Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
havstulpan

vatten kondensproblem i fast tank

Rekommendera Poster

Hej! Har fast tank 80 liter i min RYDS 530GT råkade ut för riktigt tråkig sak i helgen, fyllde på bensin jag hade som var 6 mån gammal med dåligt ansluten kork. Hällde i den efter en stund så märkte ja motrn började gå dåligt sen stanna! Sen omöjlig få igång fick då med blåsan pumpa ur all bränsle såg på den att det inte var färskt sen i med massor av nytt, men risken jag säkert har mera gammalt kvar kanske även kondensproblem allt tillsammans då ville inte motorn. Men med ny soppa massor av startgas så gick o går nu otroligt bra igen. K-sprit kan man ha det kontinuerligt för att motverka kondens i en rostfri tank? Ja hällde i chockade med 1 liter K-sprit nu hoppas slippa...för vilket krångel få motorn ren från den gamla soppan...nu ja lärt mig inget snåleri med gammalt men man har ju det kvar i tanken ändå...med bilar säger man ju så mycket soppa kvar i tanken som möjligt inför vintervilan borde gälla samma med fast båttank, är det flera som råkat ut för motorstörningar pga kondens eller gammal soppa? Innan ja kom på felet...oj jobbade på allt från brusten topplockspackning (tändstiftena blöta) till el fel (men motorn tände med stargas) bra kompression 11-11.5kg på alla 4 då bara bränslet kvar. Tacksam för dialog tips. //havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja, man bör nog fylla upp tanken inför vintervilan. Vill minnas att jag läst tidigare här att några blandar i etanol för att få bort kondensvatten...

Jag har själv inte haft några problem med kondensvatten, ännu.

 

Senast ändrad av Knoparn | 31 mars 2008 | 20:16

 

Senast ändrad av Knoparn | 31 mars 2008 | 20:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda sättet stt slippa kondens är att antingen ha full tank vid vinteförvaring, eller att  tömma tanken helt torr. För att få bort vattnet ur en fast tank brukar jag pumpa den nästan tom, sen häller jag i ett par liter k-sprit som binder vattnet och pumpar tomt igen.

Om du har en gammal 2-taktare ska du akta dej för att ha för mycket k-sprit i soppan då k-spriten försämrar smörjningen. Max 1l / 100l bensin.

Hälsn,  // bebr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Det tar ja till mig, väljer nog fylla den full för det var ingen höjdare tömma den tom med blåsan. Då kommer ja köra med K-sprit i hela säsongen för säkerhets skull 0.5 L/ 100L bensin. Då borde inte smörjningen påverkas. Kan kanske ge en extra pyts i bensinen för att kompensera med. För mig tror jag att ja hade kondens..sen droppen med den dåliga bensinen. Provstartat just nu och den startar går perfekt. //havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kan Etanol Va ett tips att blanda i bensinen, efter vinterförvaring!

Fick ett tips av en kompis att det går att blanda 20% etanol i tanken för att få bort vatten, och på samma gång så rensas systemet

Ska va bättre än k-sprit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du haft vatten i tanken så, töm allt du kan via bensin vägen,sen ta tryckluften och blås ifrån tanklocket och se till att alla andra utgångar förutom där bensinen ska ut är blockerade och blås ut!, jag råkade ut för detta nu när båten hade stått 6 år på land under pressenning! , så likadant på bilar tanka ALLTID fullt och inga 20,50.100 kr tankningar då blire bara kondens och det mår ine motorn av i längden och kan stanna... Och bensin pumpen kan paja också... det har jag lärt mej om bilar iallafall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, så himla farligt är det inte.

 

Det är en ytterst begränsad mängd vatten som kan fällas ut i en stängd tank som kondens, och vattnet samlas i tankens botten och kan lätt tömmas ut, dränera nån liter bränsle så är vattnet garanterat borta.

 

Men, det förutsätter ju att man gör det innan man rör om bränslet i tanken genom att fylla på!

 

Men, tiden läker alla sår, så väntar man bara en vecka eller så, så kommer gravitationen att se till att separera vattnet från bränslet, dränera som ovan och vattnet är väck.

 

Nu har ju frågeställaren (såvitt jag begriper) tömt merparten av tanken och pytsat in färskt bränsle, och även fått startat motorn och den snurrar på bra ?

 

Då skulle i vart jag inte vara orolig, problemet har blivit löst.

 

Ett vattenseparerande primär-bränslefilter kanske inte är en helt korkad investering (då ser man problemet på ett tidigt stadium) ?

 

Lite fakta ?:

Det är farligt att späda ut bensinen med etanol.

Gamla förgasarbilar behöver K-sprit i tanken även när det är plusgrader ute.

http://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/article332128.ab

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för alla tipsen kanon!! Jo motorn går perfekt nu kanon det med! Jag provat starta den nu 2ggr per dag får gå 30 min varje gång här på land med inkopplad mussla för vattentillförsel. Ändå svårt känna mig trygg..bygger om reservdunken så jag kan göra den till en snabb omkoppling till en vanlig tank 23 liters. Där har man mera kontroll om det skulle börja strula mera...givetvis startspray med. Återigen tack alla! //havstulpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tankar alltid 98 om jag skall ha oljeblandat för att för att slippa inblandingar i 95. problem har uppstått i tvåtakts mc, där gammla avlagringar lösts upp och gjort att vevlager skurit. detta har uppmärksammats av bla millitären som förbjudit 95 okt. till sina och FMCK.s husqvarna 258,or. pga vevlager haverier. Så jag lyfter ett varningens finger för 95okt och tvåtakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...