Passada 0 Postad 30 Mars , 2008 Hejsan, har just köpt en 70-talare med en MB10A, inombordare, med orginal vibrationskuddar som motorn står på. Båten är 31 år gammal. Har någon med samma ålder på båt bytt vibrationskuddarna och upplevt en förbättring avseende vibrationer? Kuddarna är av gummi som får ändrade egenskaper med åldern. Passada Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 4 April , 2008 .... jag har en Yanmar 8hk från -78 och troligen var motorkuddarna original. Kuddarna är runda och har två metallplattor fastvulkade som i sin tur håller i motorn. Två kuddar hade släppt i vulkningen och blev rekommenderad att byta alla. Olja förändrar gummit och det blir svampigt och 30 år sätter sina spår. Efter bytet tycker jag att vibrationerna är mindre. Motorn rör sig visserligen mer i och med att kuddarna nya men vibrationerna förs inte över lika lätt till skrovet. Motorn är encylindrig så man får ställa tomgången rätt så att motorn håller sig någorlunda lugn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slugo 0 Postad 9 April , 2008 Hej! Jag har en del erfarenhet av motorinstallationer bra som dåliga. Har sett många skräckinstallationer tom från leverantörer. Det finns företag som du kan betala dyra pengar för att de skall beräkna storlek och styvhet på kuddarna och även här blir det inte jätte bra alla gånger. Om vi börjar med livslängden på kudden skiljer det mycket beroende på linjering, montage och miljö.Min erfarenhet är att kuddarna skall vara betydligt hårdare än vad som rekomenderas. När sen installationen görs skall kuddarna skimsas upp och endast något enstaka varv på kuddens gängstång användas för slutlig linjering. Har sett fler mindre lyckade exempel där flera centimeter av gängan avänds i lingeringssyfte-orsaken till den långa gängan är för att passa krafiga motorfästen-inget annat. Miljön i makinrummet påverkar livsländen dramatiskt. Utsätts gummit för oljig miljö torkar den snabare och kan behöva bytas redan efter några säsonger, rent och fint klarar den sig i många år. Dina kuddar är 30år och bör nog bytas oavsett. Motorhaveri pga dåliga kuddar blir väldigt dyrt med krökt propaxel och olastskador som följd. Lycka till med linjering och försök att nolla-du tjänar på det i längden. Glöm inte efter kontroll/er.! Senast ändrad av slugo | 09 april 2008 | 23:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser