Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
BennyBanan

Märka närgågna motorbåtar

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa mig en paintball-pistol med knallröda skott till sommaren. Ska bli kul o märka de vårdslösa motorister som kommer för nära. Det blir ett stort rött märke på skrovet där man träffar. Kul sen när man kommer in i hamn o ser någon som håller på o skrubbar bort allt det röda.  Hehe.

Den alltid lika ödmjuka BB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid trevligt att TRÄFFA andra.

Men det blir mycket arbete för DEJ att tvätta rent båtarna DU träffat.

post-571-1394235406,4132_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vI LÅG DÄR OCH SEGLA I LUNG OCH RO OCH HADE PAINTBALL KRIG MED VARANDRA NÄR MOTORBÅTEN KOM I HÖG FART ALLDELES FÖR NÄRA. AV SVALLET GUNGADE MIN BÅT SÅ MYCKET SÅ ATT ETT SKOTT GICK AV. O VILKEN BRA FÖRLARING . Du var köper man dessa vapen.

Senast ändrad av nirilli | 29 mars 2008 | 15:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SKULLE INTE REKOMMENDERA DETTA TILL NÅGON!

Ett vapen är ett vapen är ett vapen - aldrig rikta mot någon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår vad menar, det gäller i övriga fall av vapen men inte paintball. Paintball spelar man för att träffa andra, det är helt ofarligt(förutom ögonen).

Tyvärr tror jag det där med paintball är en dålig idé då det skapar mer problem än vad svallet orsakar, men det låter kul. Balonger med såpa är bättre, då dessa gör att däcket blir såhålt och inte går att tvätta bort med sötvatten.

MVh

Carl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad duktiga ni seglare är....

Ni kryssar aldrig i trånga sund...

Ni slår aldrig framför stäven på en motorbåt...

Ni förorsakar inga olyckor,eller tillbud..

Ni är helt enkelt så bra att bara ni skulle få färdas på havet..

Perra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla som åker segelbåt är havens änglar.

Alla som åker motorbåt är havens jävlar.

Positiv inställning

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att vi kan släppa den här diskutionen som Benny Bannan har dragit igång, skärgården är för vacker för att vi skall sitta och reta oss.

Körde själv Båt 4-an i sommras med en bra stämning bland alla sorts båtar, kanske för att segelbåtarna hade en bra vind i seglen dvs seglar man med segel och bra vind så gör vågorna inget.

Så upp med seglen så blir problemet löst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk att dom fått uppkoppling på internet på Säters sjukhus. För om denna person springer lös så har psykvården misslyckats igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ödmjuk, då kommer jag tänka på en annan men han har inte BB utan BK

Vår allas ödmjuke Bert Karlsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

äöumm, försöker lösa ett marint korsord. Lodrätt 1. Ödmjuk , 7 bokstäver. Ringhede är en för mycket. Förslag ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är detta med närgångna motorbåtar ett västkustproblem?
På ostkusten (Sthlm och neråt) har jag aldrig tänkt på det. Har man segel uppe så krävs det bra mycket motorbåt för att det ska gunga så det blir jobbigt. Minst en Vaxholmsbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja sluta upp med detta trams. Nu kommer det alltid finnas dem som gillar fartåk och andra som gillar segling. Detta gäller detsamma för bilar, en del gillar stora stadsjeepar andra föredrar små miljövänliga bilar. Nu är det som det är och alla måste respektera vad dem än väljer. Gå över till varandra i sommar och bjud in på ett par kalla öl. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får du plats med en paintboll-pistol i din optimistjolle Benny?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det trams emellanåt. Jag glömmer aldrig den 40 fots motorbåt vi mötte med fulla segel. Vi var på sydlig kurs från Marstrand, höll stadig kurs ända tills jag såg att motorbåten inte girade, ungefär 1-2 kabellängder var kvar och jag girade åt styrbord, motorbåten gjorde detsamma fast åt babord. Jag sa åt min fru var beredd att hoppa i sjön, eftersom båten i fråga hade en väldigt hög fart. Det var ca 15-20 meter kvar till kollision och båten girade babord. Vi kände oss helt matta medans vi såg ett leende par susa förbi. Det enda jag önskade mig för stunden var en videokamera.

Idag har jag gått över till motorbåt igen, men inte för den skull utan mer för det praktiska. Tänk vad allting hade blivit så mycket enklare om vi följde sjövägsreglerna och tog hänsyn till varandra.

/Styrman

Senast ändrad av Styrman | 30 mars 2008 | 15:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Navigationsvarning?
En gång, när jag återigen nästan blivit dränkt av en passerande motobåt, skrev jag till myndigheterna och frågade: Får jag gå ut med en navigationsvarning på VHF om en motorbåt passerar mig utan att ta tillbörlig och nödvändig hänsyn? Svaret var att man fick göra det.
Efter detta svar har jag funderat på att skaffa en VHF. Problemet med en navigationsvarning, Hänsynslös motorbåt på väg .... , är att i efterhand kunna visa för myndigheterna att framfarten var hänsynslös. Här kommer ord att stå emot ord. Om man är flera ombord så kan man kanske avdela en person till att dokumentera med en videokamera och en annan till att sända ut lämplig navigationsvarning?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Videokamera är det enda, gärna med inspelad VHF anrop.

/Styrman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoringen

fan ge er nu sne seglare ni gnäller för lite svall men hur klarar ni er när det blåser 10-12 m/s då får ni ju svall jämt eller ligger ni förtöjda då och inte vågar er ut

gnällspikar borde inte få vara på sjön

MVH Lax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är om vi motorister ska göra likadant när seglare med segel uppe, men som bevisligen går med motorn igång, ska göra likadant? Eller om motorister ska anmäla alla seglare som nattseglar utan lanernor tända för att spara ström? Eller seglare som envist kryssar i trånga farleder.

Låter som att det kan bli en hel del pajkastning i de här frågorna!

\Laughing\

En paintballbläffa på seglet är nog en lika tydlig signal som en på skrovet!

Senast ändrad av Rovarn | 29 mars 2008 | 22:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoringen

med det här tjatet så funderar nog många på att göra mer svall på er för att djävlas när ni tjötar hela tiden om lite svall . stanna hemma då eller sluta gnäll

MVH Lax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs mitt inlägg en gång till ! Jag är en motorbåtskörare idag, dessutom kör jag större fartyg i mitt yrke, tog bara ett exempell på hur det kan bli när man inte tar hänsyn till varandra. Ta det inte så hårt, utan fundera på hur det kan bli. Mitt inlägg var med fulla segel utan motor.

/Styrman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan jag läsa ditt inlägg igen, om du kollar in smajlin i mitt inlägg! Jag skrev det i en lite lättsam ton och förökte visa det med smalin: \Laughing\ men det gick tydligen inte ända fram.

Hursomhelst så tror jag det finns rötägg bland båda lägren, vissa av seglingsrötäggen har visat sig tydligt här på MG (kasta gatsten, paintballgevär, mm.) medans motorbåtsrötäggen lyst med sin frånvaro, därför tror jag debatten kan ha blivit lite hård ibland. Vi som går för motor och visar hänsyn har fått stå till svars för våra kollegors orätter här i forumet. Jag anser inte att jag som motorist ska behöva göra tillägget ''Jag visar andra hänsyn'' i varje inlägg jag gör!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att de som kör hänsynslöst på sjön inte är så väl representerade på detta forum. Jag tror de är ointresserade av detta forum, de har en marina som tankar och servar båten åt dem. De parkerar sin lyx merca och kliver ombord på sin båt som de knappt kan hantera och därför blir andra lidande när de inte har sjövett eller visar hänsyn, de ska bara fram fort och upplever båtlivet precis som sitt arbetsliv, bäst uppifrån sin flybridge. Det är bra att lufta ämnet ibland då upplysning kan behövas. Vill tillägga att när det blåser och man har segel uppe och färdas framåt så besväras man sällan av vågor, även i 10-12 m/s, om de inte kommer från sidan. Men det kanske bara är något som en seglare förstår. Jag tycker stora svallvågor kan vara kul, jag styr gärna in i dem men helst inte vågor från sidan. Hade en lite stortriss en gång och såg Gotlandskatamaranen komma och styrde mot svallet, men insåg som tur var innan jag kom fram att det var bäst att hålla sig bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så är det för det mesta, men för att se det fina till sjöss så måste vi kunna sjövägsreglerna med gott sjömanskap, och där brister det oftast. De flesta på detta forum är säkert medvetna om detta. Läste om en person som länka till en olycka där en båt farit fram i ca 25 knop bland grunden, skippern tittat i plottern efter nya kurser. Dimma eller dålig sikt rådde under tiden när båten gick 50 meter över stengrunden. Vilken slutsats kan vi dra över detta ? Jo kapten har brustit i alla regler, det viktigaste är anpassa farten efter rådande omständigheter.

/Styrman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, att så är det nog. Så här tror även jag det är.

Vi som är här på formet försöker visa hänsyn, har relativt god kunskap om sjöväjningsreglerna, bryr oss om att båten är i ordning och är inte direkt onyktra på sjön. 

Försöker hälsa på andra på sjön och älskar att vara ute med sina båtar.

Det är mycket ovanligt med att det diskuteras hur man reparerar större skador från grundpåkörning eller hur man flår försäkringsbolag på maximalt med pengar efter man sänkt båten efter rejäla missar på sjön.

Mest handlar det om att fixa mindre repor, hur man själv fixar lite med båten och betydligt mer hur man polerar sin pärla.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generellt tycker jag inte att lite svall är något problem. Det är klart att lite avstånd så att man inte direkt får bogsprutet på sig (har hänt) är bra, men annars tycker jag inte att det är någon fara, och det är sällan någon beter sig direkt illa. Jag kan reta mig lite på två saker som jag egentligen inte tror är illa menade, utan mest beror på bristande kunskap.

1. Planande motorbåtar som försöker visa hänsyn genom att sänka farten till strax under planingsgränsen. Tyvärr är det då svallet blir som störst. Kör på (om det går) eller sänk farten ordentligt.

2. Motorbåtar som går i bredd och tar var sin sida om mig (det är förvånansvärt vanligt, trots god plats i sida), interferensen gör svallet dubbelt så högt, fullständigt oförutsägbart och det är omöjligt att styra in i det för att minska effekten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det mesta handlar om utbilning och erfarenhet. Vi kan börja med och fråga alla i denna tråd vilken utbildning dem har inom navigation samt erfarenhet till sjöss? Själv har jag Kustskepparen samt 13 år inom handelsfllottan och kryssnings branschen. 4 år med egen båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...