Fjunet 0 Postad 2 April , 2008 Min transportmäklare ringde och sa att man inte ens kan ställa sig i kö för en transport från USA till Sverige. Vill man ha en båt hemskickad nu kommer båten juli-augusti. Det har aldrig importerats så många beg båtar som nu. Den billiga dollarn har fått folk att vallfärda över Atlanten för att hitta sin drömbåt. Tycker personligen att det är bra, vi behöver få ner priserna på alla gamla båtar i vårt land. Sanslösa priser en del vill ha om man sitter och slötittar på ex blocket.Undrar vad propagandamaskinen Sweboat har att säga om det. Såg inte deras ständiga annons i Båtliv om ce-märkning osv i sista numret De har kanske givit upp. Att skrämma båtköpare till att överbetala inhemska tvålkoppar har tydligen misslyckats (importen ökar) Begpriserna kommer att anpassas inom kort, det är bra så även de som inte vill ta steget att importera själva kan köpa sig en billig båt. Solen lyser och båtsäsongen närmar sig med snabba steg. Idag fortsätter polerandet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 2 April , 2008 Jag är faktiskt inte lika tvärsäker som du här. En tio år gammal Sea Ray till exempel, är nog att betraktas som nästan ny om den har funnits i Sverige hela sitt liv. En likadan båt i USA är i stort sett slut. Självklart kategoriserar jag här och ingen regel utan undantag. Men Amerikanarna köper båtar billigt over there och kör helt enkelt slut på dem rätt snart. Medan vi har en helt annan syn på båtarna som vi näst intill räknar som familjemedlemmar. Det putsas och fejas på våra kära ögonstenar, och de håller stilen i väldigt många år. En 25-åring här hemma kan fortfarande vara väldigt fin med ny motor, ny inredning, ny....ja nästan allt utom skrovet. Undrar om det finns någon lika gammal båt i USA alls? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 4 April , 2008 Jag tycker också att det är mycket positivt att det importeras båtar till Sverige. Prisbilden på begagnat är rubbat hög. Livslängden på både bilar och båtar avgörs främst av hur hög viljan är att reparera när det går sönder, vilket i sin tur avgörs av värdet efter eventuell reparation. Jag tror också att nettoinkomsten har väldigt stor betydelse. Dvs, har man råd, eller har man inte råd att köpa nytt? En helt vanlig standardbil lever idag i cirka 15 år i Sverige. Detta beror på att bilen då är så lite värd, att det helt enkelt inte lönar sig att fixa till den om den går sönder. Bilarna går då till skroten även om det ibland bara är några skitfel. Dessa fel är för dyra att avhjälpa om bilen bara är värd 5 tkr. När det gäller våra båtar är dock situationen annorlunda. Begagnade båtar som är 15 år gamla har fortfarande ett betydande värde, därför reparerar man. Värdet kommer av utbud och efterfrågan. Har egentligen ingenting med teknisk livslängd att göra, utan är en strikt ekonomisk fråga. Man skrotar inte en 15 år gammal Rolls Royce, eller Ferrarri helt enkelt eftersom de är värda pengar. Till skillnad från en gammal Volvo, eller Toyota Camry e.t.c. Jämför Cuba. Där åker man omkring i bilar som är 50 år gamla och det fungerar ju det med. De hade ju länge inget alternativ. Rent tekniskt var ju inte de amerikanska bilarna av annan lägre kvalitet jmf med likadana bilar i USA. De levde nog minst lika hårt liv också. Tycker själv att det finns många som har stått och gnidit bort all gelcoat på plastbåten från 1978 i år efter år och därför anser den vara välvårdad och värdefull som en tung guldklimp... Tragiskt i sig. Många i Sverige vill ha båt, men många tycker inte att det är värt att lägga stora summor på det. Därför är det enligt mig en överefterfrågan på begagnat som håller upp priserna. Priserna i Sverige hålls enligt min mening INTE upp av att vi skulle vara mera pedantiska än någon annan när det kommer till underhåll. Tyvärr har utvecklingen drivit många förstör-det-självare som vill mera än de kan. Jag föredrar originalskick och gillar inte alls att ta över något som glada amatörer varit och rotat i. Det gäller allt från polering, inredning och elinstallationer. Hellre då fabriksgrejer från USA, även om det anses vara av lågpriskvalitet. Någon annan som delar mitt resonemang? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjunet 0 Postad 4 April , 2008 Håller med , vi är som cubaner, filar på gammalt mög . Visst behöver priserna ned så att fler kan ha råd av att njuta av båtlivet. Vår båtflotta behöver verkligen föryngras! Det är som vad tyskarna kallade oss för några år sedan när alla hämtade hem en massa bilvrak billigt Europas polacker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malmo_Yamaha 0 Postad 5 April , 2008 importbåtar eller bilar är oftast bara skit, man vet ingeting om dom... Håller mig till våra svenska produkter där våra svenska lagar gäller, tryggheten kostar pengar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 17 April , 2008 Då har du helt enkelt en usel transportmäklare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wiktorsson 0 Postad 18 April , 2008 Europas polacker??? Ligger inte Polen också i europa.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser