Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
merry

Sitter för högt ?????

Rekommendera Poster


Hej på er ge mej goda råd så jag får sluta grubbla här i piteå är det 3månder tills sjösättning

 ockej nu till mitt problem har en bella 620dc mercury 135 verado4takt motorn går underbart men inte båten när jag köpte den (ny) så tog den luft när jag girade,och uppförde sig inte bra fick aldrig till gången hur mycket jag tilltade  så firman fick sänka den ett pinnhål  blev bättre men den tar inte luft nu men tycker att den inte vill plana ligger djupt fram och är lite svår att hanter hoppas att de finns någon som förstår detta problem skickar en bild  tack sam för svar

post-17674-1394235405,2388_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det motorn på bilden så ser det ut som om kavitationsplattan sitter för högt upp..

Då är det inte underligt om den suger luft!

Den ska sitta jäms med skrovbotten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har inget bra svar på gångproblemen. Motorhöjden ser bra ut, tycker jag - plattan ser ut att sitta max någon cm över botten och det är ingen konstig hissning med standardprylar.

 

Att fören ligger för djupt borde snarare handla om trimvinkel och givetvis hur du lastar båten, inklusive tankar.

 

Vad jag reagerade på var dock något helt annat. Tre månader till sjösättning?!? Nog för att vi har islossningen kvar häruppe men jag har i alla fall inte tänkt vänta till efter midsommar \Smile\.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Daniel B. Kavitationsplattan sitter för högt, den ska vara i nivå med skrovet. Hissa kan man ju göra för att få högre hastighet men det blir ju på bekostnad av manöverdugligheten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det finns speciella propellrar för extremt hissade motorer hör av dig om du behöver hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det är svårt att se ordentligt, har du möjlighet att ta en ny bild med blixt?
/ Zappe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där tycker jag ser ut som en felaktig installation. kan inte utbordare men visst sjutton ska kavitationsplattan följa bottenlinjen i normalläget. har båten trimplan? hydrauliska/fasta. det kan vara dom som trycker ner fören. då spelar det ju ingen roll hur mycket du trimmar ut med powertrimmen. trimplan på en båt med powertrim ska bara användas ytterst lite för att stabilisera vid sidvind eller snedbelastning alltså svärmor till höger eller vänster. .   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...