Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
ankaon

Suzuki 55 1991 vs Mercury 500 1979

Rekommendera Poster

Har funderat på att köpa en Suzuki 55 -91 som är i behov av lite kärlek & omsorg bla. behövs det kolvbyte i den, men cylindrarna är fräscha.

Är det några speciella problem som i övrigt kännetecknar dessa motorer? 

Har tänkt byta ut min Mercury 500 -79 mot Suzukin, eftersom jag inbillar mig att det är en mer ekonomisk motor att köra.

 

Så ös på med synpunkter på Suzuki 55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Suzuki 55 under åren 1991-2002 på en Runnö 19.

Jag tyckte det var en kanonmotor, stor cylindervolym =råstark, gick bra på tomgång, ja på alla varvtal faktiskt. Hade inga problem med motorn och gjorde ingen annan service än att byta växelhusoljan och div. smörjning, inte ens bytt pumpimpeller. Körde ca:4500 sjömil med den.

Däremot tyckte jag inte att den var speciellt snål på bensin, drog ca 0,9 l/nm, Volv Penta 55:an jag hade tidigare drog bara 0,8 men var betydligt klenare.

Kan som jämförelse berätta att jag nu har en Yamaha F60ÉFI på en Ryds Camping, som är en tyngre båt än Runnön och den drar bara 0,65-0,7 l/nm i marschfart.

 

Mvh // bebr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hade en Suzuki DT65 1991 (som är exakt samma motor som DT55) och den funkade bra.

Sålde den med gamla båten 2003 och nya ägaren använder både båt och motor än.

Mikuni förgasarna kan vara lite känsliga för smuts så var noga med skötseln av dessa.

Saker som jag bytte på min under årens lopp var termostat, vattenflödesgivare, packbox, impeller (regelbundet), balanserade propellern en gång. I övrigt bara oljebyte i växelhuset och nya stift, fett i fettnipplarna och lite allmän skötsel. Och konservering samt tömmning av förgasarna på bensin på hösten förstås. Jag körde de senare åren på OKQ8 Marin Bio TT biologiskt nedbrytbar marin 2-taktsolja och det funka bra.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 04 april 2008 | 13:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min gick vattenflödesgivarn sönder flera gånger så det bara tjöt i reglageboxen, sista gången tillverkade jag ett lock där givare satt och körde utan givare, knotrollerade istället regelbundet att det pumpade vatten.

//bebr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...