Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
jonek

Vattensmörjning av axellager

Rekommendera Poster


Jag ska byta axellager på min Compis 28 (motor Yanmar YSM8) och min båtmotorreparatör tipsar mig om att jag förutom bytet borde borra ett hål genom skrovet och vidare igenom axelhylsan, montera ett litet metallrör från skrovet och in till axelhylsan. Det känns ju alltid lite jobbigt att borra hål i skrovet under vattenlinjen. Hur gör man detta på bästa sätt? typ av tätning? typ av rör?

 

Det gamla axellagret var också vattensmort, men kanske släppte in mer vatten mellan axeln och lagret. Det nya hålet gör alltså att man även trycker in vatten från andra hållet till lagret.

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför du ska borra ett hål?!!

Det ska fungera ändå.

Vad skulle fördelen vara med vatten från två håll?

Annars - köp ett vattensmort lager som klarar sig utan hålet, dvs handla av någon annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du har ett cutlesslager monterat inne i axelröret. Och ett cutlesslager skall alltid ha en god tillgång till vatten på bägge sidor av lagret.

 

Tanken är att få bort luftfickor och försäkra sig om en god vattencirkulation genom lagret.

Så skall det alltid vara gjort på båtar med cutlesslager. 

 

I exempelvis min båt är det inte med ett rör utifrån utan en slang som är ansluten på själva packboxen inne i båten och som i orginal gick till en egen liten genomföring med avstängningsvengtil. Detta har jag numer plastat igen och istället anslutit slangens ända till en förgrening på motorns kylvattenintag.

 

Men frågan är om det inte är enklare att göra precis som din reparatör säger. Skaffa ett kopparrör med 3-5 mm innerdiameter, borra ett hål genom skrov och axelhylsa så att du hamnar precis framför cutlesslagret och pressa och limma in kopparröret med epoxy.

På vissa båtar brukar man montera en liten näbb motsvarande dem som brukar sitta över ankarboxens dränering för att inte vatten från bogvågen skall tryckas in i boxen.

Men här vänder man näbbens öppning framåt så att man trycker in vatten genom lagret och får en garanterat god smörjning.

 

Senast ändrad av Eilean | 03 april 2008 | 14:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tro att du skulle behöva borra och leda in vatten till lagret förutom det som tränger in bakifrån via räfflorna i gummit. Jag har ett cutlesslager i akterkant på axelhylsan och en vattensmord axeltätning (Black Jack) inombords som smörjs av det vatten som står i hylsan. Den tätningen har hållit tätt i 930 h och klarar förmodligen en säsong till.

Om det gällde en båt som gick fortare, tio-tolv knop eller mer kan man kanske tänka sig att det kunde uppstå någon form av ejektorverkan som sög ut vattnet ur hylsa och lager. Alltså, det här är bara vad jag tror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxat ur utbytesanvisningar för cutlesslager;

 

Cutlass Bearing & Prop Shaft Replacement

A. J.  Matthews, Ay Mon, #605

First make sure that the stern tube is in good shape and that you don't have slop between the bearing and the tube. The Cutlass bearing should be snug in the tube with no play.

If there is play, you will need to build up the interior of the stern tube with epoxy. After cleaning away the deposits, use the old cutlass bearing as a mold or base, cover it with some lubricant then use epoxy to fill the voids within the stern tube (inject with syringes or apply the epoxy to the outside of the cutlass. The lubricant will keep the epoxy from curing on the old cutlass -- Don't go crazy with the lubricant or the epoxy.  Less is more here.)  Make sure you leave the attached shaft in place, as this will insure the proper alignment for the cutlass bearing.

If all is well, take a good look at the set screws in the stern tube. If the set screws are loose, drill this area out and fill it with epoxy, using your old cutlass bearing as a backer with a coating of lubricant (WD 40) so the epoxy will not stick to the old cutlass.

Once the epoxy is cured, drill and tap to the thread size of the new screws and insert the new cutlass bearing into the stern tube. Leave at least 1/8 - 3/16 of an inch sticking out of the stern tube, so you can get a wrench or channel locks for future removal. Then mark the cutlass bearing with a pencil or marker in order to drill dimples into the sides of the cutlass bearing which will line up with the set screw holes. This will keep the cutlass bearing from turning with the shaft.

I used Allen screws for my set screws. The former owner used hex head bolts.  Also, some tritons were fitted with half cutlass bearings, as opposed to the 3 1/2 in long bearings that are proper. You may save some money or work replacing a half bearing, but you will loose in the long run. I pay about $22.00 for my cutlass bearings. compare that to having a new shaft machined!

Lastly, you may consider drilling some angled holes into the stern tube fore of the cutlass bearing. These holes (angled forward) will provide a constant source of water over the surfaces of the cutlass bearing which will reduce friction and wear.  Use a 1/4 hole, 5/16 if you must. Put the hole(s) on both sides of the stern tube about 1 1/4 forward of the leading edge of the cutlass bearing (that would put it about not more than 4 3/4 of an inch from the aft end of the tube. angle them in about 30-45 degrees.

Play with the angle and location before you drill. 

 

Senast ändrad av Eilean | 03 april 2008 | 18:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå Eilean har helt rätt !!!!!

 

Det skall vatten in i lagret. Själv har jag en nybyggd båt, kom från varvet förra året och det är precis som Eilean beskriver det. En liten skrovventil med kulventil och sen slang upp till lagret. Det finns anslutning för slang på lagret så det är enkelt. Det skall vara en skrovgenomföring med sil. En sådan som är droppformad och den skall vändas så att spetsen på droppen pekar framåt så att det bildas en skovel som drar in vatten.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vattensmorda cutlesslager som Capella tillverkade till för en månad sedan åt mig frågade jag speciellt om ifall det behövdes någon form av tillförsel av vatten för smörjning, och svaret var nej, så fort båten hamnar i vatten får du in tillräckligt i hylsan via den minimala springan mellan lager och axel. Lagret är ett helt slätt tillverkat i delrin. De borde ju veta kan man tycka, men det borde naturligtvis inte vara sämre med mer vattentillströmning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...