Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
b-boy

Buster xl

Rekommendera Poster

Hej!
Funderar på att köpa en 90hk e-tec  till min buster xl Av den äldre modellen.
Någon som kan säga hur fort den går med den motor.Då vill jag gärna ha svar från folk som har den motorn. Jag tippar på att den gör mellan 35-40 knop.  
Vad gör båten med en 80hk fyrtakt yamaha??? Eller kanske en 100!!
Snackade med en försäljare som sa att skillnaden mellan 80 och 100 yamaha inte var så stor...
eller ska man köpa en begangnad 2taktare 90 hk?? Men jag vill ju inte tanka så fort jag lämnar bryggan ;-)
Bränsle förbrukning vore ju kul att veta av någon som kör just denna modell..
Har förnärvarande en 70hk johnsom motor från 1992. Ska sälja den och köpa lite större motor...
Vad kan man få för den vid försäljning. Den är i hyffsat bra skick...men dekalerna är blekta. Så den ser ju risigare ut än vad den är... Något bra tipps på vart man kan köpa dekaler. Har kollat på nätet och hittade en sida. Men dom ville ha 600 sör dekalerna!!!! Helt sjut!!! 
Tacksam för svar av folk som har en buster xl av den äldre modellen, då det gäller motor frågorna...
Mvh
Marcus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För din gammla Jhonson kan du nog få runt 20 000 självklart beroendepå skick. Hur fort det kommer gå med en ny e-tec 90hk beror ju också på propeller men fortare kommer det gå.

Nya dekaler kan ev finnas hos dekaltrimm, annars kan du kolla om något tryckeri kan tillverka nya.
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Tack för ett svar...
Dekaltrim ska ha 650 kr. för en ny dekal!!!! Hur fan kan dom ta så mycke för en dekal!
Är de det ända stället som man kan köpa färdiga dekalre så förstår jag att dom kan tabetalt. Någon kanske har en inscannad bild som man kan skicka till ett tryckeri.....blis säkert billigare...  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, har en XL -01 med Yamaha 80 hk fyrtakt. Den gör 34 knop med 3-4 personer i och jag har lyckats få upp den i 38 ensam. 100 hästars Yamahan är byggd på samma block och har mkt gemensamt med 80 hästars motorn dvs vikten är densamma vilket passar båten bra. Jag tror att 10 hästars skillnad inte gör så där väldigt mkt i fart och kraft utan jag skulle definitivt gå på 100 hästars alternativet. Jag vet inte men jag skulle tro att försäkringsbolagen inte klagar om man nu har en 100 hästars på istället för en 90 som är max för modellen. Båten klarar uppenbart fler hästar ändå...se länk (150 hk på äldre XL)

Däremot skulle jag definitivt satsa på en 4-takt. Tyst och ekonomisk. Min accar ifrån och toppar högre än motsvarande plastbåtar med samma motorstyrka och tvåtakt...kan bero på att båten är lättare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamaha F100 tror jag passar rätt bra om du vill ha lite extra fart och mer ork när det är många i båten. 10 hk övermotorisering tror jag inte blir nåt problem när du skall försäkra. Mailar dig en jämförelse på Yamaha F80, F100, F115 på Buster XL (nya modellen) så har du nåt att gå på.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan varmt rekommendera en 90 hk E-Tec. Bustrarna är lätta båtar och gillar inte övervikt på akterspegeln. Förutom att E-TEC är lika tyst och behaglig attt köra som en 4-takt så kräver den mindre service, är betydligt lättare, har snabbare acceleration, kräver ingen inkörning och sen kan man updatera programvaran vid service, tror det är den enda utombordare som man kan göra det på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har själv en Buster XL (-02) med 100hk fyrtakts Yamaha (-99). Har som bäst kommit upp till dryga 41 knop. Båten är mycket pigg och accelererar snabbt med denna motor fastän jag har propeller med stor stigning.

Enda felet med motorn är vikten. Bustern är konstruerad för gammaldags tvåtaktare så 100F  är ca 40kg för tung.

PS. Youtube länken är av en äldre modellens XXL. 150hk skulle vara på tok för mycket för en XL. Köregenskaperna klarar inte över 100hk enligt min opionion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...