Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Bossea

Är segelbåt mer motorbåt än en motorbåt?

Rekommendera Poster

Fick lite info av en initierad båtbesiktningsman härom dagen.

Uppgifterna gäller västkusten.

- En motor i en motorbåt körs i genomsnitt 50-100 tim/säsong.

- En motor i en segelbåt körs i genomsnitt 150-200 tim/säsong.

Om detta stämmer så ställer ju det en del gamla sanningar på

sin spets. Kanske får man byta namn på forumet SeglarSnack

till MotorbåtMedHjälpsegelSnack ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har reflekterat över detta när jag varit ute med båten. Hur mkt det än blåser ibland så kommer det ändå en massa segelbåtar med motor? Inser ju att det finns många bryggseglare som bara vill ligga till hamns hela sommaren som inte kan segla men nog måste de väl ändå kunna lära sig bemästra båten för segel? Fast likväl så vill de ha företräde när man kommer som om de gick för segel, vilket Inte är fallet om de går för motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju för all del finnas (troliga) andra förklaringar:
- Segelbåtar går långsammare vilket kräver längre gångtid för samma sträcka 
- Segelbåtar åker längre sträckor per säsong (ej flytande sommarstugor)
- Segelbåtsägare kör i större utsträckning sina motorer i hamn för att ladda batterier och få varmvatten/värme
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så Vattenvargen, men som ägare till en snabbgående motorbåt så tar jag ändå en lång lov runt en mötande eller upphinnande seglare.  Dessutom om aktern så att denne slipper svall.  Hänsyn är vackert.  \Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog inte så.

Sommaren 2007... sa jag sommaren ? jo det gjorde jag visst.

Då var det ostadigt väder och inte så mycket segel hissat och man mötte mer än vanligt segelbåtar för motor.

Är ganska vanligt att segelbåtar enbart går för motor.

Träffade en som hade en segelbåt och han visste inte ens om det fanns segel på båten och ändå hade han haft den... var det 6 år han sa eller 8? Minns inte exakt.

Många puttrar runt med sina segelbåtar som om det vore motorbåtar.

 

 

Fan fick redigera för jag hade skrivit 2008 i stället för 2007. Ett dåligt tecken eller?

 

Senast ändrad av orven | 27 mars 2008 | 23:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nämnde han något om det antal sjömil som tillryggalades?

 

Själv hann jag inte med mer än dryga 600 ifjol, detta med fingalen.. straxs under 100 i jôel..

 

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra tänkt och det spelar nog in en hel del. Dock så är det även mycket sånt som folk säger, bryggseglare, håller med om att man inte ser lika mycket segelbåtar med seglena uppe som man ser som går för motor.

Tyvärr.

 

Vill även ge en eloge (inte båtmärket) till dig som skrev att du går akter om segelbåtar även utom segel uppe. mycket uppskattat!.

Som sagt hänsyn och vänlighet gör stämmningen i hamn och på sjön mer angenäm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det verkar vara vanligt förekommande att man är för bekväm med att sätta segel för kortare turer.

I vissa fall uppskattar man att de faktiskt går för motor speciellt om man ska gå i trångare farleder. Vissa envisas med att kryssa i relativt trånga farleder vilket gör att andra måste väja.

 

Hänsyn ska givetvis visas från alla som åker på sjön.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså nu e man för bekväm om en tar båten å går för motor till gravarne för å handla, ja då får ja väl va de, men när en har ett ärende som går att uträtta med båt så får en göra så, detta pga alla badgäster som korkar igen våra samhällen om sommaren. Och segling i trångare farleder är nästintill omöjligt under industrisemestern här på vår kuststräcka. Alldeles för många som chansar på att hinna förbi framför stäven när man kryssar... Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar man i vår hamn så är det så att seglare är ute långa perioder och förlyttar sig under den tiden,(även för motor mer eller mindre) medans motorbåsägarna åker till en fin ö / vik och tillbringar mycket tid där. För en seglare är det ju resan som är målet, för många av oss i motorbåt är det just ön eller viken som är målet. Detta bör ju ge många timmar för motor i en segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Helt riktigt tänkt Håller med till hundra procent-

 

Naturligtvis kan man inte jämföra timmar på det sätt som besiktningsmannen gör. En motor båt som gör 30 knop kommer ju fem gånger så långt på en timme jämfört med en segelbåt med 6 knop. Så ett mer riktigt betraktande skulle väl vara hur långt seglare resp motorbåtar tar sig via motor.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför kan man inte jämföra timmar? 1 timma för motor i en segelbåt är ju lika mycket som 1 timma för motor i en motorbåt. En segelbåt är ju per definition en motorbåt om motorn är igång, vilket för mig betyder att en segelbåt är mer motorbåt än en motorbåt.

Själv kör jag ca 80 timmar/säsong och avverkar då ungefär 750nm. Detta ger en snittfart på omkring 9 knop. Att köra fort på västkusten funkar bara utomskärs och på några andra få sträckor (om man inte leker kustbevakning) och den som försöker att hålla 30knop i en timma bör skaffa annat fritidsintresse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör jag full gas i 80 timmar så kommer jag med min 27fots Fin-Gal att tillryggalägga ca 520M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid lika roligt att läsa inlägg där någon påstår att så här är det med utgångspunkt från sin egen lilla sandlåda. Det skulle vara intressant att se statistikunderlaget från den initierade båtbesiktaren. Min lilla erfarenhet är att det inte körs motorer för laddning stilliggande i någon större omfattning. Om man då räknar med en medelhastighet för en segelbåt på 4 knop så dkulle seglaren köra 600-800 M/år för motor. Även om man går ned till 3 knop blir det en faslig massa M. När det gäller motorbåtarna, är det ett snitt på både deplacerande och planande? Jag skulle tro att de här förhållande skiljer sig otroligt mycke på var man gör undersökningen. Sedan förstår jag inte fokuset på timmar. I trafiken använder vi inte den mätmetoden. Har någon hört frågan: hur långt har den här bilen gått? Svar 1000 timmar.

 

Senast ändrad av excel319 | 28 mars 2008 | 10:37

 

Senast ändrad av excel319 | 28 mars 2008 | 10:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM det ligger någon sanning bakom påståendet kanske seglarna inte är så miljövänliga som vissa  fanatiker vill påstå trots allt!

\Tongue

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aspolut.. å ja har alltid rejällt med tvåtaktsolja i dieseltanken,,, annars så ryker ju en modern yanmar inte ett dugg....

 

Tror jag ska måla med nån smaskig blödande färg i år oxå.....

 

för å inte tala om var jag tänker bege mig för att tömma toatanken....

 

 

Moooohahahahahahahaha

 

smoegen\Innocent\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Så här tror jag att det är, bäst man säger tror.....
 
Det är faktiskt ganska många som har blivit med segelbåt (Det är många motorbåtsägare också men det faller ju bort nu för de har ju motorbåt....) Förutom dessa som blivit med båt så är det många som egentligen inte tycker om att segla eller deras fruar inte gillar att det lutar.
Sen så är det faktiskt en hel del besvär med att dels hissa seglen och komma igång dels att hela tiden passa segel och skot och med tanke på navigering och segelbåtens manöverbarhet så måste man hålla extra utkik på trafiken. Allt detta avskräcker, så många hissar inte trasorna fast det blåser åt rätt håll för de skall kanske bara ett par sjömil till en annan holme. De flesta har dessutom nojan att gå på grund med kölen, vilket motorbåtsägaren kan oftast strunta i. Vi pratar om djup gående på närmare 2 meter medan propellern klarar kanske 60 cm vatten. Det är kanske orsaken till att en del seglare (per definition, inte vad de kan/gör) går för motor mitt i en led och törs inte gå utanför sträcket
 
En motorbåt kan släppa gasen och styra undan och backa. Segelbåten kan styra bara inom snäva gränser. För annars kränger det mera eller slår back i seglen, vilket fall som så måste seglen efterjusteras när man ändrar kurs. Det tänker man inte på som motorbåtsägare och inte segelbåtsägare heller som just blivit med segelbåt. Hade de vetat om det skulle de nog köpt motorbåt. Men man faller för lockelsen att det är så mysigt att segla. 
 
'Angående motorn och timmarna sedan, timmarna kan nog bli fler men de motorer går sakta på låg varv och båten gör kanske 5-6 knop.  Kanske 10 hästar. Det går inte att jämföra med 3000 varv och  60 hästar och 10-20 knop. Det är inte samma motorer.
 
I övrigt tror jag att seglarna i allmänhet håller sig längre ut och seglar om de kan/törs/känner för det/frugan inte skriker att  det lutar  och avverkar större sträckor. Man gör ett stort varv ute i skärgården. Motorbåtsägarna åker kanske mera mellan öar och hamnen och ön fram och tillbaka , det blir mera som en transport. Säger inte att alla gör så, vi skall inte starta tjabbel om det nu, men många..... De som verkligen seglar brukar vara ute längre tider för det tar ju faktiskt tid med segelbåt! Så vi kan egentligen inte jämföra distanserna heller. En massa resor från Stockholm till Nämndö ge många distanser men det tar bara en skutt i 20 knop. Seglaren går kanske ner till Landsort och sedan norrut och hem via inre ledet från Blidö , det blir nästan samma sträckor kanske men väldigt olika seglatser.
 
Men snälla vänner, vad tjafsar vi om egentligen? \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />
Fridens och ha en skön sommar, och tack du som går akter om  segelbåten med din motorbåt. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />
 
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart släpper jag alltid fram segelbåtar oavsett om de går för segel eller inte;) Det var bara en reflektion...och vissa seglare har en lite förmer än motorbåtar attityd, så det borde då tänka på sitt rykte;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vill inte debattera miljö här...men blandar du inte äpplen och päron.

 

Felet med att tala om timmar är att detta säger inget om mängd utsläpp över huvudtaget. Jag förmodar att en segelbåtsmotor på tex 30 hk förbrukar mindre än en motorbåtsmotor på låt säga 300 hk. Två icke orimliga motorstorlekar.

 

Tror att segelbåten gör av med ett par liter per timme och motorbåten minst tio gånger så mycket Betvivlar därför att miljöpåverkan skulle vara lika för dessa motorer.

 

Om man använder timmar som enhet vid en jämförelse så får man i alla fall inte reda på något om miljöpåverkan.

 

Inte heller hur långt i distans man gått under en sommar för motor. Enbart att motorn varit i gång ett visst antal timmar som egentligen inte säger något om seglares resp motorbåtsägares vanor.

 

Jämförelsen som besiktningsmannen gjort är värdelös om man vill jämföra dessa två typer av båtar.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Jag vill inte heller ha någon miljödebatt i den här tråden.

2. Jag gör inga jämförelser motorbåt/segelbåt i denna tråden.

3. Jag poängterade en viss skepsis genom att stryka under OM.

4. Jag petade även in en lite smajli för att visa att inlägget inte är helt allvarligt.

 

MEN, du får väl ändå hålla med om att även en 30-hästars motor släpper ut en del ''skit'' i luften? Därför min '' skämtsamma'' kommentar om att seglare kanske inte är miljövänliga som vissa här i forumet har påstått!

 

\Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugn smoegen, kallar dej inte för lat när du ska in till Gravarne och bunkra oxfilé.

Men när man tar båten från Kungshamn till Lysekil med motor på en segelbåt då vet i katten om det inte ska gå att kalla det för slapphet.

(kan även vara bristande kunskap hos en del landkrabbor, man köpte en båt med pinne på)

 

Badgästerna är väll bra, tänk på vad skönt det blir när alla åker hem på sensommaren.

Med lite mer växthuseffekt så kommer vi stanna året runt \Cool\

 

 

Snart kommer vi.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir bara så trött på uttryck som och vissa seglare har en 'lite förmer än motorbåtar' attityd. Kan vi inte bara vara överens om att det finns mindre trevliga personer både bland segelbåt och motorbåtsägarna? Det är inte båten det beror på. Jag har träffat på seglare som tycker att det är märkvärdigt att segla och ägare av stora motorbåtar som tycker att de är bättre än alla andra (rikemansfasoner), och jag blir så trött på båda två. Tyvärr så verkar det som om de här inställningarna ökar med storleken på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Men kan du inte tala om för dessa landkrabbor med bristande kunskaper vid vilka distanser de bör hissa segel, är ju lite synd om dem som färdas i våra vatten och betraktas som slappa.

 

Smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre jämförelse blir det om vi anger avverkad sträcka motortimmar och liter bränsle.

 

2006 gick vi 450nm motortimmarna stanade på 90 och dieselräkningen slutade på 90L,

 

men då gick vi endel i göta kanal och ganska mycket för motor efter som det var första

sommaren med båten. Även värmaren gick endel då vattentempen kröp ner till 9grader mitt i semestern burrrr....

 

Sommaren 2007 var d et nog bara värmaren som gick!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åter till ursprungsfrågan, är en segelbåt en motorbåt med hjälpsegel?
Ja kanske, jag färdas kanske 600 Nm  per säsong och har upptäckt att ungefär hälften är motorgång. Går det under 3-4 knop för segel så ledsnar jag och startar motorn och autopiloten.
Med 300 Nm för motor i 5.5 knop så blir det  ungefär 55 tim och det stämmer rätt bra med bränsleåtgången.
För att komma upp i 150-200 tim så skulle jag behöva köra bortåt 1000 Nm för motor, nej det tror jag inte på. Många timmar kan förvisso gå åt till att puttra runt och leta efter en plats att lägga till, och det blir väl inte lika mycket med motorbåt som inte behöver tänka på kölen.
Men till slut, vad spelar det för roll om man betraktar sig som segel- eller motorbåt?
Strunt samma bara man trivs i den situation man råkar befinna sig.
Helst ska det dock vara med spinnaker och 10 m/sek  innan hustrun upptäckt hur mycket det blåser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är alla olika och det finns givetvis avarter på bägge håll. Och min inställning i frågan och det jag skrev kommer av att jag hälsar på alla båtar jag möter, även segelbåtar. Dock är det oftast några av dessa som ej hälsar tillbaka. Inte för att det behövs eller är något tvång, men visst känns det lite trevligare och attityden jag nämnde kommer av ovanstående

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nog böjd att hålla med om att det finns seglare som, precis som en del cyklister, uttrycker en moralisk överlägsenhet som kan vara ganska dryg. Just det uttrycket blir då unikt för seglare. Mängden rötägg är nog ungefär densamma, men det yttrar sig på lite olika sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag håller gott avstånd och anpassad fart till alla jag möter eller hinner upp. Så ska man ju göra. Vill dock uppmana alla seglare som kombinerar segel OCH maskin att hissa tratt. Det är inte bara artigt. Det är faktiskt lag på det. Var rädda om varandra på sjön...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att vi ska vara rädda om varandra på sjön. En dag behöver vi kanske nån seglares eller motorbåtsägares hjälp och då vore det väl själva f_n om vi inte kunde vara vänner?

Själv har KBV att tacka för att jag lever, det var en händelse i min ungdom och vid en vild segling.

Men det där om att det är lag på att föra tratt, det gäller inte inomskärs i Sverige vad jag har lärt mig. Men jag kan ju ha fel. De (ialla fall min hustru) säger att det har hänt förut \Wink\.

 

/Christer

(För det mesta i en motorbåt men ofta även i segelbåt.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är en självklarhet att markera att man går för motor genom att ta ner/rulla in förseglet, och det brukar vara rätt uppenbart när man ser storseglet slå som en flagga i vinden att framdrivningen sker med motor. Få saker till sjöss gör mig så irriterad som när jag väjt för en annan segelbåt och upptäcker att han i själva verket kör både motor och segel. Då uppstår ju situationer där det är oklart vem som ska väja, och kan leda till fel beslut.

Beror det på okunskap, hänsynslöshet eller bara vanlig idioti?

 

Senast ändrad av trewq | 29 mars 2008 | 00:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...