bizzaro 0 Postad 2 April , 2008 Håller på att montera en KAD43 i min Orrskär 760 och börjar grubbla kring ventilationen. 760:n ser i princip ut som 850:n i motorrummet. Idag har jag 4 st 75mm slangar ifrån sidorna (ombyggt ifrån ventilation via akterspegeln). Har skickat efter Volvo pentas rekommendation, och då måste jag: 1. Montera en fläkt som flytar 12 m3 i minuten samt har 6 st slangar tilluft och lika många frånluft. 2. Montera ytterligare 3 st slangar för lufttillförseln till motorn. Självklart kan jag gå upp till 100 mm slang, men fortfarande blir det mycket slang, och en i princip perforerad motorkassett. Har hört med Orrskärs-varvet, men dom vill inte tala om hur deras ombyggnad ser ut för att lösa problemet. Någon som har erfarenhet av liknande jobb på tex Orrskär 850 eller 27? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 4 Oktober , 2008 Hej Jag har gjort lufttrummor i plastad plyfa som har måttet 25 / 12 cm och är ca 60 cm långa. Dessa går från motorrummet (skurit upp och plastat) och fram till bar- repektive styrbord ,där jag har jag plastat in plastkopplingar (avlopp) 110 mm, där slangarna ansluts från luftintaget. På så vis slipper man en massa slang som ligger och inte gör någon direkt nytta, då slangen är räflad får flödet svårt att nå fram. peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bizzaro 0 Postad 16 Oktober , 2008 Det var intressant! Jag var inne på samma lösning, men kunde inte komma på något bra sätt att skarva in plyfa-lådan mot motorkassetten och yttre motorrumsväggen. På något vis vill man ju dels att den skall vara tät, så att ev vatten stannar i mellanrummet ifall bälgen skulle läcka. Dessutom vill man ju inte överföra vibrationer ifrån motorkassetten till skrovet. Kom du på något bra sätt att lösa detta? Jag har gjort ena sidan genom att ansluta 3 st 130 mm slangar. Detta är egentligen inte tillräckligt, och är slangarna ganska otympliga att ha i utrymmet. Funderar nu på om jag måste göra något liknande även på andra sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 20 Oktober , 2008 Jag har rivit ut kasetten och öppnade ett hål som motsvarade min låda på respektive sida, vilket jag senare spacklade/plastade ihop. Lådan går inte hela vägen till fribordet utan ca 2 cm ifrån.. orkade inte girera.. I ditt fall så kan du ju lägga en gummidamask emellan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser