Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
BanAnders

B20 konvertering

Rekommendera Poster


Hejsan!
Vet att det finns en del inlägg om detta ämne. MEN, jag är en sån novis så jag förstår ju knappt vad ni pratar om :P
Tänkte iaf fråga om det finns någon vänlig själ som antingen kan ge mig tips på grundläggande böcker vad gäller motorer etc eller om någon kan beskriva allt så utförligt och på så låg nivå som möjligt.
Förstår ju hur motorn fungerar etc, men problemet kommer när man pratar om olika kamaxlar mellan marin o bil motor, termostat, vattenpump mm mm.
Har ärvt en båt av min far och han har gjort allt meck med motorn. Innan han gick bort så införskaffade han en nyrenoverad bilmotor. Eftersom vi inte visste i vilket skick båten var så bad vi om en besiktning där det visade sig att motor och kablage som sitter i är slitet till 95%. Så, planen är att konvertera bilmotorn till båtmotor genom att helt enkelt kolla på den gamla motorn o se till att det ser exakt lika dant ut på den nyrenoverade efter konvertering. 
Vad ska man tänka på? Finns det bra instruktioner någonstans? Hur lång tid kan man räkna med att en sån här grej tar?
Snälla hjälp! :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många hk ska du ha ut av din B20?

Egentligen ska nog Monark 670 ha en större motor.

MVH

Anders 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Här har du i vart fall  en länk till verkstadshandboken till B20 eller aq130 som motorn heter i marint utförande: http://koti.mbnet.fi/fredrikr/AQ105,115,130,165,170/AQ105,115,130,165,170.html 

 

Med hjälp av bilderna som finns i verkstadshandboken samt det som finns i forumet ang. konvertering kan du säkert steg för steg ställa frågor till alla motorkunniga på forumet.

 

Ett stort lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju som sagt ärvt båten så jag har ingen koll på vad båten ska ha för motor och så. Dock, vad jag kommer ihåg från när farsan snackat så ska B20 ha 115hk. Drevet är ett 100 drev. Om vi beslutar oss för att behålla båten så blir det nog större motor och annat drev, kikade på blocket och det finns B30 280 drev för 15000 kr vilket verkar överkommligt?
Har båten vid GBG70 och har snackat lite med gubbarna där så dom verkar kunna hjälpa till en del oxo. Ska ta en titt på länken som du skickade nu så får jag se vad jag kan göra utav informationen! :)
Tack för hjälpen! Lär väl höra av mig så snart det ska börja knackas på motorn :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din båt har en fabriksmonterad Aq 115 med 100 derv så det stämmer.

Du har även ett halvplanande skrov.

Båten såldes även med B30 och 280 drev med det finns väldigt få av dem vad jag vet.

du kan gå in på www.olgaflyter.se där har jag och en kompis en hemsida med lika dan båt som du har.

 

Mvh Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...