Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Gäst Olle

Volvo Penta Aq151

Rekommendera Poster

Gäst Olle

Hej Har en Volvop Penta AQ151 med 290-drev Idag när jag var ute och åkte så av okänd anledning är nu tomgången ca 2 000 rpm !!!! Är det någon som vet vad detta kan bero på så är jag tacksam för svar :-) Mvh Olle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej skit i spjäll huset eller tomgångs ventilen ops är lite osäker vilken motor du har o vilken förgasare ?=???? skriv mer så kanske jag kan hjälpa dig mvh joakim ps ha en bra båt sommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst linus

du måste göra rent förgasarna troligen. är det något annat så har av dej till sjöholms marin. 0703-464298 MVH linus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon vacuumslang kan ha gått sönder så att den tar tjuvluft. Kolla slangar och anlutningar. Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två möjligheter, endel har din gaswire fastnat, så att den gasar på hela tiden, eller så har någondera eller båda spjällaxlarna fastnat. Tippar nog på det första, att din gaswire krånglar. Var försiktig med att sätta i växeln då motorn varvar 2000rpm, det kan söndra kopplingen SNABBT ! På AQ151 finns inga vacumslangar, så det behöver du inte tänka på. Ja, med lite eftertanke, så finns det en möjlighet till, men den är ganska osannolik, insugsgrenrörspackningen mellan toppen och insuget läcker.... men det brukar inte hända på dessa motorer. Men som sagt, jag lägger mina pengar på att gaswiren har kärvat fast, det räcker redan med 1-2mm, så är det kört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...