Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Ringhede

Höghastighetsintyg för fritidsbåtar

Rekommendera Poster

Höghastighetsintyg för fritidsbåtar med möjlig fart över 30 knop.

 

Detta skrivs det om i förslaget för ett båtkörkort.

 

Vem bestämmer hur fort båten går?

Ska alla båtar typbesiktigas för att avgöra hur fort de går?

Eller ska ägaren eller tillverkaren uppge detta ?

Eller är det vad du uppgett till försäkringsbolaget?

Eller vem ska gissa detta? 

 

Sådant är beroende på val av propeller, motorstorlek mm.

Alltså något som är svårt att säga att t.ex en 6 meters Rydsbåt med en 60 hk motor ska göra mer än 30 knop.

 

 

Någon som har några idéer på detta?

 

mvh Roland   

 

Senast ändrad av Ringhede | 02 april 2008 | 18:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en båt som tex kan göra 35 knop och du aldrig kör över 30, om det nu är gränsen, så är det nog inget problem. Man kommer nog att göra en del stickprovskontroller, som på vägarna.
 
Har som tur är ingen båt som går så förfärligt fort. Ibland har jag uppskattat Sunnepinnan för normalt behöver jag inte dra ner på farten i hastighetsbegränsade områden. Men i Sunnepinnan  är det hastighetsbegräsat till 3 knop och där måste jag sakta ner en aning och känna mig som dom stora pojkarna.
 
Skulle det nån sälsynt gång gå fortare än 5 knop så är det när jag seglar. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D får väl bli någon form av provåkning om man skulle åka fast villsäga. Och förmodligen mätt med någon form av radar eller Gps.. Dessa lagar är långt före sin tid och inte utvecklade till fullo.. Dessa grejer är bara något som någon har görati hop för att bristen på övriga bra ider och genomförbara grejer tog slut.. Detta är och förblir ogenomförbart med nuvarande bemaning av sjöövervakningen.. Dom skulle i princip behöva stoppa varenda båt dagligen för kontroll av att d efterlevs och d kommer inte att funka..

 

Om någon skulle provåka min båt som har en toppfart på 35 knop på pappret men i praktiken kanske bara gör 32 och med deras mätare 29 under bästa möjliga förhållande..

Div tekniska lösningar i form av myndighetsbromsar även känt som spärrfrialådor i epa sammanhang kommer med alla säkerhet att växa fram.. Så lätt att bara trycka på en knapp så går d ej att gasa fullt.. Visst reglaget är i båtten men motorn varavar inte mer för d..

 

Typ likn saker kommer att utvecklas så dom som inte har rent mjöl i påsen nu kommer fortsätta att baka i samma gamla mjölpåse helt utan respekt för lag o ordning. I daggsläget verkar d ju gå till ungefär så här (Kan man kringå någott och slippa undan ja då gör man d)

 

Så gör även våra politiker så varför ska vi vara sämmre???

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Det här med behörighetsbevis för vissa fritidsbåtar har ju vållat en och annan huvudbry, hur ska man bete sig för att komma billigt och smidigt undan när utredningsförslaget kanske blir verklighet nästa år.

 

Jag tror att lagen kommer att hävdas på precis samma sätt som övriga regler i sjötrafikföreskrifter mm, d.v.s. de regler som har bäring på fart utgår från båtens konstruerade nominella maxfart. T.ex. kravet på sidolanternor kommer ju från 7 Kn, om du

kör i 6 Kn i en båt som har en möjlig fart om 8 Kn så har du brutit mot regeln.

 

Om du modifierat båten så den går fortare än original och detta uppdagas i en utredning blir den uppmätta farten avgörande för bedömningen. Om den däremot går långsammare kan detta hävdas och mätas i en utredning.

 

Alltså om din båt har en möjlig maxfart om mer än 30 kn så får du nog skaffa dig ett båtkörkort och därutöver ett höghastighetsintyg innan 1 april 2011.

 

Simma lugnt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska gå denna högfartsutbildning nu på lördag så är det avklarat sen. Undrar vad de kommer på härnäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dessa jävla politiker inget annat och göra än att jävlas med folk.

Man börjar ju fundera, nä de skulle behöva ett hedligt arbete

så kanske de inte hade lika mycket tid till att ställa till jävelskap.

liberalerna vart fan är liberalerna.

 

 

    //peter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snackade med försäkringsbolaget, med 115hk går båten max 37 knop, om jag sedan säger att jag kör max 29 knop spelar det ingen roll, det är båtens möjliga maxfart som räknas....hmmm....det var vad dom sa i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Läste eran tråd om högfartsutbildning och ser att du Gesse skall gå en högfartsutbildning på lördag.

Kan du tipsa med en länk eller dyligt var en sådan kurs finns och vad det innebär ungefär i tid och kostnad.

 

Jag har själv en båt med en fart som kommer att kräva högfartsutbildning.  

 

Hälsningar

Boman

 

Gesse skrev följande:


Jag ska gå denna högfartsutbildning nu på lördag så är det avklarat sen. Undrar vad de kommer på härnäst 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allvarligt talat, hur många tycker att 35 knop är fort?

Och ägare av sådan båtar kör knappast slalom bland andra båtar mm i full fart.

 

35 knop = (ca) 65 km/timme

 

 

De flesta har en bil som gör ca 200 km/timmem det tycjer hag är hög fart.

 

Givetvis upplevs 35 knop som snabbt om det blåser kuling men mostsvarande, vem kör i 150 km/tim. med en bil i full snöstorm.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog 30 knop är fort. Jämfört med normalhastigheten på många fritidsbåtar.

 

Och nog har jag tyvärr sett slalomkörning i de hastigheterna också.

 

Man ska inte förväxla en båt med en bil:

En bil i hastigheter över 30 km/h körs på en väl definierad väg som är ordentligt skyltad, doserad och fri från oväntade hinder. (utom älgar) och har ett körfält i vardera riktningen som alla desuutom noggrant håller sig till och håller ungefär samma hastighet och riktning.

 

En båt körs i vatten som kan innehålla oväntade grund, kan innehålla feldoseringar (vågor) och inte har definierade körfält utan alla åker båtar överallt i olika hastigheter och det är upp till var och en att försöka låta bli att kollidera.

 

Det gör uppgifterna att vara befälhavare en smula annorlunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tycker 35 knop är rätt fort ;)
Upplevelsen av hastighet avgörs helt av yttre förhållanden, vågor, vindstyrka, öppen båt mm. Min båt gör knapp 50 knop, men under sommare kör jag ytterst sällan snabbare än 35 knop (svårt att hinna med navigering med många andra båtar runt omkring sig).
Jag såg faktiskt en båt åka slalom mellan oss andra i inloppet av en 7-knops kanal. Han körde gissningsvis 25 knop och vi var alla rätt förvånade eftersom han la till efter ca 400 m.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Boman.

Kursen fixar båtklubben med så jag vet inte än vart kursledaren kommer ifrån. Jag ska fråga honom på lördag vart dessa kurser finns tillgängliga och sedan återkommer jag ang. detta.

Kursen är på två dagar och priset beror på hur många man är på kursen samt hur långt kursledaren får åka. Hörde att en kille fick betala ca. 500 kr för kursen. Vi är ett tiotal på denna kurs och priset för oss hamnar på straxt under 800 kr.

Men som sagt så återkommer jag om mer info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gesse

Det låter bra. Lycka till på lördag.

Så hör jag gärna mer sedan efter avverkad kurs.

Boman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp lycka till och skriv gärna ned länkar till andra områden av landet.. //RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha. Har fått reda på att denna kursledare kommer från Örebro. Men jag ska ta reda på alla tänkbara ställen de har denna kurs.

Vi har bara bestämt tid för lördag och jag hoppas att nästa kursdag blir på söndag så man får detta avklarat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kostar en del.

 

För oss som bor ett stycke från Stockholm så blir det även resekostnad och hotell.

 

Börjar närma sig 10.000 kr bara för detta intyg.

 

 

 

Kan redan köra båt i 35 knop, men sällan man ligger i den farten.

 

Hur svårt kan det vara?

 

 

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är kursen påbörjad och det var både kul och lärorikt. Här http://www.nfb.a.se/ finns information om var och vem som utför denna utbildning. Fick reda på idag att sjöfartsverket kommer att ta över denna utbildning i framtiden och då kan priset för denna kurs hamna på mellan 7-12000 kr. För mig kostar hela kursen inkl. teoriprov 800 kr så passa på om möjlighet finns att gå denna kurs innan det blir superhögt pris för denna kurs.

post-22587-1394235417,11_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade lite på dehär med krav / körkort osv.... Borde det inte vara lämpligt att politikerna gör som förra gången? Typ när det blev krav på körkort på land? Fast jag kan sträcka mej till att man ska ha DOKUMENTERAD erfarenhet av den behörighet man söker och inte slappheten som förra gången...

 

Typ så att man slipper folk som min mor i befälssituation på en 50 knoppare, men väl så bra erfarenhet för andra flytetyg.. När det begav sig förra gången råkade hon få typ fullbehörighet på land...typ A BE CE DE...!

 

 

 

Senast ändrad av Rigor73 | 07 april 2008 | 09:40

 

Senast ändrad av Rigor73 | 07 april 2008 | 09:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gesse

Det låter ju bra det där. Men får du göra något praktist prov också eller menar du att det räcker med teoriprov.

Boman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Boman.

Det är praktiskt prov också. I det ingår följande:

1. Utläggning och tilläggning vid kaj i lä och lovart.

2. Förtöjningsteknik

3. Stävtilläggning

4. Backning in mellan bojar.

5. Man över bord manöver med föremål som driver

6. Fler körningar med upprepade kraftiga svängar på fritt vatten och ökande hastighet upp till vad som anses vara högsta lämpliga fart för den använda båten

7. Utföra undanmanöver i hög fart

8. Inställning av trimläget i marschfart för anpassning till rådande sjö och vid upp-planing

9. Praktiska tillämpningar av sjöregler och av reglerna för sjövett och hänsyn i högfartsbåt.



Senast ändrad av Gesse | 08 april 2008 | 16:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, det var en bra redogörelse. Ska kolla lite vad som finns att tillgå i min närhet. (Västmanland)

Ha det bra.

Boman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips för att få Manöverintyg för högfartsbåt relativt billigt är att själv ordna med en lämplig båt till kursen. Samla sedan ihop ett gäng (kanske 5-10 st.) och kontakta närmaste förhörsförättare på NFB för denna kurs. http://www.nfb.a.se/

Båten ska helst ha både powertrim och trimplan, men det räcker med powertrim. Båten ska göra minst 25 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt hur det kommer att se ut lagmässigt är väl inte riktigt klart än vad jag förstår, det är väl bara ett förslag.

Kanske blir det så att de som redan har förarintyg med automatik får körkortet även för höghastighetsbåtar? Kommer själv inte att göra någonting innan jag sett vad det slutliga resultatet av lagen blivit.

//LennartOskyldig

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker hela förslaget suger. Sen är det inte skrivit i klartext att de förarbevis som nu finns skulle kunna översättas mot ett körkort. Detsamma gäller högfartskurserna, så att ta dessa bevis redan nu i tron att det kommer vara gångbart 2011 tror jag man ska passa sig för.

De flesta som tagit något utav dessa bevis kännner rimligen till att examinationsformerna är något svävande - minst sagt. Känns inte riktigt som att det rättsäkerheten med dessa bevis på något sätt skulle kunna upprätthållas. Varför ska förresten 55-plusare undantas? Någon som har ett gångbart argument för det?

Jag ser två problem med det hela.

1. Det är inget problem med fritidsbåtar. Ytterst få olyckor, som knappast kommer  försvinna för att båtägarna får en papperslapp i fickan.

2. Ska ändå ett körkort införas ska det vara ett riktigt körkort och inte den typ av Kalle Anka körkort som diskuteras inom ramen för förslaget. Detta skulle emellertid bli väldigt kostsamt, i stil med Vägverkets examinationsformer. Det innebär  sannolikt att en ny myndighet måste bildas, en organisation med kontor runtom i landet måste byggas upp. Det ska genomföras praktiska och teoretiska tester, precis på samma sätt som för bil& mc-körkort. Opartiska besiktningsmän (ej samma som håller i utbildningen) måste anställas. Vad ska myndigheten heta? Båtverket?

Förslaget känns som en halvmesyr på ett icke existerande problem. Det är precis vad jag anser.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem är det som håller i den blå boken idag.... När jag har skrivit upp för det jag har, har det kommit en kontrollant från NFB. Borde inte det räcka? Tror inte man behöver ändra en fungerande nämd till att bli en statlig myndighet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...