Macke75 0 Postad 27 Mars , 2008 Fick ett erbjudande av en bekant att köpa hans Bayliner 1952 -88 till ett rätt så vettigt pris. - Har ej ännu sett båten,men han släpper den för 45000 kr inkl trailer. Där är mindre småfix eftersom den stått stilla i snart 2 år. Vilka saker är det jag bör vara observant på? -Har hört en del om gamla Bayliner båtar innan 90-talet! Tänkte kolla drevolja,motorolja,Propelleraxeln är rak -Bör man kolla om akterspegeln är ok,och i så fall hur? Service kommer jag göra själv sen med olje byten och impeller byte. Motorn är en 4-cyl mercruiser om ni undrar. Kamremsbyte????? Tacksam för svar mvh Macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 28 Mars , 2008 Det låter som ett bra pris, speciellt eftersom du säger att motorn är utbytt, för det är den väl? Original satt det (tror jag en OMC-motor) i dessa båtar med cobra-drev (tror jag). Den ska i alla fall inte ha världens bästa ryckte. Nyare kombination med 3L Mercrusier och Alfa-drev lär vara betydligt bättre. Sitter det sådana grejer på som är funktionsdugliga skulle jag inte tveka en sekund på att slå till. Båten i övrigt har bra egenskapar i vattnet. Vet att en del klagar på klena rutramar, dåliga kapell med tryckknappar osv. Men, vad kan man begära för 45 lök? Nog svårt att hitta mer båt för pengarna än så. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 28 Mars , 2008 Tjena Det roliga med att mercuiser motorn påstås vara bättre är att om det är 3 liters 4:an som sitter i båten så är det i princip samma motor som OMC, dvs chevas block med marinkonvertering, så man ska inte tro för mycket på allt snack (de flesta som snackar vet ej att det är samma). Är det däremot 2,3 liter så är det en Ford motor som är marinkonverterad. Cobra drevet 86/87 - ca 89/90 hade problem med en felaktig växelwire från fabrik som gjorde att vissa drev rasade i växellådan om denna inte byttes ut (skall vara röd på dessa modeller om jag inte minns fel), i övrigt var det i princip ingen skillnad i kvalitet mot andra fabrikat men rykten sprids ju snabbt. Volvo Penta köpte ju som bekant upp cobra och gjorde sin egen modell (SX Cobra) baserat på detta drev, så då vore det ju märkligt om det bara var skit. Priset för båt med trailer låter riktigt billigt om allt fungerar ok, så då skulle jag slå till iaf om du gillar den. För de pengarna brukar man i dagens läge endast få liknande USA dc's med defekter/renoveringsbehov/utan kapell/inredning som behöver bytas ut osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macke75 0 Postad 28 Mars , 2008 Jag tackar för era råd ang köpet. Jag får hoppas på att det är mercruisers 3,0 motor ,eftersom han har sagt att det ska vara en sådan i båten. -Tror att det är ett klipp, eftersom en sådan båt bör väl ligga mellan 60-70 tusen. Fortsättning följer när jag sett den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 28 Mars , 2008 Jag skulle köpa den oavsett Mercruiser eller OMC, de e ju samma motor, bara allt fungerar ok. Lyssna på drevet vid i o urläggning av växel, det brukar klonka till lite när växeln går i, samt skall motorvarvet gå ned lite när växeln läggs ur (microbrytare). Testa den i vattnet och belasta (högt varv) under några minuters körning, samt prova att svänga åt olika håll. Håll koll på temp, oljetryck o laddning (stabila) samt lyssna efter oljud under tiden. Kolla även motorns skick med ett komptest = enkelt o billigt! Hittar du en sådan 88/89 med trailer o bra kapell i fint skick för 60-70 tusen är det bara att köpa, tror de ligger på högre försäljningspris om det är en fin båt och det är capri cuddy modellen det gäller, bowrider ligger en bra bit under i pris. Senast ändrad av Dykarn | 29 mars 2008 | 22:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slproject 0 Postad 28 Mars , 2008 Har kollat på några såna förut och jag gillar båttypen. Det jag dock upptäckte va att många av dom hade problem med rutten akter och ruttet golv. Golvet är ganska lätt åtgärdat om man vill det, akterspegeln däremot är ganska tidskrävande om man gör det själv och väldigt dyrt om man anlitar någon (15000->)Hoppas det inte är såna problem på båten, men värt att kolla nogrannt. (det brukar oftast räcka att knacka på akterspegelnpå lite olika platser och höra om det låter ihåligt, ska vara stumt. eller låna en fuktmätare hus nån husvagnshandlare etc) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikLindstrom 0 Postad 21 September , 2008 Vi var och kikade på ännu en 1952:a i helgen. Det är en trevlig båt, men just det här exemplaret kan bli svårsålt. Mycket var kraftigt fuktskadat och då känns det olustigt att ens tänka tanken att köpa båten. Vem vet vilka otrevliga överraskningar man får längre fram? Men, man får väl se dessa resor som läropengar... // fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser