Gäst Stefan Postad 9 Maj , 2004 Tiltar upp motorn utan problem, men nedåt är det värre. Elen går, det surrar och låter, men inget händer. Motorn har fastnat i högsta läge. Transportspärren är borta. Vad kan det vara för fel? Motorn är en 90hk -85 Johnsson. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst D Postad 10 Januari , 2005 Troligen en ventil i powertrimen som hängt sig. Det går att skruva den från sidan för att släppa på trycket sedan byta olja och nya packningar ,, Har råkat ut för det på en Johnsson v4 85hp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Per Postad 7 Juni , 2005 Hej! Jag har exakt samma problem med en likadan motor. Har du hittat lösningen? Tacksam för svar. // Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 7 Juni , 2005 Det sitter en ventil på riggen nån stans, skruva lite på den och se vad som händer, vet dock inte exakt hur den ser ut eller var den sitter på en Johnsson, men på min Yamaha ser det ut som en stor spår-skruv och den sitter på barbords sida på riggen, drygt 10cm från toppen av akterspegeln Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Per Postad 10 Juni , 2005 Hej Jag hade som sagt samma problem med min Johnsson90 -84. På babord sida på kolvpaketet (består ju av tre kolvar) sitter det en stor skruv. Skruva lös denna (sitter som xxx, fick använda slagmejsel) så har du en ventil innanför, plocka lösden och motionera den lite, sätt tillbaka och prova. För mig räkte detta. mvh Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 10 Juni , 2005 Ventilen sitter snett nedanför påfyllningshålet..rakt bakåt. man kan tömma ur systemet och spola rent det med vanlig dieselolja.. (töm ur och ersätt med diesel, kör upp o ner ett par ggr, sen tömmer du igen och ersätter med rätt olja igen) Då spolas ventiler och annat rent... Om nu problemet ligger på hudraulsidan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo 0 Postad 10 Juni , 2005 Har en johnson 60hk -91. förra veckan så fastnade motorn max nertiltad. gick ej att få upp. man kunde höra ett knäppande ljud när man försökte höja den. i mitt fall var det så enkelt att det räckte med att knacka lite på relät innanför kåpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser