Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Gäst Ulf Rickardsson

Topplock Penta AQ130

Rekommendera Poster

Gäst Ulf Rickardsson

Jepps, det kommer ut kylvatten ur termostathuset i min Aq130, blir varmt som attan i motorn och den vill inte varva samt smäller som ett mindre krig i karburatorn (En dcd 36/36). En ny topp skulle väl inte skada misstänker jag samt en rejäl urrensning av alla kylkanaler. Min fråga är; vad är egentligen skillnaden på ett vanligt biltopplock och ett marintopplock ? går att att knöla dit ett topplock från en B20 motor ? Finns det någon sida som beskriver alla skillnader mellan en marin & bilmotor ? Tacksam för svar (Solen har börjat titta fram)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej är där någon skilnad ??? för utom koplingarna!!! ta komprision prov på den och kolla lock o rotor kablar så allt är helt anars kan den upp föra sig mycket udda tyvär mvh joakim 8)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst robban

Vid konvertering av bil/ marintopp bör du byta till rostfria frostpluggar(kostar några tior), du skall även borr upp ett ca 5 mm stort hål i ändan på kylröret i toppen(ta bort frostpluggen o titta!) detta därför att kylning av bortre ändan av toppen blir dålig då man pluggar röret som beskrevs på den fina hemsidan. marin toppen har inga tätningar vid ventilstyrningarna för att ge ventilerna bättre smörjning(även högre oljeförbrukning!-jag har kvar mina tätningar på insuget som går kallt. marintoppen har även ventilsäten av stål då avgasventil går mycket varm, därför kan denna motor köras på blyfritt-med biltopp MÅSTE du köra med blyersättning eller sätta i stålringar, kostar ca 3000 kr hos KG motortrimmning. Det var väl det mesta tror jag! Lycka till Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! jag har just bytt topp på min AQ130 Hålet som skall borras i bakre änden av toppen.. var skall det borras? Jag har inte gjort detta.. Måste jag ta bort toppen igen? eller kan det borras med toppen på plats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Emil

Har just gjort detta på min B20 topp monterad på motorn i båten inga större bekymmer! Tappa kylvattnet på kranen på sidan på blocket ta bort termostaten så ser du hur mycket du behöver tappa för att toppen ska vara tom. Borra ettlitet hål i frost pluggen bak på toppen och bänd bort den med en skruvmejsel. titta in genom hålet använd en spegel och en ficklampa om det är svårt att komma åt. Borra nu ett 5mm hål på gaven av röret du ser där inne. Montera sedan en ny frost plugg. Klart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ulf det är ingen äkta marin topp den du hadde från början häller. På min marin topp fins inget som hällst uttag för vatten till värmepaket och så sitter temp givaren fram på toppen och inte bak. Min marin topp från 74a hadde 42 - 35 ventiler jag kommer att komvertera en 44 35 topp och byta hela motorn tills nästa sesong jag har en fin bil motor av årgång 76 sista tillvärkningsåret b20 som ska i båten . Effter som insugningsventilerna är 2mm större tänket jag testa A kam första sesongen. Men tack för din utmärkta beskrivning MVH / Stråle :-Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej


Menar du röret som finns inne i toppen? min motor går varm och det där röret är bara ett rör och ingen öppning i ändan. Visst är det den stora frostpluggen i toppen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...