Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Stoney

VP100b, B20 och urkörd propellerkil

Rekommendera Poster


Hejsan,
Har precis skaffat båt med ett 100b drev (B20) där propellern fick sig en känga i höstas så att kilen som skall sitta i axeln för drevet trillat ur.
Min fundering nu, går det byta kilen, eller måste jag byta hela axeln (eller än värre...)?
Vart hittar jag lättast delar (någon som har lite delar över?)
 Vad bör jag tänka på?
/Stoney 
 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trode jag bifogade en bild..
Lägger den här i stället om det inte går nu heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är väldigt tveksam till att den delen ens finns kvar som reservdel. Har suttit och kollat lite sprängskisser men kan inte ens hitta att det ska vara ett spår med en kil där.

 

Har själv ett 100A-drev men är ju inte riktigt samma sak. Men där sitter ju bara propellern fast med brytpinnen. Vid närmare eftertanke så fattar jag inte varför man ska ha en kil att trä på propellern med, då går man ju miste om vitsen med brytpinnen och skulle propellern ta stopp så slår det ju stopp genom hela drivlinan till motorn om inget går sönder innan dess.

 

Skiss på 100B underhus http://www.marinepartseurope.com/PentaPictures1000/2596.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också kollat lite på sprängskisser, och får det inte att gå ihop.
Kan det rentutav vara så att säljaren talar i nattmössan, och bara ser att något saknas och propellern inte ser kul ut efter stenen?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har ett 100 B drev och där finnes ingen kil.På mitt drev finnes en rund stålpinne som går igenom propellernavet och axeln. Någon annan variant har jag aldrig sett.M.V.H Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Mitt tips är att ta kontakt med något företag som sysslar med valsar.Typ reperationer eller service.Har jobbat som Hyvelställare tidigare och där fanns sådna kilar du är på jakt efter på matarvalsarna.

Tex mk -service i halmstad,eller waco

DOCK hade jag nog försökt att tillverka en ny kil själv.= Billigare

Kolla så din Propelleraxel inte har krökt sig !

Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen kil till propellern. Det finns ju inget

kilspår! Propellern låses med pinnen,och inget annat.

Det finns en kil, till kugghjulet i andra änden av axeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jo, jag ser på sprängskisserna att det inte borde vara något spår där, men kolla min bild ovan så ser du att det finns på mitt.
Förmodligen någon som labbat lite mycket.
Axeln är rak och fin, så det blir nog till att skaffa en ny propeller med normal brypinne.

Gäller bara att skaka fram vad det borde vara för propeller, värkar som föregående ägare trodde att den var skräp.
Så.. har någon vetskap om vad det BORDE vara för propeller på en B20 100b, för en 6.4*2.2 meters DC så vore jag tacksam\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-surprised.gif\ border=\0\ alt=\Surprised\ title=\Surprised\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem att få tag i en kil till din axel. Den finns kanske inte som orginal. Hör med företag som säljer elmotorer och liknande. De sitter på elmotor axlarna och andra axlar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu någon skulle läsa denna tråd i efterhand kan jag upplysa om att säljaren hade talat i nattmössan. Finns iofs ett kilspår på min axel, men inte sjutton skall det vara någon kil där.

100B drev har normalt bara en brytpinne, och väl jag fick på en propeller brytpinne plastkon saxsprint så puttrade drevet felfritt under några veckor.. sen fick jag andra problem med drevet men det får bli nästa tråd till våren..

Funderar på att gå igenom hela drevet, eller låta någon göra det om det nu är värt det.
Ett så gammalt drev kanske inte är värt besväret ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har ett 100a drev. Och efter vad jag har hört så är ett fungerande 100 drev väl så bra som vilket som helst, Jag har varit inne på att byta drev för att få ett modernare ,men varför om drevet fungerar, Kostar bara en massa pengar. Ska du byta till säg ett 280 drev så kostar de ca:10,000 och sen en hel del jobb på det, och sen vet man ju inte vilket skick som det nya drevet har. men visst är ditt drev helt skrot så... M.v.h Urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också 100-drevet fungerar bra ihop med B20:n. Har bytt lite lager och packboxar i mitt o tycker det är värt att underhålla. Är lätt o hitta delar till skapliga priser och inte så svårmekat (lite tumnycklar bara). Skölden till mitt har trasiga infästningar men hittade en begagnad för nån hundring som efter lite bläster och lack lär vara som nytt.

Har haft funderingar på annat drev men finns egentligen ingen mening med det som jag ser det. Vore ett 280T drev eller så för att få trimen men då känns det som det ger mer att jaga upp en annan båt. Sen är ju 100-dreven designmässigt mer atraktiva än en kantiga 200-stackarna, men e nog bara jag som bryr mig om den detaljenSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för de svaren, nu känns det mera motiverat igen att gå igenom drevet och se om man kan få liv i det.

Sista problemet är att pinnen som går genom axeln i övre genomföringen verkar ha get med sig, så drevet slirade illa när jag försökte lägga i växel. Skall välla inte vara hela välrden att fixa då jag har ett reservdrev liggande. Tur man hade en liten utombordare också ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...