Styrman 1 Postad 29 Mars , 2008 Skulle vara intressant att veta vad ni tycker om utvecklingen i gästhamnarna idag ? Jag tar ett litet exempel av vad som hände oss i Gullholmen förra året. Vi kom in på förmiddagen och fick en plats. Senare på eftermiddagen under tiden vi var på museumbesök så hade det blivit ganska så tjockt med båtar. Vi hade en båt akter om oss med peket inne i våran sittbrunn och den båten i sin tur hade en annan båt akter om sig med ankaret ute. Jag frågade min båtgranne varför han inte lade sig längs med en båt som ligger vid bryggan, svaret blev att hamnvärden hade anvisat om att lägga sig akter om oss med ankaret ute. Givetvis så skulle samtliga besättningsmedlemmar gå förbi våran sittbrunn och titta ner mot oss. Inte speciellt roligt, men vad gör man vid en brand tex när det ligger ett flertal båtar som vi gjorde ? Vi var inte ensamma om detta, vi hade ca 6-7 båtar vid sidan om oss. Jag fick tag på hamnkapten och frågade honom om inte detta var lite extremt att jag skulle behöva ha ett peke i min sittbrunn ? Svaret blev att alla båtar måste få plats både på längden och bredden. Ungefär samma svar fick jag från båten akter om oss. Det slutade med att vi bestämde oss att fortsätta resan till Björholmen på Tjörn, där goda vänner lånade ut en plats. Men ni skall veta att han som tyckte att allt var okej var inte så glad eftersom hans båt blev språngbräda istället för våran. Hur långt får det gå innan någonting händer som man inte har kontroll över ? Tänker i första hand på brandrisken ? Hamnavgifterna blir dyrare och säkerheten blir mindre. Har jag fel ? /Styrman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 29 Mars , 2008 Det känns som om det bara är inhöstande av pengar som gäller... säkerhet mm blir åsidosatt, det har t o m tagits upp i press om att det förhåller sig på detta livsfarliga sättet... Det är likadant i Lysekils, Bohus-Malmöns, Kungshamn m fl gästhamnar... Några av hamnkaptenerna säger sig inte vilja stoppa intag av båtar då de vill att alla skall bli nöjda och ha en plats över natten... kan iofs förstå resonemanget, men de måste ändå börja se till säkerheten också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 29 Mars , 2008 Är det inte dags att försöka utbredda hamnarna i den mån det går ? Har själv sett att många av hamnarna har potential till detta. Vilket bök det blir varje gång den första båten lämnar raden.Men däremot vet vi inte vad som händer om en båt börjar brinna. Iofs händer det inte ofta, men om det händer och folk inte är ombord på båtarna ? Sedan har inte i alla fall jag någon lust att betala dyra hamnavgifter när folk trampar förbi eller över där vi sitter. Hellre naturhamn eller ankaret på svaj. Jag vet att många tänker som att har man en dyr båt så har man i regel pengar till att betala dyra hamnavgifter till vilket pris som helst. Men vad är det vi betalar för ? Ingår inte säkerheten där ? /Styrman Senast ändrad av Styrman | 29 mars 2008 | 18:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 29 Mars , 2008 Jag tror att det måste till utbildning och ansvarsbehörigheter för att bedriva betalda gästhamnar, dvs utsedd namngiven ansvarig vad gäller säkerheten som i sin tur måste utbilda hamnvakter. Så länge båtägarna har betalt hamnavgift och inte får säkerhetsföreskrifter för gällande hamn så är hamnkaptenen ansvarig! Då kanske vi får ut lite säkerhet från hamnavgiften. I Stockholms skärgård så upplevs det in inte så markant då skärgården är större. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 29 Mars , 2008 Ja, personligen kan jag tänka mig att hamnarna kvalitetsäkras och då måste även säkerheten ingå. Skulle tro att det kommer att bli så. De flesta företagen är inne på det idag så varför kan det inte vara så i privata och kommunalägda gästhamnar ? Bygg ut, och kvalitetsäkra är mitt råd i dagsläget. /Styrman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 29 Mars , 2008 Lite väl extermt. Jag själv tycker att sjömackarna i hamnarna är under all kritik på vissa håll. De har bara säsong runt midsommar och till auguti. Och endast öppet vardagar mellan 12-16. Däremellan får man ringa ett journummer och bestämma en tid (oftast inom 1-2 tim) Lite mer service måste man väl ändå kunna begära? Sätt i alla fall kortautomat så man kan tanka när man vill och behöver Senast ändrad av WaterWolf | 29 mars 2008 | 19:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 29 Mars , 2008 Hej, vad tycker du är extremt ? Allt som är till det bättre för oss fritidseglare för motor och segel gäller, personligen tycker jag att det känns skönt att komma in i en hamn där det är ordning och reda. När det gäller tapparna så är dessa oftast knutna till större oljebolag, och dem i sin tur är med sannorlighet kvalitetsäkrade. Brister finns säkert, och då är det bara att göra en anmälan till bolaget. Öppet tider är tyvärr inte lätt att råda bot på i enskilda fall :-(. /Styrman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 29 Mars , 2008 Behandlingen av paret i Gullholmen. Lite respekt får de ändå ha till gästerna och inte packa in dem hur som helst. Då blir det bara som i detta fall, de flyttar någon annanstans. Jo, får väl skriva in och klaga till bensinbolaget eller gästhamnen i fråga, För de borde väl ändå vilja ge den service båtägarna behöver Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 29 Mars , 2008 Okej, paret var vi. Efter denna tur så har vi bestämt oss för att inte angöra Gullholmen mer. När det gäller tappar så borde vi gemensamt protestera mot både priser och öppet tider. Jag tycker att vi betalar alldeles för högt pris när det gäller både disel och bensin. Och allt snack om skatt tycker jag kan ingå i fördyrad drivmedel och hamnavgifter. /Styrman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 29 Mars , 2008 Bra val. Och håller med dig till punkt och pricka på resterande... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 29 Mars , 2008 Det är tydligen skillnad på väst- och ostkusten, här på ostkusten känner jag inte igen problemet, men ligger mest i naturhamnar. Neråt Oskarshamn och söderut blir det väl oftare gästhamnar men inte så som det beskrivs ovan.Tycker det är fint på västkusten, brukar ta kajaker på biltaket och köra ner över en helg och bo på hotell eller camping, men efter att ha hört bekanta som tillfälligt seglat på västkusten och berättat ungefär samma historia som trådskaparen så skulle jag inte kunna tänka mig att ta med båten dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 29 Mars , 2008 Tyvärr, så är det inte alltid så enkelt att angöra vissa hamnar och räkna med en plats. Men jag har en undran hur kommunerna har tänkt att lösa denna tillflödning av gäster i hamnarna, statestiken visar att alltfler nordiska båtar besöker oss framförallt i bohuslän. Även fler svenskar köper båtar idag. Hur bemöter man denna tillströmling med plats och säkerhet i behåll ? /Styrman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 29 Mars , 2008 Eftersom utrymmet är begränsat av naturen finns det väl bara en lösning, höj priset rejält!Så kanske det finns resurser att skapa ordning också. Trist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 29 Mars , 2008 Det är inte lösningen! Alla har vi väl rätt att ta del av ett fantastiskt sätt av att njuta av livet. Förr eller senare måste alla angöra hamn. Naturhamnarna är även dessa begränsade. Norra Bohuslän är ett typiskt exempel på trång när det gäller hamnar, de flesta flaggor du ser är inte svenska. för min egen del kommer jag att köra söderut. Priset höjs hela tiden men blir servicen och säkerheten bättre ? Senast ändrad av Styrman | 29 mars 2008 | 22:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 29 Mars , 2008 Lider med er på västkusten, håller med om dina synpunkter men tyvärr gissar jag att det blir värre. Jag hade nog sålt båten och skaffat mig en annan sysselsättning. Har du provat alpvandringar? Rekommenderas varmt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 29 Mars , 2008 Tack min vän, jag har provat det mesta, men sjölivet har varit mitt bästa sedan ungdomen. Jag började arbeta till sjöss när jag var 16 år, köpte min första fritidsbåt när jag var 18 år. Idag många år senare trivs jag fortfarande som fisken i vattnet. Havet ger frid ! /Styrman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser