Callee 0 Postad 28 Mars , 2008 Är det någon som har erfarenhet av att konvertera en cheva smallblock med insprutning från bil till båtmotor?? Är det samma kam samt innehåll i motorn mm mm. Motorn som är aktuell är en 94a. Den ska ersätta en AQ200d från 86 med förgasare. Är det samma motorfästen sprängkåpa mm?? Mvh!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 28 Mars , 2008 Nej, marinmotorn är i princip en truckmotor dvs de som sitter i pickuperna. Dessa motorer är specade för att ge bättre vrid, dvs bla annan kam. Marinblocken är även förstärkta så vill du ha en motor som håller så rekomenderar jag att du bygger en ny på ett marinblock eller köper en VP/Merc.Lycka till!//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 28 Mars , 2008 ja föregående är på rätt spår. Men de största skillnadena är kammen (som sagts) , topparna med rostfria ventiler och säten, svänghjulet m. kugkrans, samt det brytalösa vattenskyddade tändsystemet, och thermostaten måste vara på ca 65-70 grader. Men inget är omöjligt, bara mer eller mindre jobbigt/dyrt. Jag vet många som kör med Corvette motorer, visst dom håller inte lika bra som en marin maskin, men dom kan köpa 2-3 st Corvette maskiner för samma pris som en marin.. å sa-an i gatan vilket drag dom har... Har själv varit inne på racing maskiner http://www.fordracingparts.com/parts/part_details.asp?PartKeyField=9282 vad tror du om 2 sånna på min båt ?? hehe, å dollarn som är så låg nu.... hade blivit 770 hk ist för 470... tror det hade gjort mkt gott för bränsle förbrukningen och prestandan... men man skall ha 2 x 8000 dollar också.. // RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 29 Mars , 2008 Varför renoverar du inte din aq200d det blir bättre! en insprutning från bil som ej programeras om(eller ställs om tbi) fungerar ej den kommer bränna hål i kolvarna. Kammen är helt fel!! Förtändning på bilmotorn kommer knäcka ventilerna.du måste byta till max 32graders förtänding osv. Din aq 200d kan du få ut 330hk med hjälp av nytt masterkit och förgasare och få en BETYDLIGT bättre maskin en den andra! ett masterkitt till din motor och en förgasare anpassad kostar totalt under 15000:- och då har du allt i motorn nytt!!. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 30 Mars , 2008 Vad är ett masterkit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 30 Mars , 2008 Det är ett komplett renoveringskit till motorer, Innehållande: kolvar,kolvringar,samtliga tätningar och packningar,oljepump,lyftare,kamaxel,kamlager,vevlager,ramlager,fryspluggar,kamdrivningskedja med kugghjul,ventiltätningar osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 30 Mars , 2008 Det går alldeles säkert bra att använda motorn med insprutning, det där med olika kammar betyder mycket lite i praktiken. och där snacket om konstant uppförsbacke indikerar ju att en cheva med husvagn skulle stanna, men jag har då inte sett några någonsin, i uppförsbackarna.Ev. skulle en oljekyl göra nytta eftersom inte motorn och tråget inte kyls av fartvinden. Men nu har du ju alla marindelarna från din gamla motor att flytta över.Det skulle också förvåna mig mycket om marinblocket skulle vara något annat än motsvarande bildel, trots allt är ju ramlagendimensionerna på smallblocken desamma. Får du bara bilmotorn att fungera i motorbock utan att den går på nödprogram för att den saknar något från bilen, typ växellåda så fungerar det. Notera dock att du måste montera högtryckspumpen samt en retur ner i tanken för det bränsle som tryckregulatorn släpper förbi fuelrailen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 30 Mars , 2008 Ursäkta!!?? vet du något om marinmotorer??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 31 Mars , 2008 Ja ja ja, det går att åka utan tändstift också! Olika kamaxlar gör oerhörd skillnad på motorns karaktär, varför tror du annars det sitter en annan kam i!? Bilen har (förhoppningsvis) en växellåda med ca3-7 olika (det dubbla med lågväxel) utväxlingar, en normal båt har 1 utväxling. Dvs hamnar du i uppförsbacke är det bara att växla ned (ettan brukar ju inte vara allt för hög), denna möjlighet har du inte på vattnet. Och jo marinblocken ska vara grövre. Själv skulle jag konverterat till förgasare då det är lättare att justera och finns mkt bra utbud till Chevy SB. //Johannes Senast ändrad av TenZer | 31 mars 2008 | 06:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Callee 0 Postad 31 Mars , 2008 Till Draco! Var kan man få tag på ett masterkit?? Tack för all hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 31 Mars , 2008 hej! jag har skickat ett mail till dig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 31 Mars , 2008 Jag har hållit på med stora fartygsdieslar (wärtsilää kopia av sultzer motorer), med tillhörande mellanstora kraftverk såväl som små inombordare samt marinkonverterat en bilmotor. Självklart kan man inte ha racekam i som gör att det rinner soppa ur motorn vid lägre varv, men nu är en bilmotor rätt konservativ i duration och överlapp men skall man ha en motor i en fritidsbåt som går max 75 timmar per år så räcker en bilmotor rätt länge även om blocket inte skulle vara förstärkt. Jag kommer ihåg många på forumen som för 5 år sedan svor på att man inte kunde åka med insprut på sjön och att elektronisk tändning inte fungerade och att motorn skulle smälta eller flyga i luften eller hör och häpna bränna ventiler. Jag kör sedan 4år tillbaka med en bilmotor i min båt med både insprut och elektronisk tändning samt vattenkyld oljekylare, den fungerar utmärkt och startar direkt utan att behöva varvas ett par minuter efter start innan den går på tomgång samtidigt som den drar betydligt mindre bränsle. Jag är lite skeptisk till många uttalanden som fälls eftersom det verkar vara antaganden. Sen får ni gå till personangrepp om ni vill men visa då på var ni har för grund för era antaganden. Senast ändrad av rickardp | 31 mars 2008 | 22:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Callee 0 Postad 2 April , 2008 Hej hej har inte fått något mail... wwaakkee@hotmail.com . tack! mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 2 April , 2008 jag är också av åsikten att det fungerar tillfredställande med bilmotor i båt. det som skapat skesisen mot bilmotorer i båtar TROR jag är att svensson köper en upprostad gammal van av -85 årsmodell och hinkar motorn från den i sin dc, sedan samma sommar rasar skiten.....vilket den skulle ha gjort även om den fått leva kvar i vanen med en gasglad chaufför. men det måste väl medges att marinkammen ger en annan karaktär än bilkammen, men bilkammen fungerar även på sjön om man inte är prestandafeak, har man därtill ett någorlunda smart motorstyr istället för en racklig holly som är söndermeckad av förståsigpåare så blir även bränslenotan aningen behagligare. säger han som bara har en marinkonverterad b20 i sin 7,20:s träsnipa, 17knop med BILKAMM hur nu det kan gå till i den ständiga uppförsbacken, f*n måste gå minst 30 knop med marinkamm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser