är bra men hitills har min ursprungliga fråga generat fler frågor än svar. Vi stipulerar för enkelhets skull härmed att denna snurra servats, konserverats och slitits normalt.  

 

Skulle vara glad för någons/någras erfarenheter av Johnson 90 hp från sent -90 tal till tidigt 2000-tal.

 

Senast ändrad av Dumpdidump | 03 april 2008 | 23:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kompisar som har haft och har Johnson 2 taktare både 90, 115 och större. Alla jag hört med har varit nöjda. Speciellt en kompis med en 90 Oceanrunner som han har på sin Flipper 620 (kan låta undermotoriserat) är kanonnöjd. Motorn är från 97 och han har aldrig haft problem. Du kan räkna med dryga litern i marshfart (beror naturligtvis på båt). 2 taktsmotorer ryker lite och låter mer samt tar betydligt mer soppa än moderna 4 taktare med insprutning men har fördelen av att vara lättare och accelerationssnabbare. Tror inte en Johnson 90 från 2000 är ett dåligt köp om du kan se att den haft normalt underhåll under sin livstid. Du märker nästan bara genom att ta av kåpan och kolla propellern skicket. Kolla så den går ryckfritt på tomgång och att kylningen funkar samt att den går fint på alla varvtal. Vad är det för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
\Smile\ Tack för detta svar. Då kan jag i vart fall utesluta att en Johnson från -00 inte med automatik är ett dåligt köp. Dryga litern i marschfart låter något mycket för min smak, men inte helt avgörande. Båten är förresten en Ryds 550 HT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...