Links 1 Postad 1 April , 2008 Upptäkte till min fasa igår att jag har vatten i akterspegeln. Plockade ut en genomföring från motorbrunnen, skrapade lite med kniv och upptäkte att det var fuktigt. Borrade några hål och det var geggigt på borret samt at det började droppa vatten. Jag skulle uppskatta akterspegeln till att vara ca 5 cm tjock med en cm glasfiberlaminat på varje sida av en kärna av plywood. Det är altså plywooden som är blöt. Borrade upp ett gäng 4 mm hål och satte en värmefläkt där igår. Akterspegeln är sedan tidigare förstärkt med en tjock rostfri plåt över överkanten och en plywoodskiva på baksidan. Räcker det att borra hål och sätta värmefläkt? Tror ni hållfastheten är mycket påverkad? Vattnet lär ha varit där ett bra tag och jag kan inte märka några tecken till att den skulle vara svag. Varken nu på land elelr när motorn satt på i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
3511 0 Postad 1 April , 2008 På min Ockelbo B16 så sjönk motorbultarna in i akterspegeln vilket varvet sa att distansmaterialet var upplöst, vilket du förmodligen oxå råkat ut för. Risken är att motorn ger sig av vid gaspådrag och det argumentet fick mig att be dem byta akterspegel. Det tycker jag också att du ska göra. Skarv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 1 April , 2008 Tyvärr så hjälper nog inte värmefläkten så mycket. Om vattnet varit där en längre tid så är nog plywoodskivan rutten och styrkan har försvunnit även om du lyckas torka ur akterspegeln vilket kommer att ta en evighet. Men innan du får panik så är, naturligtvis beroende på hur båten ser ut, allt möjligt att reparera. Skivan finns där för att få styrkan och den bör ersättas från antingen in eller utsida. Kasta dig inte på med vinkelslipen utan fundera noga igenom vad som behövs göras och hur stor bit som skall bort. Om du är händig och tycker det är roligt att fixa så går det att plasta med bra resultat och reparationer om dom inte är för stora går att göra själv. Plastjobb är lite smutsigt och möjligen kan det lukta illa men det är lite olika uppfattning om detta. Själv lider jag inte av lukten. Det finns massor skrivet om just plastreparationer här på maringuiden och om du surfar runt. Kolla lite på Nils malmgrens hemsida så hittar du en del där också. http://www.batepoxi.se/SV/ Om du inte vill eller känner för att reparera så se till att få priser från olika firmor för det varierar mycket på priset. Vet inte var du bor men i Stockholm så finns det ett par små enmans företag som gör enormt fina plastjobb så ta det lugnt. Båten är inte förlorad enbart lite skadad och går att reparera till nyskick utan att du bli ruinerad. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 1 April , 2008 Usch! Det här känns inte alls kul. Hur mycket borde man behöva ta bort? Som ni ser på bilden är det ju ganska mycket som hänger ihop med akterspegeln... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 1 April , 2008 Såhär ser hela aktern ut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 1 April , 2008 Här ser man den rostfria plåten som ligger över kanten in i motorbrunnen. Den är i sig bultad långt ut i kanterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 1 April , 2008 jag hade inte gjort någonting..på med motorn å åk glasfiber e starkt å på din båt vinklat på en massa håll det förstärker ju oxå.. förstärk på utsidan oxå med en rostfri plåt sen ska det mycket till för att det ska ge sig.... Denne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 1 April , 2008 Det var min första tanke med... Att sätta en större plywoodskiva och en rostfri plåt på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 1 April , 2008 ja det är ju ett jäkla jobb att byta...roligare att åka båt nu när det börjar bli rätt väder..Durkplåt i aluminium 5 eller 6 mm tjock starkt som bara den å lätt att skära i med vinkelslip....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 1 April , 2008 Vad säger ni om ovan nämnda lösning? Reparationen skulle i sådana fall kunna förläggas till i vinter (2008-2009) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bebr 0 Postad 1 April , 2008 Om du redan borrat ett antal hål i akterspegeln kan du väl försöka känna efter med en spik el. likn. om plyfan verkar murken. Ett annat sätt är att sätta i bultar i hålen för motorfästet och dra åt ganska hårt för att få en uppfattning om akterspegeln känns mjuk. Verkar det OK kan du nog montera motorn och köra i sommar, men gör en riktig reparation till vintern. Om inte annat är risken stor att den blöta plyfan fryser och sväller vilke kan ge sprickor i plasten. //bebr Senast ändrad av bebr | 01 april 2008 | 22:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 1 April , 2008 Karvade och bände lite med en skruvmejsel i hålet där genomföringen suttit innan (troligtvis där de mesta av vattnet tagit sig in). Trät var fuktigt och mörkt. Men jag upplever inte det som ruttet. Fortfarande hela träfiber. Skall pröva att dra ihop den med bultarna och se vad som händer. Senast ändrad av Links | 02 april 2008 | 08:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 2 April , 2008 Kanske läge att förtöja utombordaren i en akterknap ifall den skulle trilla loss.........nä det var en trist hsitoria för dig. Hoppas det löser sig och inte säsongen spolieras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser