Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
gordonblue

sprickor framför och bakom köl

Rekommendera Poster

Upptäckte idag när jag var ute och kollade båten att det var en liten längsgående spricka framför och bakom kölen på min accent. Sprickan är cirka 50 cm lång både bakom och framför kölen. Kollade kölbultar och i kölsvinet och där syntes det inget. Hur går man tillväga för att laga detta? Kan tillägga att jag hade en grundstötning förra sommaren. Tacksam för hjälp

 

Mvh

 

Gordon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tänka så här:
 
Där sprickan är tränger vattnet in.
 
Det är inte bra.
 
Där sprickan finns är hållfastheten lika med noll i det skiktet.
 
Att täta sprickan utan att kolla hur djupt den går är lite vanskligt då hållfastheten är dålig om den går djupt.
 
Finns det anledning att tro att den går djupt? Gelcoten är hård och spricker lätt när laminatet rör sig, t.ex vid en grundstötning.
 
Jag kan tänka mig att det är just det som hänt. Då kan det räcka att du tätar endast.
 
Har du några timmar över så är det inte fel att slipa ner genom gelcoten och fortsätta ner i laminatet tills du tror att sprickan upphört. Låt det torka ordentligt och plasta upp. Slipa ut långt utanför sprickan. Ju djupare du slipar desto längre ut från sprickan ska du slipa.
 
Att plasta är inte svårt och det blir lika starkt som förut om du använder epoxi men även polyester kan duga.
 
Det finns mycket information att söka på nätet eller på denna sajt.
 
Efter att ha gjort en grundig nerslipning och plastning skulle jag känna mig betydligt säkrare än om jag bara tätar sprickan. Ta gärna hjälp av nån som är bra på båtar, t.ex en besiktningsman eller allra helst ett båtvarv som brukar laga grundstötningar om du känner dig osäker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du beskriver sprickans utbredning som om den gick från för till akter, vid grundstötning brukar man på en fenkölad båt få en spricka som går tvärs båtenslängdaxel precis bakom kölen. Det är dock inte helt säkert att den utbreder sig så, men ganska vanligt.

 

Om det är en sådan spricka så har den troligen med grundkänningen att göra och då finns det nästan alltid delaminering under gelcoaten. I svåra fall kan du också få skador i balkar och inredning.

 

Jag skulle inte kasta mig på och börja slipa utan jag antar att du är försäkrad och då är det ett klart försäkrings fall och skall anmälas, besiktigas och sedan repareras. Kostnaden för en  reperation pga grundstötning kan variera men brukar snabbt springa upp i kostnad. Därför bör du anmäla till försäkringsbolaget och få din båt besiktigad innan du själv börjar fixa. En besiktning kan ju bara leda till att man konstaterar att det inte är någon fara utan bara en gelcoat skada vilket verkar mindre troligt efter att du gått på grund. 

 

Men det blir svårare att få skadan täckt på försäkring om du slipat och börjat reaparera innan besiktning.

 

Per 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Sprickan går från för till akter. Cirka en halvmeter framför och bakom kölen. Den är inte speciellt bred cirka en halv millimeter. Kanske ska jag kontakta försäkringsbolaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju det första du ska göra om du har en bra försäkring. Jag tänkte inte själv på det vilket ju var fel.
 
Jag grepar oftare verktygslådan än telefonen då jag är händigare med verktygen än med övertalning av försäkringsbolaget.
 
Jag lyckas sällan att få ut nåt på försäkringen och kör istället in försäkringspengarna på banken. Ansvarsförsäkring och självrisk på 40000 om det smäller ordentligt så tar jag skråmorna själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till!
 
Lätt för dem att kolla då båten är på land.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Som plastskade reparatör vill jag absolut säga att om du är medveten om att ha haft känning så skall du under inga omständigheter röra vid detta själv utan kontakta bolaget och låta dom råda vem som skall laga skadan. Om du trots detta ger dig på att laga själv kan det senare innebära att bolaget inte tar skadan då detta då anses som en gammal skada, och dessutom kan ses som en fusklagning då du säkerligen inte har den erfarenhet som krävs att veta hur och hur djupt du skall slipa, och vilka material som skall användas. Detta är inte alls så enkelt som vissa här vill påstå. Det är dessutom stor skillnad på dom material som vi reparatörer har att tillgå, och dom som t.ex. säljes på Biltema och andra ställen.



Senast ändrad av Kjove | 11 april 2008 | 06:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Består inte skrovet av två sammanfogade halvor ? Är sprickan rak så kanske det är den sammanfogningen som syns, det kan ha varit en spricka/glipa från början som varit fylld med något spackel som nu har släppt. Jag skulle vända mig till närmaste besiktingsman för kontroll. Bild ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack så mycket för alla tips!

 

Jag har faktiskt anmält skadan till försäkringsbolaget. Dom ville att jag skulle ta kontakt med ett varv för att få en prisuppgift. Har ingen aning om vilka varv som kan finnas här i torshälla trakten. Tänkte be en besiktningsman i klubben kolla på den först, han borde veta hur jag ska gå vidare.

 

Mvh

 

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sant att dom flesta deplacementskrov lamineras först i halvor för att sedan sammanfogas med remsning invändigt. Men tyvärr så är det inte helt ovanlgt att båtar byggda i slutet av -70 och -80talet byggdes i polyester av miljökvallitet. Miljökvallitet innebär att man tillsätter parafinolja som sedan följer styrenavgången till ytan för att lägga sig som en spärr som fördröjer styren avgången, och på så sätt får ett lägre mätvärde o lokalen av styren. Detta innebär att man sedan måste slipa port detta vaxskikt innan ytterligare laminering för att få full vidhäftning, vilket sällan gjordes och därmed delamineringar i detta område. Detta brukar höras ganska tydligt om man pickar med ett hårt föremål och låter typ som papper. Och det brukar fukta från sprickan. Har man tillgång till fuktmätare så kan man i princip mäta sig fram till vart delamineringarna slutar då dessa binder vatten.



Senast ändrad av Kjove | 11 april 2008 | 20:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många försäkringbolag tvingar båtägaren att anlita reparatörer som bara nödtorftigt slipar lite och sen spacklar över skadorna.

Välj hellre försäkringsbolag med så låg premie och hög självrisk som möjligt, och ta råd av BBR (besiktningsmän) för att finna kompetenta och seriösa reparatörer. 

Försäkringsbolag har en fenomenal förmåga att välja billiga, dåliga reparatörer, samt att via sina villkor tvinga båtägaren att acceptera dem, och att via åldersavdrag, %-avdrag och självrisker få det så att det i stort sett blir lika dyrt för båtägaren som om han inte hade haft nån försäkring. Fast sämre gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...