Murkla 0 Postad 30 Mars , 2008 Funderar på en båt med OMC sea drive, 115 hkr, 1,6 l 2-takt v-4, från 87. Powerhead ska vara helrenoverat år 2000. Gjorde komptest som var spikrak ända till sista, den nedersta cylindern som bara hade 7 i komp. Har inte provkört ännu, men ska hålla utkik efter vibrationer osv. Hade ingen motorolja till hands men sprejjade in 5-56 i cylindern o då ökade det till 7,5 i komp. Är detta tecken på att ngt elände är på gång? Om den går bra o vibrationsfritt o har kraft, är det då inget problem? Vibrerar 2-takts v-4 or mer eller mindra än andra cylinder arrangemang? Har haft 2, 3, 4-cyl raka 2-takt motorer förut. Är det ngt speciellt man ska hålla utkik efter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 30 Mars , 2008 Inget bra tecken jag skulle inte vara så sugen på en motor med den kompen. Kan ju läsa om mitt lilla B20 haveri som hadde ungefär den där kompen med visseligen är det en fyrtacktare och de är känsligare för sådant här !! http://www.maringuiden.se/forum/;thread=148820 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 Mars , 2008 2 taktare kall med den kompen, kör du den varm och kolla igen, är balancen ändå bra i motorn så kör vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Murkla 0 Postad 30 Mars , 2008 Tack, såg ut att vara ett kul haveri med kolven där! Nikitalord: Det kan bli bättre (=jämnare komp) om den är varm o då är det inget problem, det ska jag kolla. Om kompet inte blir jämnare när den är varm, tycker du att den kan vara OK trots ojämt komp, om den går bra med lite vibrationer o kraft o så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 30 Mars , 2008 När man kompmäter en tvåtaktare ska motorn vara varmkörd har jag lärt mig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 30 Mars , 2008 Har haft exakt den modellen. Den skakade på tomgången och lät då ganska illa, fast det gör alla. Men när man sedan stack iväg var det inga som helst problem - tyckte att det var en mkt pålitlig och stabil snurra, den svek mig aldrig. Kompet på den var godkänt på alla cylindrar. Du kan ju också försöka kolla om det är mkt glapp i kolven/fodret. Sea drive är en himla sinrik konstruktion, den var ju mkt populär i USA, numera nedlagd produktion. Problemet nu är att få tag på grejor om ngt går sönder. Kolla trimcylindrarna noga så att de inte är på väg att braka söder, rosta eller något ditåt. PS har du kollat (motornumret) att det verkligen är en 87a (se Marinshopen.se)? MVH Anders Senast ändrad av Briggen | 30 mars 2008 | 23:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser