Christophe_d 0 Postad 29 Mars , 2008 Hej, Vad är bäst; tvätta båten först och sedan bottenmåla eller tvärtom? Om man först tvättar så är botten blöt och kanske finns tvättmedel kvar som gör att färgen inte sitter? Eller om man först målar och sedan tvättar kanske man fördärvar färgen? Hur brukar ni göra? Idag köpte jag också en spray-burk till bottenmålning av drevet. Hur brukar ni göra jobba med den? Räcker 1 burk? Christophe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 30 Mars , 2008 Åtminstone för mig så tar vår-rustningen mer än en dag. Jag brukar avsluta med bottenmålningen när allt annan är fixat; tvätt av skrovet, lagning av småskador i plasten, vaxning. Målning av drevet är väl mest en utseendefråga. Ska färgen sitta så får man slipa och göra rent ordentligt först. Jag brukar göra det hela lite översiktligt och sedan blåsa på lite drevfärg. Glöm inte att täcka omgivningen, sprayfärgsprickar blåser långt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crusier 0 Postad 22 April , 2010 Jag måste på och bottenmåla den nya båten. (Selco 18 cabin) Jag kommer köra i en sötvatten sjö med den.. Nåon som har tips på någon bottenfärg.. eller ska man bara åka till biltema och köpa en burk? http://biltema.se/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Bottenfarg-zinkbaserad/ ? Hur många lite går åt tror ni? Om jag ska på med polysester spackel på vissa ställen innan.. fäster botten färgen bra på detta eller MÅSTE jag stryka på ett spärr- och vidhäftningsskikt innan? Tag ställer frågan i detta forum för jag orkat inte starta ett nytt.. Det är så jobbigt att det redan finns 30000000000 forum inlägg att leta i varje gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 22 April , 2010 Till att börja med ska du inte använda polyesterspackel under vattenlinjen om du vill att det ska sitta kvar, det är epoxyspackel som gäller. Sedan ska du prima. Du kan anvädna vilken bottenfärg som helst i sötvatten, det fungerar säkert jättebra med Biltemas. Du klarar dig säkert med två burkar gissar jag, jag körde med tre på min Misil som var en segelbåt och hade köl. Senast ändrad av Peter_K | 22 april 2010 | 23:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 23 April , 2010 Jag har mina båtar i södra bottenhavet och har aldrig bottenmålat den plastbåt jag använder mest. Jag brukar skura av skroven med en skurborste på skaft då och då samtidigt som jag tar mig ett dopp. Om det är för kallt för bad har jag tagit upp båt på trailer och kört av med högtryckstvätt någon gång. Det är grönslick och havstuplaner som vill sätta sig på skroven. Träekorna brukar jag stryka med black varnish (stenkolstjära) under vattenlinjen mest för att förhindra röta. Ett val som jag har gjort, då jag tycker att bottenfärg är onödigt dyrt och jag känner att det inte är något besvär att hålla rent med manuell rengöring. Bara som ett tips. Hade jag ägt en större plastbåt (>8m) som ligger i djuphamn/ingen tillgång till manuell rengöring hade jag nog valt att bottenmåla. Ska du bottenmåla är, som redan sagts ovan, nogrann rengöring och reparation av skador ett absolut måste innan du målar. Det får inte vara för kallt i luften heller, då färgen annars inte härdar som den skall och jobbet blir bortkastat. Det går alltså åt några dagar. Följ instruktionerna på färgburken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djivbento 0 Postad 23 April , 2010 Jag brukade faktiskt måla precis på vatten linjen när jag tar upp båten på hösten. Då ser man verkligen vart den går eftersom skiten sitter där. Sen gör jag en grovrengöring under och över vattenlijen. Samt ev. i båten också. Kollar eventuellt om man har några sprickor, eller om det läcker vatten någonstans. Markerar dessa, för att sedan ta tag i resten på våren. Dels för att om det har varit sprickor, så gör det nog bara båten gott om den får torkas ur ordentligt under vintern. Sedan är man (jag) mer sugen på att mecka båt i vårvärme, än att stå ute i höstrusk. Så när våren kommer, så tvätt igen. Brukar köra med bilschampo, sedan blir det lite rubbing/aotosol på de värsta skitfläckarna. Sedan polerar man upp kajutan, och avslutar med att bottenmåla. Och tänk på det där med färgen, att måla båten vid minst 15 Den blir ruskigt trögflytande annars. Plus att som tidigare talare sa, den härdar inte riktigt som den ska... Sen e det bara att knuffa ner jollen tillbaka där den hör hemma och hoppas på att den är sjöduglig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crusier 0 Postad 27 April , 2010 Okaj bra då vet jag att jag ska köra med epoxi.. Skrovet är väldigt ojämt och jag skulle vilja jämna till det. Det sitter ungefär 40 års bottenfärg på vissa ställen som sitter som berget, och på vissa ställen sitter de lika tjockt med färg fast den flagnar direkt bara man petar på den. Det gör ju att hela skrovet blir extremt ojämnt under till. Hur skall jag gå till väga? Ska jag slipa ner allt och spackla upp ytan? Vad händer då om jag spacklar med epoxi över bottenfärg som sitter som berget. Hur hårt vågar jag gå på med slipen? Jag vill ju gärna inte paja gelcoaten eller vad det heter, vad jag har förstått? Hur har/skulle ni gjort? Är tacksam för alla svar. /Crusier Hur lägger jag upp bilder.. eller måste jag länka? Senast ändrad av Crusier | 30 april 2010 | 19:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser