Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
lyran

Finns det några knep för att båten ska gå rakt?

Rekommendera Poster

Är medveten om att strömmarna (kommer inte på vad de heter...) tar tag om akterspegeln och får båten att vandra fram och tillbaka i deplacementfart, men vad gör jag åt det?

 

Har provat att sänka ner det ena trimplanet så gott det går men det blir ingen direkt förbättring...

 

Några tips?

 

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det problemet med min båt i lägre farter, speciellt i kanaler... men jag provade att sätta dit trimfenor på motorn. Har gått spikrakt sedan.. fast det kanske inte funkar på din stora båt...?

 

Senast ändrad av Daniel_B | 27 mars 2008 | 15:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag haft utombordare så skulle det nog funka...

 

Fler förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De sätt jag känner till är:

 

- Kör i planingsfart  (olämpligt inne i hamnen)

- fäll ner båda trimplanen i botten (hjälper inte helt men en del)

- Bygg om aktern och bottenformen så du får en snipa (då har du ingen planande båt längre men den går rakt)

 

Eller ta det som en utmaning att känna antydan till att nosen börjar vandra och lära dig hur mycket rattutslag som behövs för att motverka.

Nackdelen är att man då får koncentrera sig på båtkörningen mer än drinken och den omgivande naturen (i bikini).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nog inga glada miner om man kör i planingsfart...

 

Det är alltså vid långsam körning, strax över tomgång som båten vandrar från sida till sida...

 

Förslag?

 

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, båda trimplanen nere max lugnar ner båten en del.

 

Är också nyfiken på övriga tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är, LÅT BLI RATTEN/RODRET! Att stå och rycka fram och tillbaka förvärrar bara situationen. Gör mycket små och lugna rörelser eller inga alls. Båten kommer orma sig men det är som sagt svårt att häva.
 
Ta sikte på någonting i land och gå på det samt trimmplanen i botten. Mycket mer än så går nog inte att göra.
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade så på min förra båt - se sjöbod - och det är tydligen en kompromiss man gjort från fabrikanten att båten ska gå bäst i planingsfart mm och då får man ta detta evinnerliga smårattandet i låg fart. Har visst nåt med bottenvinkel mm att göra.

Om man testar många gånger och länge så kan man lära sig att man inte behöver ratta och rätta till kursen hela tiden utan låta den gå lite från ena sidan till den andra och tillbaks igen.

Lycka till med rattandet. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

V-formad för, mer eller mindre platt akter, enkeldrev och enkelpropp, då blir det så här.  Det enklaste är att göra som några andra säger här, ner med plattorna så mycket det går.  En dyrare variant är att byta sköld, drev och sätta på en duopropp, då lugnar det ner sig en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma fenomen på min båt, som tidigare sagts är nedtrimning av trimplan samt lugna rattrörelser det som kan hjälpa.

 

Fenomenet uppstår eftersom den jämfört med aktern djupare v-bottnen fram bromsas av vattnet och får båten att vilja svänga runt. Samma effekt som uppstår ifall du trycker ner en åra framför fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma erfarenheter, men det har diskuterats en hel del om det här tidigare, och enligt de som provat så ska tydligen Speedrails göra underverk, det sägs att de förutom att lyfta aktern upp ur vattnet vid låg fart och ger snabb respons vid girar, så ska tydligen ormandet upphöra i låg fart.

 

såg att de finns här

 

http://bataccenten.griffel.se/index.php

 

kolla under motor & teknik

då hittar du speedrail under den rubriken

 

inte farligt pris om det fungerar så bra som det påstås

 

har sett att de finns på andra ställen åxå.

 

Senast ändrad av Dunkelfink | 27 mars 2008 | 20:41

post-20607-1394235405,5389_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, nädu, den skulle nog brinna upp med alla svängningar som den skulle få ta hand om.\Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Måste erkänna att jag endast provat med ett trimplan nere... Nu får jag testa på nytt.

 

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är skrovet helt, utan ojämnheter? Det kan påverka trots att det ser ut att vara en liten defekt.

post-18624-1394235405,8234_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har duoprop.

 

Hjälper inte ett dugg på min båt. Spara pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Visst hjälper det, har du kört samma båt med singelprop?

Instämmer ändå med dig Anders, det är inte värt pengarna.

Ålandet kvarstår om än i mindre omfattning.

 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har med duoprop på 270'n och tycker knappt min båt ormar sig alls, så nog tror jag det hjälper alltid.

 

Dock har jag ju inte kört denna utan duoprop, så har ingen jämförelse på denna med eller utan endast mot andra båtar jag åkt med (mindre daycruisers med singelprop).

 

Enklast o billigast är nog att skicka ned trimplanen om man har, samt korrigera lite med ratten alt öka hastigheten lite då brukar det sluta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

under 1000:- för speedrails tycker jag låter som ett bra pris , med tanke på att det är fler fördelar med speedrails än att bara slippa ormningen. tänkte montera sånna på min båt i fjol , men det hans aldrig med , så det får bli denna säsong. jag kan återkomma med resultatet om någon är intresserad av det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tror ni förbrukningen blir om man kör med helt nedfällda trimplan då? Borde den inte öka erftersom motståndet gör det...

 

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med, har 290dp på Centuryn och hon går som en redlös orm innan man kommer upp i plan. Jag har kört en JÄDRA MASSA BÅTAR och 99% av dem är SP. DP hjälper säkerligen lite men det råder absolut inte bot på problemet.
 
Så att lägga stålar på dphus/drev enbart för att bli av med ålandet är en kass affär! Det är bättre/billigare och enklare att lära sig hantera slingrandet istället.
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jo, fast det borde vara knappt mätbart. Det stora jobbet för motorn är att knuffa skrovet genom vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vilka konstiga båtar ni har min går alltid spikrakt är det inga andra båtar ute brukar jag ta mig en lur på soldäck med lodet instället på lagom djuplarm som väckarklocka.

post-15930-1394235408,1157_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Känner igen mig i ormandet i farter om ca 5 till 7 knop. Låter intressant med speedrails, om det kan vara en lösning. Så det vore intressant att höra mer från dina experiment, Dunkelfink.

 

Boman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nikitalord; ytterligare ett argument för att badankan är en bra båt!  Den har onekligen en viss brutal charm. :-)

 

Ehm,  men det där att ta en lur under färden....? Det där med sjölagens krav på kontinuerlig uppsikt horisonten runt.... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Förbrukningen ökar.. Har flödesmätare på min båt och har så klart testat det där.. Men som redan nämnts, ökningen är försumbar i den låga fart det handlar om, och är klart värt dom dropparna för att slippa nöta ut ratten.. Och frågan är om inte slingret tar dom dropparna ändå.. Nej, jag kör alltid med bägge trimplanen helt nere, och visst hjälper det, helt klart..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...