Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Bossea

Är segelbåt mer motorbåt än en motorbåt?

Rekommendera Poster


Ur Sjötrafikföreskrifter m.m,  Inre vatten, 12 §

 

På fartyg med en längd under tolv meter, utom fartyg som är sysselsatt med fiske och på grund därav har begränsad manöverförmåga, behöver bestämmelserna i sjövägsreglerna om förande av signalfigurer inte följas.

.....

Då båten inte för dessa signaler måste man ombord vara varse, att man i andra fartyg kanske inte är medveten om det förhållande som en signal skulle upplysa om, och man måste agera därefter.

 

 

Dessa regler skall följas av alla fartyg på öppna havet och i alla därmed förbundna farvatten, som är farbara för sjögående fartyg: http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf

 

Reglerna gäller för alla fartyg inom Sveriges sjöterritorium och ekonomiska zon, vilket inbegriper även sjöar och vattendrag som ej har förbindelse med havet.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst håller jag med dig om att en 30-hästars motor släpper ut en del skit.

 

Förstod din lite skämtsamma kommentar och reagerade egentligen mer på besiktningsmannens kommentar som inte säger så mycket och inte kan användas till någon vettig analys-

 

\Cool\

 

Är för den delen själv en seglare som också gillar motorbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min maskin har gått styvt 400 timmar på fyra säsonger, och då går jag mycket för motor. I stort sett det första jag gör när jag kommer hem efter en arbtetsvecka när båten ligger i sjön är att ta en kort sväng, brukar gå bort till Smögenhamne å glana på badgäster. Och att jag har en segelbåt har inget som helst med miljön att göra, enda anledningen till valet av båt är mitt eget höga nöje.

 

Har ytterligare en båt, detta är en bohusjôlle.. visserligen helt utan maskin. Även denna för mitt höga nöjes skull. Sedan har jag tillgång till en Jôlle som finns inom familjen, här talar vi lite mer om båt för nyttans skulle. Detta är en 19 fots ekjulle, arv efter farfar. Båten ägs av min far som mest nyttjar den till dörj å tenefeske. Även undertecknad nyttjar denna båt till en del dörjefeske efter makrill...

 

Så vad mitt eget båtliv anbelangar så går jag utan tvivel flest motortimmar med min 27fots havskryssare. Men jag kan då inte begripa vad det berör folk ut efter kusten, både badgäster och bofasta om jag seglar eller går för motor??

 

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen

 

alla spyr vi ut massa avgaser ingen är bättre än den andre . så kör försiktigt och glöm inte att hällsa på varandra. och staten får massa fina skatteintäkter oxå 

 

MVH Lax 

 

Senast ändrad av laxoringen | 29 mars 2008 | 14:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Min segelbåt drar ca 3 L/h kommer då ca 7nm  =>0,43 L/nm

Hade en ryds 23wa tidigare 40 L/h ca 25nm => 1.6 L/nm

 

 

175 timmar i segel = 1225 nm = 524 L bränsle

 

75 timmar för motor = 1875 nm = 3000L bränsle

 

 

Vem är miljöbov ??????????????

 

 

Mvh

 

Carl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Precis som jag trodde, dvs att segelbåtar under 12 meter generellt sett inte behöver föra tratt när de går för motor inom Sveriges sjöterritorium.

Däremot är det tvång på det i Finland har jag för mig.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen eller båda!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Antingen släpper Du inte ut ett enda dugg och kränger på dig en gloria, eller så släpper Du ut och får va en ''miljöbov'' som alla andra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant detta. Jag brukar också hälsa på de båtar jag möter och är det någon som inte hälsat tillbaka så är det som regel en motorbåtsförare. Undrar varför vi upplever detta så olika \Wink\?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan man ju fråga sig. Jag hälsar också på alla ner till minsta jolle. Men min erfarenhet är den jag nämnt tidigare. Men om vi möts så lär det ju bli hälsat från bägge håll i så fall;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på vad man läser här på forumet om att seglisterna ska beväpna sig med både gatsten och paintballgevär så är det väl inte konstigt om motoristerna visar en viss tvekan att hälsa på lakanstorkarna, man vet ju inte vad som kommer tillbaka efter hälsningen, en vink, en gatsten eller ett paintballskott på skrovet! 

\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-undecided.gif\ border=\0\ alt=\Undecided\ title=\Undecided\ />

 

 

Jag vinkar med en näve åt alla jag möter på sjön, det tycker jag känns bra och de flesta vinkar tillbaka med en näve också. Utom en, som jag tyckte gick till överdrift, han viftade frenetiskt med båda armarna och hans polare satt och rökte brass i akterruffen, det syntes väl, för det rök nåt förfärligt därifrån. Den attan kunde likagärna låtit bli att hälsa, för han var säkert lika hög som sina polare i akterruffen. Och det var faktiskt, tro det eller ej, en motorist!

\Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rövarn, Ja du otäkt, vissa kan röka det mesta, plast , diesel mm och då blir de helt galna och viftar som vindkraftverk\Foot

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nå ringhede,,, jag väntar på ett svar.....

 

vilka distanser är de om kräver segel för att man i din rutinerade ögon inte skall behöva betraktas som landkrabba om man skulle välja att gå för motor istället för att hissa segel?

 

Smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugnt och fint nu smoegen, knappast ortsbefolkning jag syftar på. Ni med erfarenhet av sjö och hav har jag inga åsikter om hur ni använder era båtar och ni kan säkert använda en segelbåt.

 

Tänker på alla landkrabbor (precis som jag) som tycker det är häftigt att ha en segelbåt att skryta med och sedan inte har kompetens att använda den. T.ex. ett antal av de båtar som ligger vid bryggorna i Smögen på midsommar som fått hjälp av någon att släpa dit båten.

Häftigt.

 

Eller en av mina bekantas föräldrar som skulle vara häftiga och ha hamnens största båt, en motorseglare men kunde noll om segling. De skröt om att de hade största masten också. Antar att det finns ett antal med gott om pengar som köper stor fin segelbåt utan att fatta att det hade varit bättre att köpt en liten segelbåt först och lärt sig med.

 

Givetvis måste det vara mera praktiskt att vid kortare distanser gå för motor men när man åker lite längre och ändå ständigt går för motor då verkar det som man valt fel båt.

 

Jag antar du ser en del sådana varje sommar. Sådan som tycker att de är lite förmer och ska ha en segelbåt, en mer mijövänlig, och sedan ändå åker med motor. Dessutom några som fortfarande tror att väjningsreglerna gäller som för en segelbåt.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet som upplevs med en del motorbåtsförare, är att de tror man ska handhälsa när de kommer i 30 knop.Det räcker inte att vinka lite.\Yell\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej kan nog inte säga att jag så ofta ser båtar släpas/bogseras in till kaj för att ägarna enbart har köpt dessa för att ligga i Smögens hamn och glänsa. Att man varje sommar dock ser människor som kanske inte är fullt kapabla att hantera sina båtar händer dock.

 

Och man råkar även ut för en del båtfolk som inte känner till de väjningsregler som gäller, men att det skulle ha att göra med att folk köpt fel båt eller för stor båt för att imponera kan jag dock inte skriva under på.

 

Jag tror att när bålivet ökar så ökar även den lilla andel som köper båt och ger sig ut på sjön utan att ens ha grundläggande kunskaper, i deras fall får vi bara hoppas att de lär sig innan de skadar sig själv och andra.

 

Vem vet kanske ett krav på utbildning skulle kunna råda bot på en del av de problem vi upplever? Dock tror jag inte att någom utbildning i världen kan råda bot på att vissa betraktar en viss kategori båtmänniskor som landkrabbor när de väljer att gå för motor istället för att hissa segel.

 

smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv föreslår jag gärna att men vid val av segel eller motorbåt gärna köper segelbåt och struntar i att segla om man tycker det är besvärligt.
 
Det finns vissa mindre segelbåtar som ger väldigt mycket för pengarna och att komma ut på sjön är för de flesta trots allt det som spelar nån roll. 
 
Köper man en liten segelbåt för 5000 till 50000 får man en beboelig båt med dubbla framdrivningssystem. Båtarna är rätt säkra och kostnaden för att ta sig nånstans är rätt så låg. Efter hand kan segelintresset öka, dels för att många kan uppleva segling som rogivande och både miljön och plånboken är tacksamma var gång seglen hissas.
 
Segelbåten är som en snipa när det gäller kostnad per distansminut och den är inte stor. Det rör sig om kanske 3-5 kronor per M. 
 
Men med segel blir det extra bra. Däremot minskar som sagts ovan möjligheten till snabba väjningar och att kryssa i leder eller där det är tätt med båtar tycker jag är fel. Så att man möter seglare för motor i leder är inte konstigt, de tänker nog mer på att ha bästa manöverförmåga.
 
Det är rätt sällsynt att en seglare till havs går med motor. Då är det troligen motvind och man har en tid att passa, t.ex att gå in i hamn innan det blir för mörkt. 
 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har som Stefan - Smoegen dels en bohusjulle (med sprisegel och aktersnurra) och en 25 fots segelbåt (havskryssare/koster) med inombordsmotor.

 

Bohusjullen annvänds mest av mina barn när de är här på sommrarna men även i viss utsträckning av mig för att komma ut till holmarna för att bada, för att fiska, i huvudsak dörjefiske och för en och annan ren segeltur i närområdet.

 

Den lite sörre båten använder jag för för lite längre färder. över semsetern eller över en helg. Dvs som de flesta andra i den kategorin.

 

Personligen skulle jag inte kunna tänka mig att ha en ren motorbåt - åtminstone inte som ersättning för den stora båten. Men jag drar mig inte heller för att gå för motor med nån av båtarna - om det passar mig, vilket det rätt ofta gör. Har man en segelbåt finns det ju mökligheten att segla när den andan faller på. Dett hade jag ju inte kunnat gjort i en ren motorbåt.

 

Man har ju två möjligheter med en segelbåt och jag har seglat hem ett antal gånger när motorn inte fungerat. Gått hem för motor pga att jag brutit masten har bara hänt en gång, nån gång runt 1980

 

tommy

 

Senast ändrad av toaen | 31 mars 2008 | 17:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jomen det är ju jättelogiskt. Släpper man ut någonting alls kan man lika gärna släppa ut hur mycket som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt så sade jag väl inte! 

 

Men du är kanske av åsikten att man kan bränna 500 liter diesel och sedan hävda sin egen förträfflighet bara för att båten har en pinne monterad?

 

I bakhuvudet hade jag vad en snubbe sade för ganska länge sedan: ''Den som är fri från skuld kastar första stenen''.

 

Man kanske skulle ta seget fullt ut och förbjuda alla fritidsbåtar med monterad motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är i alla fall av den åsikten att det är en vesäntlig skillnad på att köra upp 500l bränsle under kanske en helg, eller som i mitt fall, under 5-6 år.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi nog hamnat lite snett, mitt tidigare svar på ett inlägg av Carlf rycktes ur sitt sammanhang av Fjollberg. Andemeningen i mitt svar på Carlf's inlägg var att man inte bör kränga på sig en miljögloria bara för att man ''endast'' kör upp 500 liter bränsle, vilket vissa seglare har en tendens att göra.

 

Visst ser jag också en väsentlig skillad på att köra upp 500 liter blänsle på en helg jämfört med 5-6 år, men vem har pratat om att köra upp 500 liter bränsle på en helg??

 

Men å andra sidan...

Själv kör jag upp mellan 500 och 600 liter diesel på en säsong. Med min båt skulle jag utan vidare kunna, om jag kör lika långt som en normalsäsong, kunna förbruka 2-3 kubikmeter, men beroende på mitt körsätt gör jag alltså en besparing på minst 1500 liter diesel om året. Detta borde ju då ge mig full rätt att använda seglarnas miljögloria!

 

Senast ändrad av Rovarn | 01 april 2008 | 17:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...