Rogwan 0 Postad 29 Mars , 2008 Om man ska ha en jolle ska det då vara, en gummi eller en i plast? Vad är bäst om den ska släpa efter? Vill ha den till både nytta och nöje, och eventuellt med en liten snurra på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 29 Mars , 2008 Har själv en STEADY 320 som jolle, ser ut som en gummibåt men är av plast. För att roa ungarna har jag satt på en 15 hk = 20-23 knop. Fungerar perfekt när man måste åka 2-3 distans för att handla och är otroligt sjösäker.. Den är även lättrodd.. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikKarin 0 Postad 21 April , 2008 Funderar på att skaffa en smidig liten jolle som tar 2 vuxna. Har idag bara en liten som vi pumpar upp varje gång den ska användas... Tips på lämplig jolle (roddbåt)? /Karin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 21 April , 2008 Kolla även här. Achilles-jollar Achillesjollarna görs i Hypalon vilket håller i Medelhavet. Återförsäljare i Sverige för bl.a dessa jollar är: Bergshamra Varv AB Pl 2436, 76010 Bergshamra Tel: 0176 - 26 20 68 www.bergshamravarv.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 21 April , 2008 Vi är otroligt nöjda med vår Zodiak gummijolle. Den har uppblåsbar durk OCH köl vilket gör att den faktiskt går att ro också vilket kan vara knepigt i gummijollar. Dessutom gör kölen att den är lätt att ha på släp, den ligger fint i kölvattnet. Med en 8 Hk bakpå planar den med oss två i ( ca 160 kg). Gummijollen har den fördelen att man inte måste vara försiktig när man lägger till vid båten eller bryggor, den är en jättefender helt enkelt. När vi gör längre överfarter över sjön tar vi ur luften och då blir den ett lite paket att surra på försdäck. Den är lätt (28 kg tror jag) Den är toksäker, kantring är svårt tom om man vill. Det finns många typer av gummijollar i olika prisklasser, Zodiac tillhör inte de billigare men kanske finns det numera fler som har uppblåsbar köl och durk. Senast ändrad av ciaraud | 21 april 2008 | 11:51 Senast ändrad av ciaraud | 21 april 2008 | 11:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 21 April , 2008 Skall den alltid släpas är en hård (helst med kapell) att föredra. Ett gummi kan lyfta och slå runt i hård vind om man har otur. Men till havs skall man inte släpa jollar överhuvudtaget. Då måste man vara säker att den hårda jollen går att stuva på t.ex fördäck. För givna yttermått blir gummit mycket trängre och är hopplös att ro. Gummit tar lättare ombord stänk och sjö, men är naturligtvis långt säkrare vattenfylld och är lastdrygare - om man får plats. Jag har erfarenhet av bägge (Pioneer 6 i halvhård plast och Suzumar 2,3) och om jag skulle köpa nytt igen är jag faktiskt inte säker vilket det blir. Plastimos jollar i halvhård ABS med hjul verkar vettig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 21 April , 2008 En risk när man köper gummijolle är att man köper en för liten. Yttermåtten bedrar helt enkelt ögonen och det är svårt att förstå hur en jolle som var så stor i affären kan vara så liten i sjön. Jag var väldigt tveksam när vi köpte vår, 285 cm, skulle vi verkligen behöva en så stor. Svaret är otvetydigt ja. Visst kan den lasta många - i mycket lungt väder när man kan sitta på pontonerna, men är det lite busväder ska man sitta på durken och då får inte många plats. För oss som brukar vara två, ibland 3 är den dock perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 April , 2008 När min gamla pionierjolle tog helt slut (den var egentligen slut redan när jag fick den men med svetstråd och annat reparationsmatrial levde den på övertid en 10 år) var jag i valet och kvalet vad för slags jolle jag skulle ha. Bytet av jollen sammanföll med att jag bytte från L32 till Storfidra och valet blev en gummibåt på 2,1m med uppblåsbar durk. Att jag valde en sån liten båt berodde på att jag vill kunna få plats med den på fördäcket, men jag aldrig bemödat mig att lyfta upp den hitills. Har skaffat ett kapell över gummibåten som hindrar att vatten skvätter och regnar in och jag har den alltid på släp. Har hänt en gång när jag seglade över Laholmsbukten i en sydlig kuling att gummibåten slog runt och la sig upp ock ner. Kunde med visst besvär vända den rätt igen. När den låg upp och ner fungerade den mycket bra som drivankare och tack vare kapellet fick lag inte in nån större mängd vatten. I regel så seglar jag själv, då är den rätt ok. Har jag en passagerare med mig i gummibåten, blir det lite bökigt att ro, då jag har långa ben. Så är man oftast fler personer så skadar det inte med större. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser