Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Ducato

Alternativt bränsle till dieselmotorn

Rekommendera Poster

Det pratas så mycket om alternativa bränslen till bilar, så både tidningar och Tv är full av inlägg.
Sällan hör jag något snack om alternativt bränsle för båtar og deras dieselmotorer.  Många ägare av båter med dieselmotorer har också sina kostnader, inte ens till båten är bränslet gratis. Så varför inte göra något åt det?
Mitt förslag kommer så här: Kör dieselmotorn på begagnad fritösolja. I dag är det 2 April så det är inte ett aprilskämt. Jag har själv körd en Fiat motor på 2,5 L på fritösolja i fjol. Även om den står i en lätt lastbil, så är det samma sak som i en båt. Jag förbrukade 400 l matolja, och motorn går lika bra även i dag.
Literpriset blir runt 1 kr. litern när oljan är renat och klar för att användas i båten. Det borde ge en billigare, och renare sommarresa på vågorna! Sen luktar det stekta pannkakor av din avgas.  Matoljan smörjer motorns rörliga delar bättre än diesel som är torr, och nöjer du dig med att bara blanda inn 10-50% olja i dieseloljan, så har du redan reducerat driftskostnaden och bidragit till renare avgas. Men billigast blir det om du kör på 100% matolja.
Men det är viktigt att oljan renas på rätt sätt, så alla orenheter som finns i oljan tas bort! 
Jag kan berätta hur du går till väga, om du skulle vara seriöst intesserad. 
Välkommen till en alternativ hobby. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kan nog faktiskt vara intresserad av det här om det nu fungerar... jag har en utombordare Johnson 120hk från 1991 med VRO kan det funka ?

och är det mycket och svårt att rengöra ? funkar det även med typ Lidl's olja ?fast det är väl 1.5l för 29 kr ?,  och vart får jag tag på så stor mängd? /wille

Senast ändrad av boatnisse | 02 april 2008 | 22:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst! Ett motorprogram på TV (jag kommer inte ihåg vilket), för något halvår sedan kanske, körde en äldre Mercedes dieselbil på begagnad fritösolja mil efter mil. Gick som en klocka. Långtidsresultatet vet jag inget om.

Berätta om reningen!

Robban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ofan sorry kom på nu att det bara var för dieslar! mitt fel :/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är mycket intreserad om hur man går till väga med att rena oljan.

Jag har tillgång till ca 150 l fritösolja i veckan.Guld

Så jag ser fram emot att lära mig detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl som med T- sprit....sila det genom en limpa.Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gammal tråd, men lyfter den ett ögonblick.

Har fram till i dag körd 34000 km över 3 års tid, på renad matolja/fritösolja, och motorn går lika bra. Håller max hastighet oavsätt bränsle i tankarna. Märker fortfarande ingen skillnad på varken förbränning, ljud, effekt, eller pump. Kollade spridarna, och de var normala i förhållande till körsträckan.

En båtägare i Norge, bygger nu en 34 fots cabincruicer. Han installerar motor och 2 tankar, och skall köra på matolja så mycket det går.

Tror inte det varar länge för någon gör likadant i Sverige.

Hejnu!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför måste vissa klandra andras idéer.

Vad skulle vara roligare än att kunna själv göra sitt eget bränsle och vara självförsörjande. Hellst på ett sätt som är miljövänligare än tex en bensin v8 men vissa tycks ju vara idioter som inte vill köra med bensin. FlörtFlörtFlört

Senast ändrad av fjtsu15 | 02 februari 2009 | 08:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...