Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Rexco

Debatten om Etanol Vs Diesel Nu i Tv!

Rekommendera Poster

Någon som såg Plus nu i 1an eller??? Snacka om att få d svart på vitt serverat i Tv rutan.. Ja ja d bekräftar ju bara d man redan visste. Etanol = en jätte flopp och ingen miljövinst eller spargris..

 

Att d ska vara så jävla svårt för Miljömupparna att axeptera Diesel som ett ledande bränsle och något som kommer att leva kvar länge till.. Nä sänk skatten för framtidens bränsle, ta bort förmånerna för dessa muppbilar som beviserligen bara spikar sin egen kista och ge dessa förmåner till bättre behövande..

 

Intressant att se dessa muppars syn på våran verklighet där kollektivtrafik inte existerar och järnvägen läggs ner istället för att byggas upp och underhållas.. Och Idioterna undrar varför så många väljer bilen istället för bussen, samt varför så många långtradare far fram över våra vägar...

 

!!!MVH ANTI MILJÖMUPP REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr lite svårt att hålla med dig om muppteorin. Fossila bränslen är ingen långsiktig lösning på något sätt med allt vad det innebär men om etanol är bästa lösningen kan jag inte svara på men allt annat än fossila bränslen är en vinst för miljön och kommande generationer på denna blå planet. I varje fall enligt mitt sätt att se det och i väntan på rätt alternativ är alla sätt bra för att minska CO och partikelutsläpp. Oavsett vad \Innocent\

 

 

Lite info om alkoholen finns här: http://www.baff.info/

 

Senast ändrad av Rydboswede | 01 april 2008 | 23:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Rexco  till 100 % om den saken , kolla miljö bovarna industrin exv..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om det stämmer exakt men i runda slängar är stämmer det. Sverige CO2 utsläpp på ett år motsvarar ca 1 månad av Kinas expantion av CO2 utsläppet.

Visst Sverige ska vara ett föregångsland men varför vi köpa bensin/diesel väldigt dyrt. Det gör att vi får mindre pengar kvar i plånboken till båten osv. Jag tycker det är märkligt att vi ska betela så hög bensinskatt när vårt CO2 utsläpp från bilar knappt är märkbart i ett globalt perpektiv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men per capita har Kina fortfarande väldigt mycket lägre utsläpp än vi har. Det är också ett land med sisådär halvannan miljard människor, så att jämföra Sverige och Kina är inte som att jämföra två lika storheter precis. De har också en stor del av befolkningen som fortfarande lever i akut fattigdom. Den populära kinajämförelsen haltar med andra ord en del.

 

Det sagt så börjar den fantastiska tillväxt de har haft under det senaste decenniet eller två också göra att det börjar ställas större krav på dem ifrån andra håll, och det kommer att bli mer så i takt med att de börjar nå någonting som kan liknas någon form av välstånd.

 

Det är ju inte rimligt att förvänta sig att den största delen av världen som lever under mycket fattiga förhållanden ska fortsätta att göra det för att vi ska få brassa omkring bäst vi vill i stora bilar och båtar. Och med en dåligt utbyggd eller obefintlig infrastruktur är det i princip bara olja som gäller. Alternativen kräver mer välfungerande samhällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår vad du menar men Sverige CO2 utsläpp är väldigt små globalt sett. Då tycker jag det är svårt att motivera det höga bensinpriset bara för att sänka utsläppet med några procent. Att jobba för mindra utsläpp tycker jag är en viktigt fråga men det är fel att ta ut sådan fruktansvärd skatt på bensin/diesel när utsläppsminskningen pga av skatten knappt är mätbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Etanol ger mer avgaser.

Kör man på E85 när det är minusgrader ute blir utsläppen av farliga avgaser större än från bensin. Det visar den mest ingående studien av bilar som körs på E85 respektive biogas. Studien betyder ny motvind för etanol som miljöbränsle.

Studien, som är finansierad av Vägverket, är ett forskningssamarbete mellan AVL MTC AB, Ecotraffic ERD 3 och Stockholms universitet

Hela artikeln finns att läsa på DI http://di.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst artikeln en sak som slår mej är dels att det står att etanol bilens utsläpp
genast sjunker då man kör på etanol med vinterkvalite (och testet gällde vid kalla teperaturer då bensin bolagen erbjuder e75) samt att etanol bilar (de flesta)
Har motorvärmare som standard. Mao är det också dags att använda den om man kör etanol bil. Handlar debatten bara om miljö eller också om att oljan kommer ta slut och att vi mfl behöver göra oss av med oljeberoendet.

 

//Iggy

 

Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Jo det är en balansgång. Kör man på etanol drar fordonet mer, en buss som normalt drar 4 till 6 liter diesel, drar 8 till 12 liter etanol. Och sedan har man debatten om att vi i Sverige är största importörer av etanol som kommer ifrån Brasilien, på de villkoren! Undrar hur konceptet med oljeplantan, som man börjar odla i Indien nu. Vilka som ska skörda den o.s.v. Den verkar intressant men om de får statliga bidrag, det visste man inte. Frågan är också vilka som skulle odla den istället för matprodukter. Så pluss i kanten tycker jag, de som söker andra vägar ska ha. Inte som S, som testar först och där debatten senare lägger ner alla försök. Vad kostar det? Vårt gasprojekt som vi hade på 70-talet, där man ansåg det vara för dyrt med gas i jämförelsen då. Det borde vi fortsatt med. Idag är Norge femte största producent av gas och Rysslands gas kan dras in i Sverige och ge konkurens i prisbilden. Enligt Norge har man olja i tio år till, man är idag tredje största producent av olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Etanol är inte rätt väg att gå om man vill bli oberoende av oljepriser. Helt klart behövs d en enormt stor yta för att kunna producera etanol och skulle större delar av asien och noramerika samt europa börja köra på detta bränsle ja då kommer d inte att räcka till på långa vägar.. Det går åt på tok för mycket energi innan Etanolen är färdig till att hällas i tanken. Och ska man räkna det per liter så går det nästan baklänges och d är inte bra.

Det är således ingen större vinst för miljön att tanka detta ineffektiva bränsle när d ger så lite tillbaka.. I framtiden tror ja vi kör på gas av någon sort, samt bränsleceller. Etanol är inte gångbart globalt utan endast i Varma länder där tillgången möter efterfrågan på ett bra sätt.. Det finns en anledning till att Världens ledande Biltillverkare inte satsar på Etanol, hade d varit framtidens bränsle ja då hade nog både Bmw, Toyota, och Mercedes satsat på detta bränsle. Vilka e d som satsar jo Ford och Saab och hur bra går d för dom???

!!!MVH REXCO!!! Som tror att Diesel kommer att leva kvar länge till då d är d bästa och effektivaste bränslet som finns idag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Artikel från Aftonbladet

Avgasutsläppen från etanolbilar är större än från bensinbilar när det gäller flera hälsofarliga och cancerframkallande ämnen. Det visar en ny undersökning från Vägverket och Stockholms universitet, skriver Svenska Dagbladet på nätet

http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article2296672.ab

 

Min inställning.

Etanol ska man dricka, Metanol ska man köra bilar på.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på sjön anses dieseldrivet vara bäst för miljön. På land är den straffbeskattad i form av högre vägskatt än bensin (avunsjukeskatt)!!!Obestämd Vad tänker politikerna mest på pengar eller miljö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...