biff 1 Postad 29 Mars , 2008 Hej Tänkte sätta in en tryckvattenpump vilken model ska man ha räcker det om den ger 11l/min och ger 2,5bar ska ha den att spola av båten när man fiskat. Undrar även hur man lämpligast drar rören för inkommande vatten till denna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 30 Mars , 2008 Räcker säkert, men tänk på att pumparna inte är gjorda för konstant drift... Jag brände min pump i sommras efter att ha använt den under ca 10 minuter för att spola bort måsskit vilket kostade mig 2500 kr i en ny pump. Det var inte någon lågprispump som satt på utan svaret jag fick från Båt Accenten var att dom helt enkelt inte är till för det... Köp en billig länspump ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
biff 1 Postad 31 Mars , 2008 okay den som jag tittat på var inte så dyr så jag får prova med den. Hur brukar man koppla in den tänkte på inkommande vattten borrar man under vattenlinjen eller över och drar slang kanske finns det någon som har bilder? /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 31 Mars , 2008 Det finns ett special kit för att använda till att spola rent båten med. Finns på de flesta båt affärer och tillverkas av Johnson Pump. se länk: http://www.johnson-pump.com/JPMarine/products/watersystem/aquajet_washdown_kit.html Pumpen tåler att gå länge och har ett tryck på ca 5 bar. Har den själv och den fungerar bra. Om du har för lågt tryck så får du inte bórt skiten. Men det viktigaste av allt är att du inte kan använda tex en länspump för den har en tryckfallskurva som i princip inte ger något flöde vid 2-3 bars tryck. En tryckvatten pump till dricksvatten skulle gå att använda. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 31 Mars , 2008 Ska du ha den fast installerad vilket jag förmodar så får du borra/såga och montera en skrovgenomföring och en kulventil under vattenlinjen. Använd armerad slang från kulventil upp till pumpen och sätt pumpen ovan vatten linjen om det är möjligt men så närma inloppet som möjligt för att unvika tryckfall i sugledningen. Dra upp slangen i en sk svanhals om pumpen sitter under vattenlinjen. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
biff 1 Postad 3 April , 2008 Tack för tipset finns denna pump i sverige och vad kostar den? Om jag sätter en genomförning gängar man då på kulventilen direkt på genomföringen och sedan slang till pumpen? /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 April , 2008 Det är kass att pumparna inte håller. Då är motorn feldimensionerad. Det kan ta betydligt längre tid än 10 minuter att pumpa tankarna tomma t.ex. Vi har 200 liter vilket skulle ta nästan 20 minuter. Har förmodligen haft tur. Eller så är det handlaren som slapp en reklamation vilket alltid är trassligt. Som standardsvar vid reklamation kan det låta rätt. Fråga vid köp om det är lika dåligt då! Bäst att kolla databladen vad de tål för driftförhållanden. Gärna koll med importören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 3 April , 2008 Ja denna pump finns som komplett kit i Sverige. Köpte själv den i fjor och har kört hårt med den för att tvätta däck etc. Kommer inte ihåg pris men kolla med någon av de vanligaste tilllbehösraffärerna typ Hjertmans eller så. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
biff 1 Postad 3 April , 2008 Hej Per Jag har tittat efter den pump som du skrev om men kan inte hitta den i någon katalog. Var ska jag leta? /stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser