Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
sumpan77

Suzuki DF 70

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en Suzuki DF 70hk fyrtaktare från 2007 och funderar på en sak. När jag kör på tomgång ser jag små oljefläckar eller bränsle fläckar som ploppar upp på vattenytan. Är detta normalt? Avgaserna går ju ut i propellern så det kanske inte är så konstigt att det blir små centimeter stora ringar på vattnet...eller??? Detta blir även när motorn körts hårt en stund och jag sedan lägger i friläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde nog klaga på det! Det är flera år sedan som jag hörde om samma problem med en likadan motor, och det var någon spricka i motorblocket. Det är säkert väldigt sällan att det är stora fel, men det ska inte få finnas oljelekage på en ny motor!

Om du har tur så har din servicepunkt ett datorprogram som kan kolla om det registrerat någon störning på bränslesystemet eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju inget vidare om det skulle vara nåt sånt fel! Det är ju väldigt små fläckar som ploppar upp och de syns bara när det är bleke på vattnet. Men det ska alltså inte vara så då. Motorn går för övrigt hur bra som helst. Kan förresten passa på att fråga om denna motors prestanda är känslig för olika luftfuktighet. Det jag menar är att jag märkte att motorn varvade några hundra varv mindre på maxfart när det var högsommar, strålande solsken och 25-30 grader varmt än när det var September och 15 grader samt molnigt. Är detta kanske oxå nåt fel? Har förresten pratat med försäljaren om fläckarna som blir på vattnet men han sa att det var normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är små fläckar kanske det inget är att oroa sig över...

Hur mycket är motorn körd? Oljekvalite?

Jag vet att luftens syrehalt har en del att göra med motorns prestanda.

Det är mera syre i kall luft än varm, och det kan ju vara en orsak. (hur stor vet jag inte)

Ofta är det smuts under botten som bromsar!

Om du har bottefärg vet jag inte hur det reagerar...

Själv mätte jag skillnad (i fart) på min båt när den var smutsig och när den var ren.

(jag körde med gps, tog opp båten tvättade och provkörde igen)

Skillnaden var över 2 knop, (och jag hade inte för klen motor!)

 

Om din Suzuki, så vad jag minns annat var att den var känslig med insprutningen om man hade dåligt batteri (eller för litet). Hur stor den skulle vara minns jag inte riktigt, men att man skulle byta var tredje år för att inte få störningar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn har gått 50-70 timmar ungefär. Oljan är Quicksilver (Mercurys fyrtaktsolja 10w30). Menar du att motorns prestanda kan påverkas av låg spänning i batteriet? Har ju inte varit någon ojämn eller ryckig gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej! jag har en Suzuki DF 70 fyrtakt från 1999. Jag köpte den ny för 9 år sedan och haft den sedan dess. Den har gått ca 350 timmar och jag har aldrig sett några olje- eller bränsleringar på vattnet. Vore jag dig skulle jag felanmäla detta innan garantitiden går ut. mvh jberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har gammalt batteri, så kan det betyda att insprutningspumpen inte har tillräcklig kraft att starta motorn. Tror inte du har problem med något sånt just nu, men det är bra att komma ihåg till senare!

Även om oljan är av hög kvalité, kan den vara tunn vid vissa tillfällen... 10w30 är rekommenderat i handboken för användning i -20C - 30C (jag vet ite om det är så på 70hk). I mina motorer lägger jag 15w40 mineralolja. rek. -15C uppåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt engagemang! Vad innebär det att oljan kan bli tunn, vad får man för egenskaper då? När jag bytte olja efter att jag tagig upp båten i höstas bytte jag olja till 15w-40 Mobil Canvac eller nåt sånt hette den och rekommenderades av en annan marina. Hade sett i instruktionsboken att 10w-30 inte riktigt verka stämma för den svenska sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljans viskositet som det så fint heter (vi kallade det trögflutenhet), förändras med värmen på oljan!

Och (om jag minns rätt från skolbänken) det betyder att det lägre talet ex. 15 är hur lättflytande den är när den är kall och 40 är hur trög den är när motorn är varm!

Så visst kan det betyda att oljan smiter förbi lite lättare och det kan bli olja på vattnet om man använder en tunnare olja.

Det betyder ju inte att det är fel på motorn!\Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...