Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Briggen

Brytarlöst tändinställning

Rekommendera Poster

 

Har en vp aq250 (B23) och ska byta till brytarlöst Ignitor (köper av BM Classics). Efter bytet ska väl tändningen justeras, eller? En gång för alla liksom.

 

Nu undrar jag: Ska det göras på tomgångsvarven på denna motor?????? Eller ska det ske på högre varvtal (tycks ha läst det här på MG).

 

Enl BM Classics ska tändinställningen göras enligt verkstadshandboken. Men i den hittar jag ingen utförlig instruktion.

Dock står det under Tekniska data ang tändinställning för aq 250: 

A) Grundinställning 10 grader f.ö.d (0-900 r/min.

B) Stroboskopinställning 23-25 grader f.ö.d (4400 r/min).

 

 

Är det ngn som kan bringa reda i detta med varvtalen!!!!!

 

Och hur görs tändinställningen rent praktiskt?

 

Blir visserligen en verkstad som göra det, men vill veta i alla fall hur det ska göras för att det ska hanteras på rätt sätt.

 

mvh

Anders

 

 

Senast ändrad av Briggen | 29 mars 2008 | 19:34

 

Senast ändrad av Briggen | 29 mars 2008 | 19:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inga konstigheter, Har man inte tummen mitt i näven så fixar man bytet från brytare till ignitor själv busenkelt.

 

Det som man gör är att koppla på stroppet på ettans tändkabel och starta motorn finns ett märke på remskivan och en skala med streck på blocket 5,10,15,20,25 grader.

Man lyser med lampan på remskivan när motorn går på tomgång ca 900 r-min då kommer strecket på remskivan att stå still vid det gradtalet som tändningen står på.

Behövs det just. så måste man lossa fördelaren och vrida den så man hamnar runt 10° Detta är grunden och är inte så viktig på en båtmotor, det viktigaste är att förtändningen hamnar rätt, så där är det till att varva upp maskinen till 4400 r-min och kolla om tändningen ändrar sig till 23-25° .

Om man inte riktigt når dit så går det att offra några grader på grundläget. Men först ska man kolla att fjädrar och vikter i fördelaren fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bockar och bugar. I o f s fixar jag monteringen av Ignitorn, men det är tändningen som jag ska ta hjälp med, nu när skutan ändå är inne för en del annnan service.

Det blir med andra ord att varva upp motorn till 4 400 varv. 

 

Om man direkt når målet 23-25 grader - kan man då utgå från att vikter och fjädrar i fördelaren är helt OK? 

 

 

 

  

 

Senast ändrad av Briggen | 29 mars 2008 | 21:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Om man direkt når målet 23-25 grader - kan man då utgå från att vikter och fjädrar i fördelaren är helt OK?

Är det någon som vet?

 

Mvh Ekke - med en eventuellt kass fördelare :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stötte på ett problem vid monteringen, medföljande kablar mellan spolen och fördelaren var 30 cm för korta. Spolen sitter längst akterut på aq250.

Enl BM Classics så kan man förlänga dem - inga bekymmer...

Men frågan är vad som händer med motståndet.

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motståndet kan du bortse ifrån. Ignitor (eller brytarspetsen) fungerar som en strömbrytare som vid givet tillfälle ger signal till tändspolen att skicka iväg en gnista. Gnistan går därefter genom tändkablarna via rotorn, som avgör vilket stift som ska få gnistan, till respektive tändstift. Skillnaden mellan Ignitor och en brytarspets är att brytarspetsen fungerar som en mekanisk strömbrytare, medan Ignitor har elektronik som styrs av en magnet (sitter i den runda ringen som träs över axeln).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...