elfanomad 8 Postad 2 April , 2008 Tjena... Rubriken kanske var en liten överdrift men har lite halvproblem med ekolodet som jag skaffade nyligen. Har funderat på hur jag ska montera ekolodsgivaren och kommit fram till att det inte alls funkar med en akterspegels givare på min snipa...kommer säkerligen få prpblems med infästningen resp. strömmarna från proppen (snyft) Så lösningen är inköp av en givare som är genomgående Thru hull variant. Men jäklarns vad dyra de var, kostar typ mer än ekolodet (även om jag kikar på USA marknaden). Ingen som har en liggandes? Haha Dum fråga bara. Kan man inte montera den givare som är till för aktermontage, under båten? Alltså, supermodefiering av infästningen blir det dock. Håller en sådan för helt dränkning i vattnet? Äh..Bäst är väl en som är genomgående men behöver en NU. Båten ska i om 4 veckor. Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskbullen Postad 2 April , 2008 Nu vet jag inte vad för slags givare du har eller vad för båt heller for den delen. Men går det inte att sätta fast den i kölsvinet på insidan? Senast ändrad av Fiskbullen | 02 april 2008 | 10:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bebr 0 Postad 2 April , 2008 Jag har monterat på en skötbåt (snipa), tillverkade ett fäste i rostfritt som jag skruvade på sidan om kölen och sedan fäste akterspegelgivaren i. fungerade utmärkt, den blir dock känslig för skador vid sjösättning/upptagning så var försiktig. //bebr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 2 April , 2008 Det är en snipa Adec 700 (rundad akter) och ekolodsgivaren är en sådan här (bild). Glömde nämna att jag gärna vill ha den i vattnet då jag vill veta temperaturen...hm. Sen har den där genomgående givaren (thru hull) 3 i 1 ...dvs djup,temp och speed. Sittern en propp undertill på mässinggivaren. Vill ha!!! Såg dock på ebay att det fanns en variant som är till andra lowrance fishfinders. Som kostade betydligt mycket mindre, typ 500:- . Skillnaden vet jag inte men min modell fanns inte med i beskrivningen (x59df). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 2 April , 2008 Sån här vill jag ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 2 April , 2008 Givetvis kan du sätta en genomgående givarare. Men min bestämda uppfattning är att det i princip går lika bra att limma fast en akterspegelsgivare inne. Temperaturen kan du likaväl mäta genom skrovet. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bebr 0 Postad 2 April , 2008 Om du monterar givaren på insidan skrovet, tänk då på att få rätt vinkel, och att givaren måste gjutas fast mot ytterskrovet med epoxy el. likn. det får inte bli luftbubblor i epoxyn, eller nån luftspalt mot skrovet för då visar givaren fel. Mvh. //bebr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slurpen 0 Postad 2 April , 2008 Jag satte fast min givare med en gigantisk klick silicone,funkar klockrent. (standard akterspegelsgivare i motorrummet) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 2 April , 2008 Om det funkar med tempen på ett ungefär så kanske det är bästa lösningen. För självaste knopgivaren kan jag nog montera baktill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 2 April , 2008 Visst fungerar det. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 2 April , 2008 Puh, har lugnat ner mig lite nu med panik delen då man faktiskt kan slippa betala 1500 för en givare:-) Känns lite fel att montera den invändigt men eftersom många verkar ha fått det att funka så ska jag nog inrikta mig på massa silikon och såklart inga lufbubblor som stör..hehe Finns ett par trådar om det ämnet så jag lär väl få lite tips där. Dock har jag inte sett hur mycket silikon man ska använda? Enligt beskrivning så ska vattenivån vara mitten på givaren (sett i profil), antar att silkonet ska vara det med. Typ trycka ner givaren i silikonhögen..:-) ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stealthman 0 Postad 2 April , 2008 Hej Elfanomad här trillar man in på din MG-tråd Jag monterade min under båten (samma/lika båt) på den plana delen framför proppelern. Klippte kabeln och borrade ett exakt lika stort hål som kabeln,borrade hålet genom skrovet precis till höger om skiljeväggen vid motorrummet. Skarvade sedan ihop efter konstens alla regler. Självklart rostfriaskruvar till fästet och tätning inuti och utanför båten. Har funkat perfekt i 3 år nu inga probbs Senast ändrad av Stealthman | 02 april 2008 | 14:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 April , 2008 Innan du börjar kladda med silikonet: 1) Silikon? Alla förståsigpåare fnyser åt silikon och ropar Sikaflex istället. 2) Prova placeringen först. Med båten och ekolodet igång. Simulera silikonet med en plastpåse halvfylld med vatten. Håll givaren på den position du tänker sätta den i, tryckt mot påsen. Titta på lodet och styr båten samtidigt. (Hm är nog en uppgift för tre personer egentligen. :-) /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 2 April , 2008 Tjenare Stealtgman:-) Vad bra att du kika in och såg tråden, för det var var en sådan lösning jag tänkte mig. När du säger plana delen framför proppelern vilken menar du då? Alltså menar du uppe framför drevet? Precis innan hålan där drevet går upp? Var det samma givare förresten? Låter så jäkla bra om den lösningen skulle funka. Jag vet liksom inte hur känslig den där givaren är för en hel dränkning (tryck och så, kanske inte så mycket tryck en halvmeter under vattnet..haha). Läskigt att borra hål bara sådär men med sikaflex så ska väl det mesta funka:-) Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 2 April , 2008 Tack Anders_st, lät som schysta tips. Ja, blir en del personer involverade i det projektet..:-) men har man satt upp en badbrygga själv med linor så ska det där vara eb baggis hehe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stealthman 0 Postad 2 April , 2008 Javisst du har så rätt så, det är den plana delen bredvid hålet till drevet. Proppen sitter ju en bit ner.Givaren ser exakt lika ut som din,och om jag har fattat rätt så ska dom ju dränkas. Min har klarat sig 3 ses nu utan några problem. Placeringen fick bli där hålet passade bäst,i botten under förvaringsutrymmet till höger om skiljeväggen till motorrummet på babordsida (lättare med kabeldragning till instrumentbrädet) gör hålet så tajt som möjligt och täta på båda sidor. (jag var lite skraj innan jag borrade ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 2 April , 2008 Vad häftigt,nu blev jag glad av att det verkligen funkar. Då ska jag göra som dig mr Stealthman. Läste jag rätt var det rostfria skruvar som du satte fast den med och säkert massa klet i borrhålen då va? Det är väl inte genomgående med mutter på andra sidan? Supersvårt att komma åt i så fall (motor i vägen)..haha Coolot,nu blir man ju glad:-) Du ska inte ut till båten något? Ifall du hade bild på infästningen... Nä men förstår nog hur du menar:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stealthman 0 Postad 2 April , 2008 Tyvärr ska jag inte till båten.. och nej inga genomgående,utan så små skruvar som möjligt å massa klet/tätning(förborrade för skruvarna). Vet inte om dit motorum är större än mitt ? men jag borrade i förvarningsutrymmet brevid motorrummet (skiljevägg imellan). Jaså sjösättning om 4 veckor Usch va avundsjuk jag blir. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 2 April , 2008 Ok, det är lungt jag hängde med i resonemanget:-) Tror vi har lika stora motorrum och den där skiljeväggen har även jag. Det blir att borra upp ett fint litet hål för kabeln men tyvärr blir det klippa kabeln innan eftersom det sitter en fin kontakt i ena änden. Men med lite löd och krympslang så fixar man även det:-) Har för mig att det var om 4 veckor... kanske 5. Men av alla projekt som jag håller på med så känns det lite väl tajt. Får faktiskt ta semester 1-3 dagar för att verkligen vara säker på att få det viktigaste på plats. 2 helger går bort, ska förresten ner i dina trakter (österlen). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 2 April , 2008 Varför inte montera akterspegelsgivaren i kölsvinet (strax bredvid) med Sikaflex (rätt vinkel på givaren dock). Loggen har du sedan i GPS:en och köp en badtermometer med snöre för trettio spänn..... Så ska jag montera akterspegels-ekolodsgivaren till min Garmin 178C. Funkar enligt monteringsanvisningen även med inombordsmontering. Skrovet kan dock inte vara av metall eller sandwich för 'pingets' skull. //Ulf Senast ändrad av ulfa | 02 april 2008 | 21:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 3 April , 2008 Stealthman, jag var lite trötter igår. Klart att österlen inte ens är i närheten av där du bor...haha...Måste ha sniffat för mycket lim. Fast nu var visst ditt inlägg borta..hm Ulfa, precis..fick tips om det längre upp här. Det är antingen montering i kölsvinet eller så blir det mr stealthmans lösning. Han har exakt likadan båt som mig så funkar det för honom lär det nog funka för min del med även om det tar emot att borra i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 3 April , 2008 Borra inte i båten! När nu frågan ändå är öppen är mitt besämda svar Inte, inte något hål ifall detta absolut inte behövs och problemet kan lösas på annat sätt. Men eftersom din båt inte är min får du och alla andra göra så som ni vill. Min uppfattning är att ifall det är hål under vattenlinjen så skall först och främst materialet som går ut vara både formfast samt ordentligt förankrat i plasten. Varför jag har aldrig ens haft tanken på att borra hål genom skrovet under vattenlinjen för att på så sätt föra ut en kabel. Men, det är som sagt jag och för någon fungerar det visst. Ok, nu har jag skrivit vad jag ville få fram. Gör som du känner för. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stealthman 0 Postad 3 April , 2008 Ja Nitro du har nog rätt man ska väl inte borra om man inte måste. Men tappar man inte själva funktionen av ekolodet annars ? typ temperatur logg och korrekta ekolodsvärden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 3 April , 2008 Frågan om ekolodssignalens försämring, har ventilerats ett antal gånger redan. Min uppfattning är fortfarande att fördelarna överväger eventuella nackdelar. Jag har skrivit detta tidigare, jag får lite svårt med bottenkontakten vid högre hastigheter och stort bottendjup. Men vem för inte detta? Sedan när det gäller vattentemperaturen. Så ligger ju skrovet emot vattnet och för därmed ungefär samma ttemp som vattnet. Ifall det nu är ett problem med att få exakt ytvattentemp så förblir ju skrovets nederdel lite nedkylt när man kör och ifall man då ankrar upp i någon badvik kan tempgivaren visa lite låg temp. Men vad gör det en vacker sommardag? mvh/Nitro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 3 April , 2008 Instämmer helt med Nitro, hade inte borrat genomgående hål under vattenlinjen om det inte var absolut nödvändigt. Personligen hade jag inte gjort det för detta skäl. Om man inte köpt en riktig genombordsgivare, men ser inte egentligen behovet när du redan har en givare. Hade i förra båten hål/ventiler under vattenlinjen för ekolod, logg, 2 handfatsutlopp, 2 intag sjövatten, toatank tömmning, sjövattenkylning, mm totalt 12 hål under vattenlinjen på förra båten. Tyckte det var mest nervöst hela tiden med ventiler, tätningar, slangar, slangklämmor och hålla koll på konditionen på allt. Avstå om du kan lösa det på tryggare sätt. I alla fall min högst personliga åsikt. //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stealthman 0 Postad 4 April , 2008 Ok nu får ju jag PANIK !! Jag fattar inte... det är ju bara ett litet litet hål med en kabel igenom?? Kabeln i sig är så tajt så att den nästan sitter fast av sig själv = tätt Sen så fylde jag hålet med tätning/lim och förde igenom kabeln = tätt Sen sikafelx runt kabel på ut och insidan = tätt Ska jag åka runt och vara orolig nu denna säsong för eventuel läcka?? Även om jag skulle gå på grund precis där givaren sitter,som typ är omöjligt då den sitter en halvmeter från lägsta punkt på båten,så är kabeln nu mer eller mindre ett med båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 4 April , 2008 Stealthman, inte få panik:-) Har du haft det fungerande i flera säsonger så så ska det inte vara några problems. Jag tror dock Nitro menar att det inte finns någon genomföring som liksom skyddar skrovet/plasten från att få oväntat besök av fukt, om jag inte helt är ute å cyklar. Det finns beständiga genomföringar som tål att ha under vattenytan och i saltvatten så man tycker att det inte borde vara någon fara. Nu tror jag dock kabeln som går från givaren är rätt så beständig, den badar princip i saltvatten. Tryckmässigt så lär det vara safe. Att sen ha upp till 12 st hål är kanske oroväckande men kan glädja mig själv genom att säga att jag har inte ett enda hål...impad va? :-) Enda hålet som finns är då för den gamla givaren. Blev lite velig nu. Lät ju sä jäkla bra med din lösning stealthman..hm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stealthman 0 Postad 4 April , 2008 Ja dom gamla båtgubbarna jag frågade innan jag gjorde mitt ingrepp, hade inga invändningar. Jag var och är supernöjd med min installation å snyggt blev de me. Men som sagt jag hade något lim (kommer inte ihåg) som blev lika hårt som skrovet,och sedan Sikaflex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 4 April , 2008 Epoxilim? Apropå limning under vattenytan. Ska få fast min gummihätta som skyddar hålet där drevet sitter och då rekommenderade en sjöbuse att jag skulle limma med PL400 eller vad det hette? Kanske var det limmet du använde? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stealthman 0 Postad 4 April , 2008 Tyvärr så kommer jag inte ihåg (minne som en guldfisk) Men det blev en hård blank yta, som var gjort för att vara under vattenlinjen. Kanske två komponent... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser