oliver28 0 Postad 31 Mars , 2008 Hej alla!Tittar ni på Kustbevakarna & SSRS? Själv tittar jag på varenda avsnitt grymt bra program./Oliver Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 31 Mars , 2008 Om du sökt skulle du hittat en av Maringuidens mer infekterade trådar, en riktig långkörare som dessutom fått gott om bränsle allt eftersom serien rullat på: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=192188&highlight=kustbevakarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 31 Mars , 2008 Ja, tittar när jag kommer ihåg det. Tycker dock de är en samling töntar allihop och blir rädd när deras uppgifter nu skall utökas. Carl_axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 31 Mars , 2008 KBV vill ha möjlighet att själva få utföra alkotest, något som polisen får göra. Men med för få poliser så hjälper KBV till och behöver få denna möjlighet. Vore det inte bättre att det fanns tillräckligt antal poliser i stället? Riskerar att bli en glidning över till att polis uppgifter utförs av sådan som inte har rätt utbildning/ansvar. Personligen tycker jag det är jättebra om fler kunde få hålla efter nykterheten till sjöss men utan att vi urholkar rättssystemet. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbe 0 Postad 31 Mars , 2008 Jag har ju inte sett kustbevakarna tidigare men har tittat på de senaste avsnitten och måste säga att jag är imponerad över deras sätt att arbeta. Speciellt då deras sätt att bemöta folk på ett lugnt och sansat sätt. Jag jobbar som polis sen 20 år tillbaka och är enbart positiv till att Kbv får utökade befogenheter att kontrollera nykterheten. Jag anser att man kan gå ett steg längre och låta Kbv även sköta utredningarna till färdigt FU protokoll i alla brottsutredningar där båtar och sjöfart är inbegripet. Speciellt nu då Sjöpolisverksamheten är nedlagd i stora delar av landet och Kbv på de flesta håll är den myndighet som kan sjölagstiftningen bäst. Det som krävs är lite utbildning och ev FU ledarskap från polis eller åklagarmyndighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 31 Mars , 2008 Var går egentligen gränsen mellan Kbv och Polis? Kbv verkar ju omhänderta personerna tills dess att polisen tar över vid sjöfylleri. De utför fartkontroller och skriver böteslappar... Var kommer polisbåtarna in, vad har de för syfte förutom det som Kbv gör? Känns som om Kbv sysslar med polisarbete på sjön... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 31 Mars , 2008 Det finns ju knappt nån sjöpolis längre (förutom i Stockholm och Göteborg/Västra Götaland) så den enda myndighet med några som helst befogenheter till sjöss är väl Kustbevakningen (och eventuellt Tullen). Vad jag inte begriper är att det verkar som (efter att ha läst nedanstående) att på land är det helt ok att sätta upp en poliskontroll, vinka in alla bilister och låta alla blåsa, men till sjöss måste man ha en anledning, stickprovskontgroll av förarnykterhet är inte möjlig/laglig ? Utdrag från Sidan 10 i http://www.kmk.a.se/ImageUpload/KMKnytt_3.pdf om sjöpolisens arbete:Vad är det som gäller vid sjöfylleri idag och hur går ni tillväga? - För att kunna stoppa en båt med dagens gällande lagstiftning, så krävs att vi har en anledning.Sjöpolisen tittar på beteendet.Det kan vara en båt som kör vingligt, för fort eller att det finns brister på båten, säger Claes Ling-Vannerus.Polisen bedömer förarens status - vad gäller berusning och beteende om personen misstänks för sjöfylleriDå fattas ett beslut om kroppsbesiktning och personen får blåsa i Evidenzer - ett alkoholbevisinstrument.Om analysen visar att alkoholhalten är över 0,5 milligram i utandningsluften, kan personen göra sig skyldig till grovt sjöfylleri.Men då ska en bedömning göras av samtliga omständigheter i det enskilda fallet. -SLUT- Frågan uppstår då: om det nu är så att polisen (enligt egen utsaga) inte får stoppa en båt så länge den inte framförs vingligt, för fort, eller i övrigt saknar brister...får då kustbevakningen göra det, och på vilka grunder i så fall ? Missförstå mig nu rätt, personligen ser jag gärna att berusade förare snarast plockas bort från de vatten jag trafikerar (jag vill inte utsättas för de risker den typen av personer kan utsätta varken mig eller andra för) så frågan ställs enbart ur ett allmänrättsligt perspektiv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
parszyk 0 Postad 2 April , 2008 Jag tycker att det är löjligt att bli upprörd och klaga på KBV,Har läst den förra tråden och blev helt paff. Den enda slutsats man kan dra där är att det finns en hel del människor på detta forum som har en önskan om att kunna få köra på sjön riktigt stupfulla utan att bli stoppade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 2 April , 2008 Finns en annan sida av det också. Det är en del som reagerar på att man har ett tveksamt sätt i att agera på samt att man genomför sitt myndighetsutövende tillsammans med TV5 och filmar folk. Visst ska folk göra rätt men det är då katten inte rätt att visa dessa i TV bara för att göra såpa program för att locka tittare till en reklamfinnansierad kanal. Dessutom har det kommit fram att en del är fejk. T.ex, att de åkte med hög hastighet genom ett 5-knops område, Sotenkanalen, utan att det var en riktig utryckning, för att göra bra bilder åt TV5. Man körde i hög hastighet slalom mellan båtar i denna kanal utan riktig anledning. Detta är JO anmält. Tycker du det fortfarande är konstigt att vi är flera som reagerar på sådan skit. Det är då det är bra att våra rättigheter som medborgare kan skyddas via lagar och då vi kan använda oss av JO för att rätta till felaktigheter i samhället, vår rätt och plikt att använda. Det är tur att några reagerar och inte acepterar sådan skit från myndighetspersoner. Antager att du inte visste allt om vad som hänt före ditt inlägg här. (tycker det finns många från KBV som gör ett mycket bra jobb men inte alla) mvh Roland Senast ändrad av Ringhede | 02 april 2008 | 06:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JockeWik 1 Postad 2 April , 2008 Alla begår väl misstag.... (Kanske inte alla medlemmar här på MG?! ) Men på det stora hela måste ni som hatar KBV ändå se att de gör nytta? Helt uppenbart finns det alldeles för många som saknar omdöme och sunt förnuft av alla som vistas ute på sjön. Om inte annat bekräftar ni ju det i debatten om Båtkörkortet här på MG. Och lustigt nog verkar det vara så att de flesta som högljutt protesterar mot ett ev. körkort även är notoriska motståndare till KBV..... eller har jag fel? Vad beror detta på? Är det inte så att parszyk har en poäng i sitt antagande?! Mvh Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse_G 0 Postad 2 April , 2008 Hejsan alla båtlivsälskare! Har ganska länge läst inläggen här på MG regelbundet. En ämne som synes röra upp starka känslor är hur myndighetsutövningen till sjöss skall organiseras och då i synnerhet Kustbevkaningens ingripande gentemont fritidssjöfarten. Jag tillhör dem som har stort förtroende för Sjöpolisens arbete och tyckte det var synd när Rikspolisstyrelsen valde att dra ned på verksamheten utanför våra storstäder. Med lite perspektiv på det hela har jag kommit till slutsatsen att samhället hade mer sjöresurser än vad som egentligen behövdes för uppgifterna, det var alltså rätt att rationalisera bland de maritima myndigheterna och det rimligaste var att dra ned på Sjöpolisen. Om man utan hänsyn till dagens lagstiftning hade organiserat myndighetsutövningen till sjöss så är jag ganska tilltalad av systemet i USA. Polisen har ansvaret inom samma område som Räddningstjänsten, d.v.s. inom hamnar och de flesta insjöarna, Kustbevakningen har ansvaret därutöver. I USA har KBV dessutom ansvar som i Sverige ligger inom Sjöfartsverket, dessa ansvarsområden tycker jag dock kan stanna hos SjöV. Kustbevakningstjänstemannen bör dessutom få polismans befogenhet avseende kroppsbesiktning (alkholtest) och jag håller med om att KBV bör få befogenhet (med tillhörande utbildning) att färdigställa förundersökningsprotokoll i ärenden som t.ex. misstänkt sjöfylleri, hastighetsöverträdelse och vårdslöshet i sjötrafik. Många på forumet verkar synnerligen färgade av vad som visats på Kanal 5 i en dokusåpa som skildrar ett fåtal tjänstemän, i en enskild del av myndigheten, enbart i tättbefolkade områden och enbart sommartid. Man ser inget om miljöskyddet och fiskekontrollen och ganska lite behörighetskontroller. Jag tycker att flera på forumet överför egendomligheter som visats i Kustbevakarna till hela myndigheten som därmed har fått oförtjänt dåligt rykte här på forumet. Hoppas vi alla får en riktig kanonsäsong som kompensation för 2006... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 2 April , 2008 Ja man kanske har varit aningen hård i sin bedömning av kbvs elitstyrka.. Men vissa saker sticker i ögonen på dom allra flesta och att visa just detta i TV passar sig inte.. D ser man ju inte annat på typerna dom haffar, inga riktiga super skurkar precis och d verkar ju inte som att kbv inger någon större respect.. Hade dom givit faan i att visa upp denna lekstuga i TV så hade nog respecten för kbv funnits kvar hos många.. Men nu framstår dom bara som stöddiga, otrevliga och gnälliga.. Fokuseringen på pengar och resultat har blivigt viktigare för kbv än säkerhet å förnuft och d är där d hela har gått snett. Kbv har fått utökande resurser i form av snabbare båtar, vattenskotrar mer personal etc.. D har i huvudsak fokuserats på styrfylla, och d har ju inte gått så bra fram tills nu.. Nu till sommaren har kbv fått ännu mera befogenheter, och som i alla andra läger så handlar d om att ge o ta. Staten kickar nu några tulltjänstemän i stället så gränsen mellan Danmark, tyskland, Sverige Norge osv kommer väl bli i stort Oövervakad.. Fritt fram för smuggel av div otäcka saker. Poliserna har väl nog att göra med allt knark som bara flödar in i samhället. Ja d kommer ju inte att bli bättre av detta.. Bara spekulationer från min sida men kommer denna besparing att hjälpa samhället upp på benen igen.. Och jag håller fast vid mina tidigare svar ang detta. Poliser till polisers jobb och d hade funkat alldeless utmärkt i praktiken med övervakning av buset till sjöss.. Så var d förr inte sprang Kbv runt med några laserpickor och alkomätare då. Nä dom skötte övervakningen av smuggel, fiskekontroller, oljeutsläpp etc.. Nu är vi ju med i EU så då är d väl ingen som smugglar? Åjo detta existerar än i dag och kommer så fortsätta att göras till sjöss och på land och även i luften. Och om Kbv ska fortsätta att i huvudsak jaga böteslappar och tullen på land i stora omfattningar läggs ner så inte kommer d att bli mindre smuggling iaf.. Någon måste ju endå övervaka buset både på land och till sjöss och då tycker ja att d är riktigt med en myndighet och inte flera som alla har div olika befogenheter och utbildning.. Den ena får inte görda d och den andra får inte göra datt.. Dom allra flesta vet vad en polis är och vilka befogenheter densamme har.. Men Kbv vad får dom göra? knappast något som gemene man vet ens i daggsläget.. Förmodligen så finns d säker poliser med lika mycket sjövana som kbvs personal som gärna hade blivigt sjöpoliser istället för att gå på land så något problem med att hitta folk ser inte jag iaf.. Och Varför gav man inte dessa resurser till sjöpolisen som redan hade befogenheter till d mesta som kbv saknar/saknade?? Svaret är givetvis pengar och d är d hela handlar om.. D är ju tur att SSRS finns som en Frivillig räddningstyrka utan stöd ifrån staten. Och d ju tur att så många sponsrar dem med div donationer.. För vilka hade frivilligt bekostat KBVs lekstuga om dom hade varit en Idiell organisation vill säga. Inte jag iaf, kanske innan Tv5s miss att visa upp dessa i TV men inte Nu.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser