Propellen 0 Postad 29 Mars , 2008 Finns det någon kunnig som kan tipsa mig hur ofta och hur man går till väga med impeller byte på en Yamaha 40, 83:a?Tacksam på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 29 Mars , 2008 Hej, Personligen byter jag impeller var 3:e år på min utombordare men ofta håller impellern längre än så men jag vill inte chansa. Hur man byter vattenpumpens gummi-skovelhjul (impellern) är hyfsat enkelt om man får loss växelhuset. Kolla först om växeln skall vara i neutralläge (brukar det vara på de flesta). Om nån bult som håller växelhuset sitter genom eller under trimfenan så notera hur trimfenan sitter (märk upp dess läge) så du kan ställa den i samma läge när du sätter ihop allt. 1. Lossa alla bultar som håller växelhuset. 2. Dela på växelstången där man skall göra det. 3. Sänk ner växelhuset. 4. Lossa vattenpumpshuset och byt impellern. Byt även alla packningar och gummibussningar i vattenrörets ändar (röret mellan vattenpumpen och motorblocket). Kolla noga hur allt sitter innan du tar isär så du kan få tllbaka allt korrekt. Det finns s k impellerkit där allt nödvändigt ingår (packningar, impeller osv) som behövs vid bytet. Ihopsättning sker i omvänd ordning. Var noga att vattenröret blir rätt monterat så det blir tätt i bägge ändar. På en såpass gammal motor som din kan du råka ut för problem med fastärgade bultar, drivaxel som har rostat fast uppe i motorn så det är ej helt säkert att du får av växelhuset vid första försöket. Sprängskisser på din motor hittar du på Ishopmarines hemsida: http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=1&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&pCode=A0000002&path=YAM~A0000002&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= Visserligen är den älsta Yamaha 1984 där i listan men jag skulle inte tro att det är nån skillnad på 40 hk -83 och -84. Kolla på Lower drive, Gearcase el liknande för att se sprängskiss på växelhuset och vattenpumpen. För att se växelstågen brukar man få kolla på sprängskiss på riggen eller under motorkåpan beroende på var växelstången delas (på Yamaha 40 sprängskissen hos Ishopmarine verkar det vara under rubriken Control Engine du hittar Connector, Shift rod dvs kopplingen där växelstången delas). Alternativt ställe där det finns sprängskisser är Yamaha USA,s hemsida (bak till och med 1984): http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx Bilderna är lite bättre där och man kan zooma in mer och se detaljer bättre där. Impellerkit kan du säkerligen köpa hos t ex Marinshopen (även postorder) om du inte har nån lokal Yamahahandlare på orten. /Bo Senast ändrad av bossee | 29 mars 2008 | 15:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Propellen 0 Postad 29 Mars , 2008 Tusen tack Bossee för ditt proffsiga svar, jag ska följa dina instruktioner. Hör av mig på sidan och talar om hur det går./Propellen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser