Gå till innehåll
torsdag 24 april 2025
vilmutt

Kustskeppare/Förarintyg=Båtkörkortet?

Rekommendera Poster

Hej!
 Jag undrar hur det egentligen kommer att gå till med de här nya båtkörkorten och vad som gäller för oss som redan har kustskeppare och/eller förarbevis... Kommer vi att behöva gå kursen för körkortet ändå eller kommer vi behöva betala endast för konverteringen av kompetensen eller kommer det att gå automatiskt? Att kustskeppare är likvärdigt med körkortet... 

MVH

Vilhelm Eklöf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått saken skulle båtkörkortet vara likställt med förarintyg plus några timmars praktisk handledning på sjön, dvs. kustskeppare anses redan klara av båtkörkortet.

Har iof inte torrt på fötterna ang. detta men det är vad jag hört.

Senast ändrad av JungmanJansson | 02 april 2008 | 15:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska bli någon form av övergångsregler som gör att de med tidigare kompetens ska kunna få ut ett båtkörkort. Men exakt hur dessa regler kommer att se ut vet man inte eftersom det slutliga förslaget inte är presenterat. Hur det ska gå till rent praktiskt är nog ännu längre bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Utredningen är ju levererad till näringsdepartementet men har ännu inte offentliggjorts och heller inte remmitterats så i nuläget handlar det mest om spekulationer...

Det som läckt ut i din fråga är:

- Innehavare av förarintyg med dokumenterad praktisk erfarenhet skall kunna ansöka om en likvärdighetsbedömning till båtkörkort klass 1 (båtförarbevis).

- Innehavare av kustskepparintyg med dokumenterad praktisk erfarenhet skall kunna ansöka om bedömning till båtkörkort klass 2 (båtförarbevis för fritidsskepp).

- Innehavare av lägst förarintyg med särskilt högfartsintyg eller högre yrkesmässiga intyg skall få detta bedömt till båtkörkort klass 3 (båtförarbevis för högfartbåt).

Såvitt jag förstår skall endast administrativa kostnader utgå om dina intyg passerar nålsögat.

Simma lugnt

Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...